Hej!

Jag och min sambo sitter i en jobbig sits och jag vill gärna ventilera lite och få lite objektiva åsikter.

För ca 3 veckor sedan så vann vi en budgivning på ett hus, ett ombyggt fritidshus 1 1/2 plan på 150 kvm.

Igår hade vi besiktning av huset och det var en mindre trevlig upplevelse.
Den nuvarande ägaren påstår sig vara före detta snickare och har haft egen firma, varit kvalitetsansvarig osv och har gjort nästan alla renoveringar själv.

Problemen började ganska tidigt vid besiktningen. För att inte bli långrandig så radar jag upp de tyngsta punkterna:

- Krypgrunden saknade markplast
- Trossbotten bestod av en massa blandat virke, man hade tagit det som blivit över vid nån tidigare renovering vilket iofs inte hade behövt vara ett problem men det var så dåligt gjort att det hade lossnat på vissa ställen och hade kontakt med marken. Såg i övrigt torrt ut.
- Allt plåtarbete på taket var dåligt utfört och måste göras om. Tex runt skorstenen så kunde man invändigt se att de hade runnit vatten längst med murstocken.
- Det saknades nockband på takpannorna
- En del av taket hade papptak som måste läggas om. Ca 40 kvm
- Badrummet hade bakfall och var i dåligt skick i övrigt..( detta var väl den enda posten vi hade räknat med)
- Det saknades korrekt monterade fönsterbläck samt droppbläck på samtliga fönster, ca 15 st.
- Man kunde inte se om det fanns en fungerande luftspalt i taket, på en mindre takdel så låg isoleringen nästan pressad upp mot taket och det fanns inget som tryckte ner isoleringen eller höll den på plats....besiktningsmannen kunde dock inte se om det fanns någon luftspalt på det större taket, det gick inte att komma åt.

- + en massa småsaker som inte blev relevant pga ovan....

Problemet är att vi gillar verkligen huset men vi kommer aldrig att ge det pris vi skrivit kontrakt på.
Är vi helt galna som ens funderar på att köpa det? Ska vi ta detta som tecken på att det kan dölja sig mkt annat skit? Vad kan allt kosta att åtgärda?

-

rallypacker skrev:
Ska vi ta detta som tecken på att det kan dölja sig mkt annat skit?

-
Ja.

Hemmakatten
Köp inte huset! Har ni skrivit på köpekontrakt? Går det överhuvudtaget att hoppa av köpet? Vad står i kontraktet om detta.

Hemmakatten skrev:
Köp inte huset! Har ni skrivit på köpekontrakt? Går det överhuvudtaget att hoppa av köpet? Vad står i kontraktet om detta.
Ok, det är så jävligt alltså.
Är det allt tillsammans som gör det eller?

Vi kan hoppa av men får "böta" 5000 kr.
Det blir totalt 13 000 inkl besiktningen men det spelar mindre roll.

Det tråkiga är att vi hade ett lånelöfte på 5% insats som nu blir 15%.
Detta var väl sista chansen att bo i hus de närmaste 5 åren.
Nu blir det till att spara och spara och återigen spara.

Du hr ju inte sagt något om priser, men om man relaterar til vårt köp så gjorde vi så att vi tog in offerter på de jobben som krävdes för att fixa olika fel som vår besiktningsman upptäckte. På grund härav kunde vi dra av 150.000 kr, vilket var helt ok i vårt fall och det täckte de mesta kostnaderna.

Jag har inte varit på plats, så egentligen ska man väl inte uttala sig, men jag tycker att det värsta är att du/ni inte kommer åt att kolla luftspalten i taket. Det andra är ju så att säga synligt och av sådan typ att det går att fixa till (låter det som i alla fall), om ni nu hade tänkt göra en rejäl renovering vill säga?! Eller är priset satt som om huset vore i sådant skick att det inte behöver renoveras?

Som sagt, lite svårt att sitta här framför datorn och uttala sig om era problem, men det kanske går att lösa om man på något sätt kan få mer insyn i bygget?! Det låter som ni vill ha huset...

Bödde skrev:
Du hr ju inte sagt något om priser, men om man relaterar til vårt köp så gjorde vi så att vi tog in offerter på de jobben som krävdes för att fixa olika fel som vår besiktningsman upptäckte. På grund härav kunde vi dra av 150.000 kr, vilket var helt ok i vårt fall och det täckte de mesta kostnaderna.

Jag har inte varit på plats, så egentligen ska man väl inte uttala sig, men jag tycker att det värsta är att du/ni inte kommer åt att kolla luftspalten i taket. Det andra är ju så att säga synligt och av sådan typ att det går att fixa till (låter det som i alla fall), om ni nu hade tänkt göra en rejäl renovering vill säga?! Eller är priset satt som om huset vore i sådant skick att det inte behöver renoveras?

Som sagt, lite svårt att sitta här framför datorn och uttala sig om era problem, men det kanske går att lösa om man på något sätt kan få mer insyn i bygget?! Det låter som ni vill ha huset...
Jo, jag förstår vad du menar. Jag ville väl mest inte "outa" för mycket då vi antagligen ska ha möte med mäklaren och säljaren på måndag för att antingen riva kontraktet eller komma överens om nytt pris.

Vi har skrivit kontrakt på 1.6 och det är helt klart med förutsättningen att allt var ok. Har inte hört nåt om felaktigheter vare sig från säljare eller mäklare innan besiktning. Badrummet var det enda som vi själva vid visningen såg var kasst.

Visst vill vi ha huset, men vi vill inte lägga ner ett par hundra tusen i renovering. Det finns det inga pengar till heller. Papptaket är väl det minsta problemet, fönsterbläck går på en rejäl slant med tanke på alla fönster...värst är väl som du säger det här med frågetecken kring luftspalt.

Aha. Då håller jag med "hemmakatten".
Lycka till!!!

Bödde skrev:
Aha. Då håller jag med "hemmakatten".
Lycka till!!!
Tack för svaret!

Tråkigt...men så får det nog bli.
Vill inte sitta i en sits där vi har ett hus som är katastrof om 2 år....:(

Problemet är som jag ser det att väldigt mycket verkar dåligt/fel utfört, fönsterbleck saknas på alla fönster, allt plåtarbete på taket är dåligt, bakfall i badrummet osv osv. Ger intryck av att nån som inte borde och inte kan har byggt om en sommarstuga till permanentboende.
Personligen skulle jag aldrig köpa ett sånt hus, risken att få ägna resten av livet åt att bygga om hela huset från grunden är avsevärt större än chansen att allt utom det Ni redan vet är korrekt utfört.
Så jag håller också med hemmakatten.

rallypacker skrev:
Tack för svaret!

Tråkigt...men så får det nog bli.
Vill inte sitta i en sits där vi har ett hus som är katastrof om 2 år....:(
Usch nej, det kan bli väldigt jobbigt. Det är ju trots allt 1.6 milj kr vi pratar om.
Följande känns lite som morsan när flickvännen gjort slut när man gick i 7:an, men "det finns ju fler därute" :)

Jan-Å skrev:
Problemet är som jag ser det att väldigt mycket verkar dåligt/fel utfört, fönsterbleck saknas på alla fönster, allt plåtarbete på taket är dåligt, bakfall i badrummet osv osv. Ger intryck av att nån som inte borde och inte kan har byggt om en sommarstuga till permanentboende.
Personligen skulle jag aldrig köpa ett sånt hus, risken att få ägna resten av livet åt att bygga om hela huset från grunden är avsevärt större än chansen att allt utom det Ni redan vet är korrekt utfört.
Så jag håller också med hemmakatten.
Det är väl lite så jag resonerar också. Det är så mycket som visar att en klåpare varit i farten och eftersom han gjort tillbyggnad osv så är antagligen allt kasst. Lika bra att ha den inställningen. Han kunde inte heller visa några ritningar, ingenting. Det lite komiska var att det fanns markplast i en del av krypgrunden men inte i en annan. Tog plasten slut eller va fan? Ja herrejävlar. Jag är så förbannat trött på alla dessa gör det självare. Detta är andra huset vi går miste om på ett år. Börjar bli dyrt nu. Eller billigt beroende på hur man ska se på det. Synd bara att läget är kanon. Vi såg verkligen oss själva sitta där vid pensionen om 30 år.

ta in någon som kan räkna på vad arbetet skulle kosta och snacka sedan med mäklaren och säljaren om ett prisavdrag på en större del av den summan!
plasten i krypgrunden går att lägga dit nu i efterhand, det gör man vanligtvis ändå så, så det är inga problem. men det där med fönsterblecken är inga större kostnader iheller. och ganska enkelt att göra själv, bra få dom till bockade av en plåtslagare. sätta dit dom är ingen konst. om pappningen av taket kanske går på en 20-30k..
tror den värsta punkten ligger på taket om det är korrekt utfört eller inte, det måste man kolla närmare på ju. och plåtarbetet på taket kan också kosta en del, beroende på hur det ser ut.

men som sagt, släng det inte ifrån er, har ni fastnat för huset, kolla runt och hör med företag vad det hade kostat att åtgärda, sen snacka med mäklaren och säljaren igen.

De felen som Rallypacker fått av besiktning tycker jag ej är så farligt. Hade man kunnat få prisavdrag och sen fått in folk och utnyttja rotavdraget så blir det mesta gjort...

Tack för några positiva svar. Jag fick precis besiktingsprotokollet och kan maila över delar av det till någon om det kan vara intressant att läsa lite mer. Det är en diger läsning, framför allt punkterna kring taket. :( ni som kan tänka er att läsa lite och ge kommentar kan väl skriva era mailadresser så kan jag skicka över det.

De felen du räknar upp tycker jag inte verkar så farliga. Men har man räknat med ett tip-top hus så blir man förstås besviken. Vårt hus hade de felen, men det är ju över 70 år.

Frågan är om ombyggd sommarstuga över huvud taget är en bra idé att köpa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.