27 223 läst ·
115 svar
27k läst
115 svar
Köpa hus för 300 000 kr
Ja, det finns ju folk som köper renoveringsobjekt för att det är kul (känner minst en i min absoluta närhet
)... Svårt att tjäna pengar på, men det finns ju å andra sidan ganska många saker folk gör på fritiden utan att dom tjänar pengar på det.
Ojojoj, att ha ågren för att hålla på med det roligaste som finns, som ger livslust, ökar kreativitetssinnet och skapar sammanhållning i familjen låter hemskt trist och okunnigt.
Bo hellre då i en hyreslägenhet, lägg ner en sisådär 10-11 tusen i månaden och strunta i avlopp, trösklar och skorriga kylskåp utan sitt där och tråkas ihjäl.
Det är ju bara det att efter tre år så har du ju betalat över 300 000 till någon annan, du själv har ingenting annat än nervösa ryckningar och ett märkligt sug efter något obestämbart.
Efter fem år är du uppe i mer än 600 000 med hyreshöjningar och annat men äger fortfarande ingenting, kan bli skyldig att betala tapeter som solkats ner eller ett golv som har slitits onödigt mycket.
Tänk själv tio år framåt, femton år och så vidare.
Nu har du köpt hus, garanterat betalt inom några år, du pysslar och mår bra, lär dig en massa om avlopp, el och takmaterial, målar och gräver i trädgården där ungarna har lekplats och liten pool, huset är värd en slant och du kan gå ner till banken och låna till en bil med en ränta som du aldrig skulle kunna få annars.
Så varför ågren för att må gôtt
Bo hellre då i en hyreslägenhet, lägg ner en sisådär 10-11 tusen i månaden och strunta i avlopp, trösklar och skorriga kylskåp utan sitt där och tråkas ihjäl.
Det är ju bara det att efter tre år så har du ju betalat över 300 000 till någon annan, du själv har ingenting annat än nervösa ryckningar och ett märkligt sug efter något obestämbart.
Efter fem år är du uppe i mer än 600 000 med hyreshöjningar och annat men äger fortfarande ingenting, kan bli skyldig att betala tapeter som solkats ner eller ett golv som har slitits onödigt mycket.
Tänk själv tio år framåt, femton år och så vidare.
Nu har du köpt hus, garanterat betalt inom några år, du pysslar och mår bra, lär dig en massa om avlopp, el och takmaterial, målar och gräver i trädgården där ungarna har lekplats och liten pool, huset är värd en slant och du kan gå ner till banken och låna till en bil med en ränta som du aldrig skulle kunna få annars.
Så varför ågren för att må gôtt
Du verkar så oerfaren eftersom du frågar i detta forum i stället för att använda ditt sunda förnuft och omdöme.A Adkit skrev:I en liten by, där priserna på hus ligger väldigt lågt och huset uppenbarligen också behöver lite renovationer, är 300 000 kr "för lågt" för att köpa ett hus? Jag förstår riskerna och så vidare men även om jag fått en besiktning som var helt felfri så känns det fortfarande läskigt att köpa ett hus för en sådan låg summa, min hjärna säger liksom att det ska kosta mer att äga ett hus.
Hur fel tänker jag?
Edit: Hus från 50 talet förresten
Det enda säkra: Avstå!
Men med kunnighet, omdöme och sunt förnuft kan hela husäventyret sluta helt underbart, annars inte!
Med den inteällningen lär det inte bli många hus köpta...N Yindysagh skrev:
Hur mycket kommer budgivningen att sluta på? Vad får jag för gamla huset? Byter jag kända problem mot okända problem? Håller pannan? Kommer köparna av gamla huset att vara gnälliga strulpittar? Osv...
Stora affärer innebär ångest...
Du vill inte dela med dig av annonsen till huset? Ger oss en lite bättre bild av huset att gå på
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag skulle ha mer "ångest" av att vara skyldig banken 3 miljoner för ett hus i centralt läge än 300 000 för ett hus i ett mindre centralt läge. Pendling och dåliga bussförbindelser må väl så vara, men vem kan garantera att huset för 3 miljoner kan säljas med vinst trots det renoverade badrummet för 100 000?
Sen behöver ju det ocentrala läget inte vara det för evigt. Förändringar kring orten och synen på den kan ju få huspriserna att stiga.
Sen behöver ju det ocentrala läget inte vara det för evigt. Förändringar kring orten och synen på den kan ju få huspriserna att stiga.
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
A Adkit skrev:I en liten by, där priserna på hus ligger väldigt lågt och huset uppenbarligen också behöver lite renovationer, är 300 000 kr "för lågt" för att köpa ett hus? Jag förstår riskerna och så vidare men även om jag fått en besiktning som var helt felfri så känns det fortfarande läskigt att köpa ett hus för en sådan låg summa, min hjärna säger liksom att det ska kosta mer att äga ett hus.
Hur fel tänker jag?
Hej.
Att renovera om du inte själv har kunskap och tid är inte ekonomiskt försvarbart. Men går det att bo med den befintliga standarden är det en hel annan sak.
Men gör en kalkyl och se vart du hamnar med nödvändiga insatser. Sen ta beslut därifrån.
Att renovera är en bra hobby.
Lycka till
Edit: Hus från 50 talet förresten
Köp. Är ju inga pengar att tala om. Det huset jag sitter i nu köpte jag för 225000. -95. Ett fynd idag. 150 m ner till sjön. Mitt i skogen. Inga grannar.
Tvungen att gräva ner trekammarbrunn byta panna. Sen har jag lappat och renoverat efter vad jag känt för och haft råd.
Kanske kan du pruta ner priset lite till?
Ta med någon duktig som förstår sig på hus. Tak. Grund källare värmekälla wc dusch trekammarbrunn . Dyra jobbiga poster.
Tvungen att gräva ner trekammarbrunn byta panna. Sen har jag lappat och renoverat efter vad jag känt för och haft råd.
Kanske kan du pruta ner priset lite till?
Ta med någon duktig som förstår sig på hus. Tak. Grund källare värmekälla wc dusch trekammarbrunn . Dyra jobbiga poster.
Jag känner flera som har köpt hus i den där prisklassen med mycket gott resultat.
Några tankar:
-Om du tänker bo i huset tills de bär ut dig med fötterna före behöver du inte fundera på försäljningsvärdet. Om man är nästan skuldfri eller helt skuldfri behöver man inte fundera på bostadsmarknad och värdehöjning och sådant. Man bygger vad man behöver för sitt eget och familjens bruk och ser till att man kan betala det och bli skuldfri före pensionen.
-I stället skall du fundera destu mera på om du trivs med platsen och om hus och tomt ger förutsättningar för ett sådant liv som du har tänkt dig. Är huset välbyggt för sin tid? Vilka var de typiska felen på den tidens byggande? Är tomten tillräckligt stor för sådana verksamheter och extraknäck som brukar höra till då man bor på landet och för att skapa en trevlig hemmiljö även om grannarna kalhugger? Är vägen farbar hela året? Är vattnet drickbart? Är jordmånen torr så huset mår bra? Är elektricitet tillgängligt i tillräckliga mängder? Oljud från väg eller järnväg? Översvämningsrisk när det är rekordhög vårflod i älven? Går det att få en vettig internetanslutning? Finns det vettiga uthus? Trivs du med husets form och grundplan? Får du någon jakträtt? Följer det med någon skog för husbehovsved och husbehovsvirke? Följer det med någon andel i bysamfällighet och vad ingår i samfälligheten? Fiskerätt? Sandtäktsrätt? Betesrätt? Rätt till hamn eller fiskestuga? Hur långt är det till grannar? Trekammarbrunn?
Det där var bara några exempel i slumpvis ordning.
-Allt som är välbyggt från början och har ett någotsånär tätt tak går att renovera. Precis allt. Att renovera behöver inte ens vara dyrt men det kräver väldigt mycket tid och energi och en viss medfödd händighet och vilja att lära sig. Har du de resurserna? Är du säker?
-Hurudant liv vill du och din eventuella livspartner ha? Tänk igenom det noga.
Jag vet inte hurudan miljö du kommer ifrån men att bo i en liten by är helt annorlunda än att bo i bostadsområde. Ett helt annat liv. Mycket mer frihet men samtidigt mera ansvar och mer arbete.
