Ska köpa ett hus som är byggt i börja på 1900-talet. Det är min grannes hus så jag får det till ett bra pris. Dock utan besiktning och med friskrivningsklausul. Jag kommer alltså inte kunna anmärka på något efter köpet. Jag såg detta i köket. Bifogar bild. Vad tror ni om det? Svartmögel? Hur illa är det med svartmögel? Jag ska dit och titta idag igen. Har ni några tips till mig? Tack på förhand!

• Köksskruv med svart fläck på golvet bredvid, omgiven av hushållsartiklar som papper, plastflaskor och böcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna i ett rum med trägolv. Det syns svarta fläckar eller mögel på väggen och golvet, med några jackor som hänger på en krok och papperspåsar på golvet.
    Skapa konto
Missfärgning från något vätskespill.

MrJay
Betvivlar starkt att det där är svartmögel.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vad tror ni om detta då? Golvet är nyslipat. Nu ploppat upp lite sådana här fläckar som inte går att slipa bort?

• Nyslipat trägolv med mörka fläckar som inte kunnat slipas bort.
    Skapa konto
  • Nyslipat trägolv med mörka fläckar som är svåra att slipa bort.
    Skapa konto
  • Nyslipat trägolv med mörka fläckar som inte kunnat slipas bort.
    Skapa konto
  • Nyslipat trägolv med mörka fläckar som inte kan slipas bort.
    Skapa konto
  • Nyslipat trägolv med mörka fläckar som inte går att slipa bort.
    Skapa konto
  • Nyslipat trägolv med mörka fläckar som inte går att slipa bort.
    Skapa konto
S Sheppan skrev:
Vad tror ni om detta då? Golvet är nyslipat. Nu ploppat upp lite sådana här fläckar som inte går att slipa bort?
@MrJay @etompau

Har ni några tankar?

Redigerat:
Det ser ut som missfärgning från spiken, för det är väl spikhål där, ser så ut ? Är det ett undergolv ?

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Det ser ut som missfärgning från spiken, för det är väl spikhål där, ser så ut ? Är det ett undergolv ?
Tack för svar @peter_73 !

Tror du har rätt i det. Jag vet faktiskt inte om det varit ett undergolv en gång i tiden. Men inte varit det på minst 40 år iallafall. Golvet var målat tidigare. Sen slipade vi golvet. Och nu kom fläckarna. Har du någon ide/tips på hur man löser detta och får bort missfärgningen?

S Sheppan skrev:
Tjära från tidigare färg eller rökt i huset?

K Karriärmamman skrev:
Tjära från tidigare färg eller rökt i huset?
Tack för svar! Ingen rökare. Och tror faktiskt inte det är kära från den förra färgen.

MrJay
Om spikarna är av järn kan dessa rosta över tid. När fukt tränger in i träet, reagerar det med järnet i spiken och bildar järnoxid (rost). Rostpartiklar kan reagera med tanninerna i träet och skapa svart missfärgning.
Jag hade dragit ut dessa, behandlat med oxalsyra (testa på någon spillbit eller yta som inte syns först) och ersatt med galvaniserade skruvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.