Ska köpa ett hus som är byggt i börja på 1900-talet. Det är min grannes hus så jag får det till ett bra pris. Dock utan besiktning och med friskrivningsklausul. Jag kommer alltså inte kunna anmärka på något efter köpet. Jag såg detta i köket. Bifogar bild. Vad tror ni om det? Svartmögel? Hur illa är det med svartmögel? Jag ska dit och titta idag igen. Har ni några tips till mig? Tack på förhand!
Vad tror ni om detta då? Golvet är nyslipat. Nu ploppat upp lite sådana här fläckar som inte går att slipa bort?
Tack för svar @peter_73 !P peter_73 skrev:
Tror du har rätt i det. Jag vet faktiskt inte om det varit ett undergolv en gång i tiden. Men inte varit det på minst 40 år iallafall. Golvet var målat tidigare. Sen slipade vi golvet. Och nu kom fläckarna. Har du någon ide/tips på hur man löser detta och får bort missfärgningen?
Om spikarna är av järn kan dessa rosta över tid. När fukt tränger in i träet, reagerar det med järnet i spiken och bildar järnoxid (rost). Rostpartiklar kan reagera med tanninerna i träet och skapa svart missfärgning.
Jag hade dragit ut dessa, behandlat med oxalsyra (testa på någon spillbit eller yta som inte syns först) och ersatt med galvaniserade skruvar.
Jag hade dragit ut dessa, behandlat med oxalsyra (testa på någon spillbit eller yta som inte syns först) och ersatt med galvaniserade skruvar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa 2 år gammalt hus, utan 2 års besiktning?
Köpa & Sälja hus -
Köpa LB hus - 10 år gammalt
Hustillverkare -
Vågar man köpa gammalt hus med dessa (kända) skavanker?
Köpa & Sälja hus -
Köpa gammalt hus: vad behöver bytas?
Köpa & Sälja hus -
Förlustaffär att köpa drygt 100 år gammalt hus idag?
Köpa & Sälja hus