[h=1]Krånglig förrättning ska förenklas[/h]
Publicerad i dag 13:22 | Uppdaterad i dag 13:31
Regeringen vill effektivisera handläggningen av lantmäteriförättningar. Målet är att förenkla processen kring fastighetsbildning.
Dagens system med dubbla prövningar av tillstånd bör ersättas, enligt regeringens proposition.
I stället ska lantmäterimyndigheten få möjlighet att förelägga en sakägare att ansöka om de tillstånd som är nödvändiga för att lantmäteriförrättningen ska kunna genomföras.
"Denna nya möjlighet ska gälla vid förrättningar enligt fastighetsbildningslagen, anläggningslagen och ledningsrättslagen", anser regeringen.
Förenklingen ska medföra minskade förrättningskostnader för den enskilde samtidigt som förutsägbarheten höjs.
Dessutom ska handläggningen hos exempelvis länsstyrelser och kommuner snabbas upp.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2014.