Lycka till med huset och glesbygdslivet!
Några tankar:
-Om du tänker bo i huset tills de bär ut dig med fötterna före behöver du inte fundera på försäljningsvärdet. Om man är nästan skuldfri eller helt skuldfri behöver man inte fundera på bostadsmarknad och värdehöjning och sådant. Man bygger vad man behöver för sitt eget och familjens bruk och ser till att man kan betala det och bli skuldfri före pensionen.
-I stället skall du fundera destu mera på om du trivs med platsen och om hus och tomt ger förutsättningar för ett sådant liv som du har tänkt dig. Är huset välbyggt för sin tid? Vilka var de typiska felen på den tidens byggande? Är tomten tillräckligt stor för sådana verksamheter och extraknäck som brukar höra till då man bor på landet och för att skapa en trevlig hemmiljö även om grannarna kalhugger? Är vägen farbar hela året? Är vattnet drickbart? Är jordmånen torr så huset mår bra? Är elektricitet tillgängligt i tillräckliga mängder? Oljud från väg eller järnväg? Översvämningsrisk när det är rekordhög vårflod i älven? Går det att få en vettig internetanslutning? Finns det vettiga uthus? Trivs du med husets form och grundplan? Får du någon jakträtt? Följer det med någon skog för husbehovsved och husbehovsvirke? Följer det med någon andel i bysamfällighet och vad ingår i samfälligheten? Fiskerätt? Sandtäktsrätt? Betesrätt? Rätt till hamn eller fiskestuga? Hur långt är det till grannar? Trekammarbrunn?
Det där var bara några exempel i slumpvis ordning.
-Allt som är välbyggt från början och har ett någotsånär tätt tak går att renovera. Precis allt. Att renovera behöver inte ens vara dyrt men det kräver väldigt mycket tid och energi och en viss medfödd händighet och vilja att lära sig. Har du de resurserna? Är du säker?
-Hurudant liv vill du och din eventuella livspartner ha? Tänk igenom det noga.
Jag vet inte hurudan miljö du kommer ifrån men att bo i en liten by är helt annorlunda än att bo i bostadsområde. Ett helt annat liv. Mycket mer frihet men samtidigt mera ansvar och mer arbete.
Lycka till med huset och glesbygdslivet!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men stopp och belägg!H hempularen skrev:
Om man köper ett gammalt hus med lågt "grundvärde" så lyxrenoverar man inte för fantasibelopp.
Det går minst lika bra att fixa till ett gammalt dusch/toarum med plastmattor för 10 - 20 papp.
Hej varför läskigt? Behöver inte var läskigt att köpa hus för 300.000.
För 6 årsen titta på ett hus. Priset var 390.000 och jag pruta ner det till 350.000. Köpte det ombesiktiga. Visst skönhetsfel. Men inget som är något farligt. Ska man köpa hus får man ha lite näsa blick och veta vad man gör. Plus att vad kan jag lägga på huset. De hus jag köpte är stenhus.120 kvadrat vedpannan. Garage för fyra bilar.
Så tycker mn det är läskigt. Ska man inte köpa hus alls. Kan hända och bli fel på ett hus som kostar några miljoner och då har man en sådan skuld som man kan kliar sig i huvudet och fundera. Hur får jag råd till detta.
För 6 årsen titta på ett hus. Priset var 390.000 och jag pruta ner det till 350.000. Köpte det ombesiktiga. Visst skönhetsfel. Men inget som är något farligt. Ska man köpa hus får man ha lite näsa blick och veta vad man gör. Plus att vad kan jag lägga på huset. De hus jag köpte är stenhus.120 kvadrat vedpannan. Garage för fyra bilar.
Så tycker mn det är läskigt. Ska man inte köpa hus alls. Kan hända och bli fel på ett hus som kostar några miljoner och då har man en sådan skuld som man kan kliar sig i huvudet och fundera. Hur får jag råd till detta.
Om du tycker priset är för lågt tycker jag du ska ta en diskussion med säljaren. Förmodligen kan han acceptera ett högre pris.A Adkit skrev:
Hur får man till ett badrum som ska uppfylla dagens krav för 20.000?KnockOnWood skrev: