Köper man med en öppen besiktningsklausul så spelar det väl inte så stor roll hur länge man stannar på visningen? Då kan man ju fullfölja sin undersökningsplikt i lugn och ro tillsammans med ett proffs.
Det stora problemet är folk som litar på säljarens/mäklarens besiktning och struntar i att göra en egen.

• Gilla
snuttjulle och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta människor kan gå runt på en vind utan att förstå att den där fläcken är en fuktskada som behöver åtgärdas medan den där fläcken är en gammal torr skada på ytan som man kan ignorera. Ett exempel på varför det för det flesta är meningslöst att vara på en visning under flera timmar.

I din senaste lista (inlägg 136) håller jag inte med om punkt 1 eftersom det antingen är så mycket folk att man inte kan undersöka eller så lite folk att mäklaren har bra koll på vad man gör. Vet inte vad det är för visningar i din trakt men här kring Stockholm verkar det normala vara att söndagsvisningarna är 45 minuter och efterföljande kvällsvisning är 30 minuter, dvs. inte någon tid att göra en fullständig genomgång av ett hus i alla fall.

Punkt 2 och 4 klaras av under besiktningen, som är flera timmar lång, där man får möjlighet att gå runt med en expert som kan förklara t.ex. fläckar på vinden så att man förstår vad man ser.

Punkt 6 klarar man ju av på 15 minuters visning.
useless useless skrev:
Köper man med en öppen besiktningsklausul så spelar det väl inte så stor roll hur länge man stannar på visningen? Då kan man ju fullfölja sin undersökningsplikt i lugn och ro tillsammans med ett proffs.
Det stora problemet är folk som litar på säljarens/mäklarens besiktning och struntar i att göra en egen.
Bara det att när man väl har kommit till att man har anlitat en egen besiktningsman, så börjar det kosta pengar, inte sant?
Men tänk om man på andra visningen hade kunnat finna det där impopulära som gör att man inte är intresserad, varför man då slipper köpa en egen besiktning och allt vad det innebär tidsmässigt?

Vi pratar ju om två olika saker här. Ingen säger att man inte kan fixa allt det där sedan. Man kan rent av boka flera besiktningar om man är intresserad. Man kan t.o.m köpa huset för att undersöka det i 2 veckor för att sedan sälja det vidare.

Jag pratar om vad man kan göra innan man väl kommer så långt att man ens bokar besiktning. Jag pratar om rimligheten att utnyttja den gratistid man har under visningar, visningar som är tämligen ostressade och "anonyma", där man i lugn och ro kan kolla på det man vill, leva in sig lite extra i att bo där, känna av trädgården lite mer, osv. osv. För att sedan, om allt stämmer så långt, boka besiktning, och så vidare.

Jag tycker det framkommer en hel del info i tråden som pekar på att det rent logiskt är klokt att titta så länge som möjligt 1-2 timmar på de ordinarie visningar, innan man går vidare. Men det framkommer vad jag ser inte direkt några nackdelar som kan sättas i relativitet med de nackdelar som kan uppstå i det fall man inte gör det, återigen med tanke på affärens storlek.

Det är direkt inte fruktköp på ICA vi pratar om här.

Jag tittade 10 minuter, lämnade bud, åkte på semester, kom hem, fått huset, besiktade huset, drog av på priset för stora fel, hittade flera fel, fått betala allt själv som jag hittade med åren......

Tja, lite olika är vi nog allt, men en ferrari hade jag inte köpt...

;)

Mvh P-A

Jo, jag tycker att ts har en viktig poäng i sitt resonemang....

• Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
visningar som är tämligen ostressade och "anonyma"
Med 45 resp. 30 minuter så är inte visningarna särskilt ostressade. Med 4 eller 2 familjer på visningarna (som är vad en släkting hade vid försäljningen under hösten) så är de inte särskilt anonyma.

Martin_B Martin_B skrev:
Men tänk om man på andra visningen hade kunnat finna det där impopulära
Något exempel på vad ett vanligt par i 30-årsåldern kan hitta på egen hand och som har att göra med just att de har tillbringat 45 min. på söndagen och 25 minuter på måndagskvällen?

Martin_B Martin_B skrev:
Jag tycker det framkommer en hel del info i tråden som pekar på att det rent logiskt är klokt att titta så länge som möjligt 1-2 timmar på de ordinarie visningar, innan man går vidare.
Det är inte logiskt för alla att göra så, det är det för dig och mig men inte för alla.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Med 45 resp. 30 minuter så är inte visningarna särskilt ostressade.
Fast då undrar jag ifall du har läst tråden och mina inlägg? 45, respektive 30 minuter, som du skriver (och ifall det är det enda som ges) är väl rimligen mindre stressande än 5 minuter, eller ens 15 minuter?

BirgitS BirgitS skrev:
Med 4 eller 2 familjer på visningarna (som är vad en släkting hade vid försäljningen under hösten) så är de inte särskilt anonyma.
Som du kanske ser, så skriver jag "anonyma" inom citattecken. De blir mer anonyma än om de bara är där själva och mäklaren kan koncentrera sig på dem hela tiden och ser vad dem gör och vad dem tittar på.
Man kan inte alltid utgå ifrån att mäklaren är schysst och inte vill dölja något. Mäklare och andra säljare har en tendens att prata hål i huvudet på köparen. Köparen glömmer till slut vad den skall titta på. Så på det viset är en gemensam visning mer "anonym" än en enskild.

BirgitS BirgitS skrev:
Något exempel på vad ett vanligt par i 30-årsåldern kan hitta på egen hand och som har att göra med just att de har tillbringat 45 min. på söndagen och 25 minuter på måndagskvällen?
De hinner leva in sig i att bo där på ett helt annat sätt, exempelvis. Ett annat exempel som jag har gett är den trafikerade vägen som var avstängd på första visningen, men öppen på andra. Det kan finnas hur många exempel som helst egentligen.
En granne som är praktiskt taget galen som är ute och sågar högljutt från 16.00 till 22.00 varenda eviga kväll, och som grannarna inte klarar av att få tyst på med lagens hjälp. En granne som möjligen ligger inne och är sjuk första visningen, men är igång den andra. Ja, skratta ni som läser och tyck att det är överdrivet, men detta är alltså ett exempel på all möjlig skit man kan upptäcka ju mer tid man har.
Kanske är det en förskola intill, som man inte tror är så illa, men som för något vansinnigt oväsen när ungarna är där. Hade man varit där även på vardagsvisningen och inte bara på helgvisningen, så hade man hört. (finns för övrigt någon artikel som kom häromdagen om boende som starkt protesterar just mot en förskola och det oväsen som ungarna för, i Stockholm om jag inte minns fel?)

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte logiskt för alla att göra så, det är det för dig och mig men inte för alla.
Det måste väl vara logiskt för alla att göra på det mest logiska viset? Allt annat är ju idiotiskt.

Säg att du har chans att testa dig mot bröstcancer 1 gång om året, men väljer att gå endast en gång vart 3:e år. Du kan inte riktigt komma med något logiskt svar på varför, mer än att "det är mer logiskt för dig".
Vad säger du om du får bröstcancer, missar det just för att du väljer att inte utnyttja de tillfällena som ges till kontroller, och sedan får obotlig cancer p.g.a det?

Jag har full förståelse för att alla inte har samma tankemönster, men det innebär inte att alla tankemönster per automatik är rätt. Det finns vissa tillvägagångssätt som är mer rätt rent logiskt än andra, som exempelvis att testa sig för bröstcancer varje år om man nu får tillfälle, istället för att välja var tredje år, trots att man kan göra det varje år, och just i det fall det inte finns några nackdelar med att göra det varje år, som överväger nackdelarna som kan uppkomma ifall man inte gör det.

Det känns som att vissa argumenterar sig blåa i ansiktet för någonting som de tycker känns okej, trots att det inte är den säkraste och mest logiska lösningen.

Enkelt. OM det är så att kunskap om ett husobjekt man skall köpa är = positivt och värdefullt, och den kunskapen är gratis, samtidigt som ickekunskap kan resultera i = missnöje, problem eller kostnader, så måste det rimligen vara mer logiskt att skaffa sig den kunskapen, än att inte göra det.

Jag får väl skapa en Excelformel på det så vissa förstår :D

Martin_B
Här får ni en Excelformel på skiten :crysmile:

=OM(Visning>30minuter="Mer kunskap";A3;A4)
=OM(Visning<30minuter="Mindre kunskap";A4;A3)

Cell A3=POSITIVT
Cell A4=NEGATIVT

Martin_B Martin_B skrev:
Ingen har hittills kommit med ett vettigt svar till varför man inte skall utnyttja den tiden man har på sig att titta och uppleva ett objekt före köp, med tanke på köpets storlek. Här måste man alltså ställa tidsinsatsen (1-2 timmar) i relativitet mot affärens storlek (oftast flera miljoner kronor + (oftast) åratal av boende). Tiden det tar att arbeta ihop till de miljonerna, skall vi inte ens tala om.
Hur menar du nu, att huset blir billigare ju längre man tittar på det?

Jag har raderat tjafs i tråden. Håll er till ämnet och säg vad du själv tycker, istället för att berätta för andra vad de tycker.
/Moderator

tommib
Martin_B Martin_B skrev:
Jag tycker det framkommer en hel del info i tråden som pekar på att det rent logiskt är klokt att titta så länge som möjligt 1-2 timmar på de ordinarie visningar, innan man går vidare. Men det framkommer vad jag ser inte direkt några nackdelar som kan sättas i relativitet med de nackdelar som kan uppstå i det fall man inte gör det, återigen med tanke på affärens storlek.
Du verkar tro att tid är gratis. Det är den inte för de allra flesta. Som andra har påpekat så kan du inte heller ta in att andra människor har ett annat sätt att tänka och att ditt sätt inte nödvändigtvis är bäst.

Du svarade lite undanglidande på frågan om du har hus/br. Vilket är det? Vilken typ av hus?

Har du barn? Om ja, hade du det när du letade boende?

Personligen tycker jag att du har helt fel och har dessutom en extremt oflexibel och oresonlig tankevärld där du bestämt dig för att du har rätt och alla andra har fel.

• Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Det verkar som du, Martin, lägger ner all din tid på att leta och hitta fel. Livet är kort och att hålla på, förvalta och bygga är bra mycket roligare än att springa på visningar, följa excel listor på måsten och aldrig komma till skott. Släpp taget och åk med lite.
En möglig vind kan man lära sig mycket av!

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
T tompaah7503 skrev:
Hur menar du nu, att huset blir billigare ju längre man tittar på det?
Varför skulle jag mena det? Men du förstår väl rimligheten i att man kan lägga någon extra timme på att titta på någonting, som kostar flera miljoner kronor, så det blir så rätt som möjligt?
Jag säger inte att du skall titta på ett äpple i 2 timmar inne i affären, innan du beslutar dig för köp. Men ett hus för flera miljoner är väl en annan sak, eller?

Martin_B
tommib tommib skrev:
Du verkar tro att tid är gratis. Det är den inte för de allra flesta.
Nej, och just därför bör du investera din tid på ett bra sätt! Fullständig jävla idioti att sitta och glo på TV, eller gå på ett fik för skojs skull, eller gå på bio, eller teater eller vad som helst, när man inte kan lägga sketna 1-2 timmar på ett hus man skall köpa!
Varken du eller andra kan försvara det! Men ni driver på eftersom ni 1. antingen inte begriper logiken, 2. helt enkelt är oförmögna att erkänna att ni har tänkt fel.

Om du tar dig extra tid på visningen/visningarna, så kan du på så sätt bespara dig problem längre fram, i det fall du faktiskt stöter på någonting du inte gillar, efter de första 5, eller ens 15 minuterna som du kanske tycker räcker gott och väl. (Läs trådrubriken och höj inte vistelsetiden till 45 minuter, 1 timme nu!)

Men nej, bespara du den tiden och råka hitta ett fel när du väl har köpt huset! Det blir säkert jättetidsekonomiskt att behöva göra dig av med objektet eller rätta till det som du kanske hade kunnat kräva från början.

tommib tommib skrev:
Du svarade lite undanglidande på frågan om du har hus/br. Vilket är det? Vilken typ av hus?

Har du barn? Om ja, hade du det när du letade boende?
Vad tusan har detta med saken att göra, överhuvudtaget??? Logiken är ju fortfarande den samma! Den ändras inte om jag så bor på Mars!

tommib tommib skrev:
Personligen tycker jag att du har helt fel och har dessutom en extremt oflexibel och oresonlig tankevärld där du bestämt dig för att du har rätt och alla andra har fel.
Nej, det är du som är oflexibel och oresonlig liksom flera andra här, som är inrutade i Er egen tankevärld och tankesätt och inte det minsta bryr sig om det logiska resonemanget i sig.
Jag bryr mig inte det minsta om hur andra gör, de får göra som de vill. Men det logiska resonemanget kvarstår.
- om man kan gå på bröstcancerkontroll gratis 1 gånger per år, men väljer att hellre gå 1 gång var 3:e år bara för att man hellre sitter och sminkar sig framför spegeln (för att ge ett exempel) så tänker man helt enkelt inte logiskt! Man tänker tämligen korkat vill jag påstå.
Får man göra så? Javisst
Har man rätt att göra så? Javisst
Resonerar man logiskt? Nej

Samma princip med detta.

Ingen säger att man skall dra runt i 2 timmar på varenda evig visning man någonsin går på. Men när man väl kommer till en visning på ett hus som är så högintressant att man redan innan visning är beredd att lägga bud om allting stämmer, och väl på visningen märker man att WOW, detta ser mycket intressant ut! Då är det helt, fullkomligt logiskt att lägga den tid som står till ens förfogande (hela visningen, och även gärna andra visningen om det blir en till) för att fullständigt utnyttja den tid man kan få till att utforska objektet.
För sedan, när man väl har skrivit på avtalet som är värt 4-5 miljoner, eller 7-8 miljoner eller vad det nu kan vara, så är det försent att ändra sig!
Spelar ett par sketna timmar någon roll då tycker du? Ja, det gör ju det för dig. De där två timmarna är så viktiga för dig att det verkar som att ditt liv hänger på det.

Helt otroligt resonemang. Jag har t.o.m länkat till vad vissa sidor som tar upp husköp rekommenderar.

Men det spelar ingen roll vilka exempel som jag kommer med. Vissa är så envetna, i sann narcissistisk anda, att jag inte ens vill spekulera i vad det beror på!

Tyck exakt vad du vill! Och fortsätt att köpa hus för flera miljoner efter att ha tittat i 5 minuter! Spendera sedan gärna timtal på Byggahus forum där du gång på gång beskriver hur dyrbar din tid är, varför du inte kan lägga lite extra tid inför ett miljonköp :D ...jättelogiskt, verkligen.

Martin_B
G guggen skrev:
Det verkar som du, Martin, lägger ner all din tid på att leta och hitta fel. Livet är kort och att hålla på, förvalta och bygga är bra mycket roligare än att springa på visningar
Jaha? Okej? Du kanske inte ens går på en visning när du köper ett objekt. Du bara överför pengarna sen är det klart :D
Du letar heller inte efter fel på något sätt utan bara köper...

Grymt. Du har några hundra miljoner kronor på kontot förstår jag? :D

Martin_B Martin_B skrev:
Och om huset redan är besiktigat som i många fall? Köper du alltid ytterligare en besiktning, utöver den besiktning som finns tillgänglig och har gjorts i samband med försäljningen?
.

Säljarens besiktning tittar jag bara på som allra hastigast.. den är inte gjord för min skull (dvs jag är oviktig - och det jag ev vill veta är oviktigt) den är gjord för att sälja ett hus - inte nödvändigtvis för att köpa ett!

Vi är extremt noga med VEM som får besiktiga husen vi köper. Här anlitas inte första bästa företag.. har gett xxxxx kr för besiktning, likväl som vi besiktigat ett hus helt själva en annan gång! (Helt nöjda med valen nu i efterhand ska kanske tilläggas)

Huset ifråga sätter reglerna., :)

BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
De hinner leva in sig i att bo där på ett helt annat sätt, exempelvis.
Ja, så är det för mig och tydligen för dig men det behöver inte vara så för andra.

Martin_B Martin_B skrev:
Ett annat exempel som jag har gett är den trafikerade vägen som var avstängd på första visningen, men öppen på andra.
Men den kunde ju likaväl ha varit stängd på andra visningen också, liksom under hela veckan. Det är väl snarast ett bevis för att det inte spelar någon roll om man är på visningen i 5 eller 45 minuter.

Martin_B Martin_B skrev:
En granne som är praktiskt taget galen som är ute och sågar högljutt från 16.00 till 22.00 varenda eviga kväll, och som grannarna inte klarar av att få tyst på med lagens hjälp.
Om det är så vid andra visningen kommer man väl att tro att det är just den kvällen och inte alla kvällar. Återigen spelar det inte heller någon roll om man är på visningen i 5 eller 45 minuter.

Martin_B Martin_B skrev:
Kanske är det en förskola intill, som man inte tror är så illa, men som för något vansinnigt oväsen när ungarna är där.
Förskolor ser man ju på Eniros och Hittas kartor så det vet man ju om innan man ens kommer på första visningen. På andra visningen som är klockan 18 eller 19 så är förskolan redan stängd.

Martin_B Martin_B skrev:
Det måste väl vara logiskt för alla att göra på det mest logiska viset? Allt annat är ju idiotiskt.
Det handlar inte om universell och obestridlig logik, det handlar om ditt sätt att tänka och resonera. Det är inte samma sätt som andra resonerar.

Ditt exempel med bröstcancerundersökningar handlar inte heller om logik. Kvinnan kanske råkar i panik bara att tänka på en sådan undersökning så att det är ett mirakel att hon ens kan komma dit något år. Logiken skulle i så fall vara att hon faktiskt mår så mycket sämre av att tänka på det och ta sig dit att hennes hälsa försämras kraftigt (panikångestattacker) så det är större sannolikhet att hon blir sjukare av en undersökning än risken att hon har en oupptäckt cancer.

Martin_B Martin_B skrev:
Det känns som att vissa argumenterar sig blåa i ansiktet för någonting som de tycker känns okej, trots att det inte är den säkraste och mest logiska lösningen.
Nu är jag en sån person som vill vara där hela visningstiden om det över huvud taget var det minsta intressant, men jag har en sambo som inte fungerar så trots att han är mycket rationell och tänker logiskt. Han vet att vi har en sån buffert att vi kan hantera de problem som dyker upp och då behöver (eller vill) han inte stå och stirra på en vind efter fuktfläckar på visningen utan det får bli vid besiktningen när experten gör det på en bråkdel av tiden.

Jag brukar inte skriva sånt här, men eftersom du nu drar upp det: Tyvärr känns det väl som att du är den som mest argumenterar sig blå i ansiktet trots att din åsikt inte är den mest rationella lösningen för alla.

Martin_B Martin_B skrev:
Men du förstår väl rimligheten i att man kan lägga någon extra timme på att titta på någonting, som kostar flera miljoner kronor, så det blir så rätt som möjligt?
Kan och kan, det är väl inte säkert att man kan även om man vill. Det kan finnas flera möjliga hus som visas i stort sett samtidigt på söndagen, om man skulle välja ett av dem kanske man missar sitt drömhus och det vore väl inte särskilt rationellt, eller logiskt. Man kanske har ett jobb som innebär att man är tvungen att jobba måndag kväll, det är väl inte rationellt att se till att man förlorar jobbet samtidigt som man står i begrepp att köpa hus.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.