4 061 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Köpa grävmaskin och göra det själv?
Vi kommer behöva gräva en hel del under vårt bygge. ca 1 km till den kommunala vattenledningen (egen brunn ej alternativ av olika skäl). Dessutom blir det ju någon 10-tal meter anslutningsväg, 100 m elkabel som måste grävas ned (själva elkabeljobbet ska naturligtvis göras av behörig firma), diken, avlopp m.m. som ska grävas.
Vad tror ni. Är det svårt att göra själv med en grävmaskin. Känner en i en annan del av sverige som har maskin och han tycker naturligtvis att det är lätt och att jag kan göra det själv. Samtidigt som en annan säger att sånt ska man inte syssla med utan vana.
Själv funderar jag på att vattenledning och väg kan jag gräva själv, men att kanske själva grunden till huset och garaget skulle man leja bort till någon som har kunskapen, vill ju inte se det nybyggda huset glida ner för slänten ut i vattnet...
Eller vad säger ni som har gjort liknande?
Vad tror ni. Är det svårt att göra själv med en grävmaskin. Känner en i en annan del av sverige som har maskin och han tycker naturligtvis att det är lätt och att jag kan göra det själv. Samtidigt som en annan säger att sånt ska man inte syssla med utan vana.
Själv funderar jag på att vattenledning och väg kan jag gräva själv, men att kanske själva grunden till huset och garaget skulle man leja bort till någon som har kunskapen, vill ju inte se det nybyggda huset glida ner för slänten ut i vattnet...
Eller vad säger ni som har gjort liknande?
Köpt en 3 tonnare för ca 9 månader sedan och har gjort en massa med den. Ska väll ha den i ca 1 år till sedan sälja. Var oxo lite skeptisk i början om det skulle gå att göra alla saker jag ville ha gjort själv men det går grymt lätt och smidigt och är framför allt sjukt roligt. Jag har iförsig inegen tidspress på mig så det gör inget om det tar lite tid.
Det jag hade planerat för maskinen innan jag köpte den var dräner runt huset. Gräva ner massa dagvattenrör. Ny infart (ca 500 kvm) samt grund för garage. Har gjort en hel del av grejjerna men man kommer på mera saker hela tiden man vill göra med maskinen för det går så grymt smidigt.
Det jag hade planerat för maskinen innan jag köpte den var dräner runt huset. Gräva ner massa dagvattenrör. Ny infart (ca 500 kvm) samt grund för garage. Har gjort en hel del av grejjerna men man kommer på mera saker hela tiden man vill göra med maskinen för det går så grymt smidigt.
Har också köpt en egen maskin, 3,5 tonnare. Har dock inte riktigt kommit till skott ännu. Tycker ändå att det är en fördel med egen maskin. Bara att kunna gräva när andan och insperationen faller på och tycker man inte det blev bra är det bara att göra om. Tänker då närmast på planering av tomten. Den är ganska brant. Köp inte för liten om du köper.
Vad har ni betalat för era grävare? Själv funderar jag på en traktor med skopa och grävaggregat + släp, då skulle jag själv kunna köra med fyllnadsmassor från närbelägen jord/sten tipp (behöver mycket fyll + skall lägga ett par grunder för utbyggnad + garage)
Klicka här för att svara