11 951 läst ·
83 svar
12k läst
83 svar
Köpa elinstallationsmaterial utanför Sverige
Vill förstår jag men kan undrar jag lite över. Menar du om materialet saknar CE-märkning eller liknande?G G.L. skrev:
Köp rätt fasskena istället finns för båda två varianterna av jfbH hempularen skrev:
Så det är ett icke problem 😎
En elektriker har ingen garanti för av kunden inköpt mtrl, annat än om denne skulle genom ovarsamhet ha sönder materielenS steffo_b skrev:Nja. Enligt konsumenttjänstlagen så har den hantverkare (i det här fallet elektrikern) ett garantiansvar för sitt arbete vilket i någon mån gör att dom får ett ansvar för materialet som dom installerat.. Dvs att installationen är korrekt och håller.
Om du då har valt material som denne inte är van vid att arbeta med eller som kanske är av annat fabrikat eller liknande så brukar dom kunna vara tveksamma till att göra installation med ditt material.
Detta då dom riskerar att om något strular i efterhand så kan det ifrågasättas om problemet var relaterat till att du köpt produkter av bristfällig kvalitet eller om det var dåligt utfört arbete.
Dvs dom riskerar att behöva lätta tid på att åka ut och kontrollera din installation för att kunna konstatera om det är något som dom faktiskt har ansvar för.
Dom kan förvisso neka och hänvisa till att du hade köpt in eget material och att dom därför inte tar något ansvar om du inte kan påvisa att det är deras arbete som brister men då riskerar dom att bli uthängda på nätet eller liknande vilket dom inte är så villiga att göra.
Av den anledningen så är det många hantverkare som vägrar göra installationer med kundens eget material alternativt att dom tar en högre timmpenning om kunden har eget material pga större risk för tvist eller hantering av reklamationer.
Annars får kunden betala mtrl samt ersättning för att byta denna
Visserligen ovanligt men värt att notera
Klipp aldrig bort en gaffel det vittnar om taskigt hempuleri och det trodde jag inte om dig 😎😉tommib skrev:
Tvärt om. Nollan till höger är problemet.
Egentligen är det inte ett jätteproblem, man kan klippa bort en gaffel från fasskenan, men det är irriterande. Man kan också lösa det genom att ha t.ex. HB och två JFB på översta raden i en central och sedan sy med RK ner till nästa två rader som får varsin JFB. Det minskar dock på flexibiliteten något.
Köp rätt prylar eller tråda med RQ av rätt dimension
Jag sa att man kan göra det, inte att man ska. Som du såg föreslog jag en annan variant också som är den jag skulle använt om jag var tvingad. Men det har jag inte varit, eftersom jag köper rätt materiel.U Uffe A skrev:
Ok, en gång gjorde jag inte det och råkade köpa en JFB med nollan till höger. Den hamnade på landstället i Finland och gör sig bra där eftersom den försörjer en egen liten sektion som är skild från resten.
Herrans vad många svar. Kul!
Jag kanske ska förtydliga att det är en nära vän som driver eget elföretag som jag kommer göra jobbet tillsammans med, så han bestämmer givetvis vad som installeras. Men jag var mest nyfiken om det ens var värt att titta på, vilket det verkar vara i vissa fall.
För framtida trådbesökare kan vi väl summera det med:
- Att vissa saker kan vara värt att beställa utomlands, om man vet exakt vad man ska ha.
- Att produkter från märken som Jung och Gira är billigare.
- Kabel och slang är ovärt att köpa utanför Sverige.
- Några tyska återförsäljare är Avolta, Elektrobode och elektroland24.
- Att räkna ut exakt vad som behövs och sedan efterfråga offert från svenska återförsäljare kan vara förmånligt.
- Att det tvistas och ifrågasätts om rätt eller fel även inom elinstallation, precis som inom allt annat hantverkeri.
Jag kanske ska förtydliga att det är en nära vän som driver eget elföretag som jag kommer göra jobbet tillsammans med, så han bestämmer givetvis vad som installeras. Men jag var mest nyfiken om det ens var värt att titta på, vilket det verkar vara i vissa fall.
För framtida trådbesökare kan vi väl summera det med:
- Att vissa saker kan vara värt att beställa utomlands, om man vet exakt vad man ska ha.
- Att produkter från märken som Jung och Gira är billigare.
- Kabel och slang är ovärt att köpa utanför Sverige.
- Några tyska återförsäljare är Avolta, Elektrobode och elektroland24.
- Att räkna ut exakt vad som behövs och sedan efterfråga offert från svenska återförsäljare kan vara förmånligt.
- Att det tvistas och ifrågasätts om rätt eller fel även inom elinstallation, precis som inom allt annat hantverkeri.
Nej. Men om elektrikern installerat av kunden inköpt material och det senare blir något problem med installationen så kan man inte säkert veta om problemet beror på undermånligt material eller på att elektrikern av någon anledning gjort en miss vid installationen.U Uffe A skrev:
Vilket leder till att om elektrikern då blir uppringd och kunden hävdar att elinstallationen inte längre fungerar så måste elektrikern åka ut och titta för att kunna konstatera om det var materialet som felat eller elektrikerns eget jobb.
Den kontrollen kan inte elektrikern debitera eftersom det ju inte är ett beställt jobb utan kontroll av tidigare utfört arbete.
Alternativt kan elektrikern kategoriskt neka till att titta på något med hänvisning till att "Jag gör minsann aldrig några misstag" så det är ditt undermånliga material som felar.
Men då utsätter sig ju denne för risken att kunden hänger ut personen överallt på nätet vilket kan påverka affärerna negativt.
Dvs Det ansvar som elektrikern ha enligt konsumenttjänstlagen gör att om elektrikern installerat kundens egeninköpta skitmaterial och det sedan strular så måste denne ändå slösa tid på att åka ut och titta för att kunna konstatera om problemet beror på materialfel (som då kunden skall ansvara för) eller om elektrikern missat något (som då elektrikern ska ta ansvar för)
Det är inget problem, man kan isf ha jfb till höger om alla grupper eller sy med RQ till 3 första grupper och fasskena därifråntommib skrev:
Tvärt om. Nollan till höger är problemet.
Egentligen är det inte ett jätteproblem, man kan klippa bort en gaffel från fasskenan, men det är irriterande. Man kan också lösa det genom att ha t.ex. HB och två JFB på översta raden i en central och sedan sy med RK ner till nästa två rader som får varsin JFB. Det minskar dock på flexibiliteten något.
Det kan vara sånt material som elektrikern inte är bekant med utan måste läsa på om och sätta sig in i. Och då kanske något som skulle gått på fem minuter med det material som elektrikern är van vid att jobba med istället tar två timmar av att söka och läsa information och manualer. Kan bli rätt mycket dyrare att inte ta det som elektrikern redan kan.M merbanan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Givetvis inget problem, men det är fler arbetsmoment, lite tänka om, ifall den sätts till höger. Den extra tidsåtgången äter snabbt upp det mesta av vad du ev. sparar på att köpa udda materiel.J J-banan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det där var faktiskt intressant, skullöe det vara därför tunga förbrukare sitter till vänster i centraler? För att få lägre spänningsfall i skena eller annan matning? Det har jag aldrig funderat över. men 10 cm extra grov skena, kan det verkligen spela någon roll, ens om man kör 60+ ampere?J J-banan skrev: