Coolman skrev:
Lägg ner skiten.

Nu har du fått ett motbud med krav friskrivningsklausul. Du vet vilka fel det finns utifrån protokollet. Nu pratar du om att stämma skiten av honom trots friskrivningsklausul.

Håll fötterna på jorden och se efter nästa hus.

//Thomas
Nu fick du nåt om bakfoten...vem pratade om att stämma skiten ur honom trots friskrivningsklausul? Vilken tråd läser du?

Jag syftade på vilken nytta vi har av att INTE ha en friskrivningsklausul om han ändå ska flytta utomlands. Plus att huset ändå är gammalt och vi har hittat så pass många fel nu att det kanske inte finns mycket mer. Summarum: Friskrivningsklausulen kanske inte spelar så stor roll?

Blev det tydligare nu? :|

just dolda fel i ett gammalt hus är nog inte allt för lätt att komma någon vart med,
inte för att jag är ett proffs på något sätt men jag anar att andelen kunniga/felfria husägare som bygger renoverar på sina hus är väldigt låg,man måste nog vara så förståndig att man anar att det finns lite fel här och var.
får ni ett ordentligt avdrag och verkligen vill ha huset så kör på det,min blanda inte in böterna för det är ju så klart inte dom som ska styra ert val.

Med tanke på att utgångshuset är ett fritidshus och att ut- och påbyggnad bevisligen inte håller den standard och kvalitet som den ska hålla och övriga fel som påpekas i besiktningsprotokollet + husets ålder så skulle jag säga att Du kommer att få mycket, mycket svårt att hävda dolt fel i den här fastigheten. Som jag ser det av det som framgår i tråden kan Du förvänta dej precis vad som helst så ingenting är dolt egentligen.
Att säljaren flyttar utomlands försvårar en juridisk process men omöjliggör den inte men med tanke på husets skick så skulle jag OM jag köpte det ägna tid,pengar och energi åt att renovera det och så fort som möjligt glömma bort säljaren :)

Men, som jag skrivit förut, mitt råd är att inte köpa det här huset.

O
Dolda fel är inte alltid så lätt att få igenom så skippa den tanken vad det än handlar om. Ni har gjort en undersökning, Ni vet att ni kommer att hitta en massa konstigheter. Antingen så köper ni med risken att ni åker på en massa konstiga fel. eller så drar ni er ut nu. Låt eventuella kostnader bli en påminnelse om att alltid se till att ni har en klausul om besiktning.

För som sagt Dolda fel är inte så enkelt som det låter. Och nu är ni varnade, efter besiktningen.

Håller med om att köper ni kåken så glöm både säljare och dolda fel för husfridens skull. Ni kommer nästan garanterat att hitta mer prylar när ni letar.
För mycket varningsklockor ringer när det gäller den kåken. Skippa den och gå vidare.

Redigerat:
Jag skulle inte köpa! Hade hellre lånat pengar av vänner till dom 10 % som saknas och köpt nåt vettigt istället. Fräschat upp lite och belånat om. Lämnat tillbaka dom lånade pengar.

Köp inte problemet! Det kan knäcka er.

Tack för alla uppmuntrande ord. :) nu blev det ändå så att vi köpte huset. Fick ett avdrag på ca 12 % av köpsumman. Så nu börjar äventyret. Får hålla er uppdaterade så ni får reda på när vi ska vara med i lyxfällan. Hahaha.

rallypacker skrev:
Tack för alla uppmuntrande ord. :) nu blev det ändå så att vi köpte huset. Fick ett avdrag på ca 12 % av köpsumman. Så nu börjar äventyret. Får hålla er uppdaterade så ni får reda på när vi ska vara med i lyxfällan. Hahaha.
Grattis.
Ni vet ju iaf vad ni har att vänta er mer nu - så det går nog bra.
Lyxfällan tror jag nog inte, akta er så det itne blir arga snickaren istället :)

Gör en sak i taget och gör den klart innan ni börjar på nästa grandiosa projekt, samt gör det mest akuta först är mina råd...

/K

tycket att ni gjorde rätt som köpte .Gillar man löget och huset så e det para att prutta så mycket det går sen köpa och renoveta efterhand,Hus har alltid fel så e det bara detta lät ju inte så farligt .Man får jobba undan efterhand och ta in hjälp på de tradigaste jobben och göra de roliga själv lycka till med huset

Japp. Det känns trots allt mycket bra. Vi har en realistisk plan på vad vi kommer att prioritera framöver. Den där nya soffan som det talades om har hamnar låååångt ner på listan. Nu är det papptaket och plåtarbetet som ska fixas. Jag ska även in och åla i krypgrunden för att fästa upp trossbotten. Jag som har en släng av klaustrofobi. Kan bli spännande. :)

rallypacker skrev:
Japp. Det känns trots allt mycket bra. Vi har en realistisk plan på vad vi kommer att prioritera framöver. Den där nya soffan som det talades om har hamnar låååångt ner på listan. Nu är det papptaket och plåtarbetet som ska fixas. Jag ska även in och åla i krypgrunden för att fästa upp trossbotten. Jag som har en släng av klaustrofobi. Kan bli spännande. :)
Lite vodka före, dämpar den.
Lite vodka efter, muntrar upp :D:D:D

kamilenski skrev:
Lite vodka före, dämpar den.
Lite vodka efter, muntrar upp :D:D:D
Ja fy fan...det får bli mycket vodka!

Ja då får man önska lycka till! Bara att börja renovera och bygga vidare! Följ planen och acceptera att det kommer att ta den tid det tar så slipper Ni va me i Arga snickaren också :):)

Personligen föredrar jag starköl som klaustrofobidämpare, vodka tenderar att göra spikarna krokiga :P

Jan-Å skrev:
Ja då får man önska lycka till! Bara att börja renovera och bygga vidare! Följ planen och acceptera att det kommer att ta den tid det tar så slipper Ni va me i Arga snickaren också :):)

Personligen föredrar jag starköl som klaustrofobidämpare, vodka tenderar att göra spikarna krokiga :P
Tackar! Jag kommer att slänga ut lite bilder här så småningom. Får tillträde i oktober. Öl får det nog bli ja. :)

Vi ska kanske be Marlene byta namn till DRICKASPRITFORUM.SE?
Hehe.
Lycka till med renoveringen!
Tips. Börja med fukt problemmen!

Hoppas Ni kan göra det mesta själva så att inte eran ekonomi havererar på dyra hantverkarkostnader. Det viktigaste är et bra läge, huset kan man förbättra steg-för-steg.

LYCKA TILL !!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.