5 989 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Köpa bostadsrätt. Rimlig hyra?
Underhållet av lägenheten är ju din bit som ägare...inte hennes.tarantino1 skrev:
Känner igen en hel del av det som Tarantino upplever just nu & vill i alla fall rekommendera att gå till banken & få svart på vitt från deras jurist så att man eliminerar missförstånd samt att det är lättare för banken att förklara allt för både dig & din sambo. Visst, bankens tid är inte gratis men det är småpengar & helt klart värt det.
Nej, underhållet är självklart mitt ansvar. Jag kan ju också tycka att det är det mest rättvisa att dela hyra+räntekostnader.
Någon som har någon annan åsikt?
Någon som har någon annan åsikt?
Det blir enklare att läsa om du kallar det för "avgift". Dessutom slipper du få alla bostadsrättsfascister på halsen.tarantino1 skrev:
Menar hon att hon ska betala hela avgiften?
Nej, min sambo verkar bara vara intresserad av att betala 50% av hyran som ligger 4700 kr, dvs 2350 kr i månaden. Själv så kommer jag isf stå för 2350 kr+räntekostnader på ett lån på 797000 kr och sen givetvis diverse underhåll på lägenheten. Vår aktuella månadshyra ligger på 3502 kr per person.
Anledningen till att min sambo inte vill betala några räntekostnader är att om jag säljer lägenheten så kommer jag kanske göra en eventuell vinst.
I dagsläget verkar det ju vara en god investering men det kan ju vända jäkligt snabbt vid räntehöjningar och om banken ändrar sina låneregler.
Anledningen till att min sambo inte vill betala några räntekostnader är att om jag säljer lägenheten så kommer jag kanske göra en eventuell vinst.
I dagsläget verkar det ju vara en god investering men det kan ju vända jäkligt snabbt vid räntehöjningar och om banken ändrar sina låneregler.
Detta är egentligen mer en fråga om psykologi än juridik. Ert första och egentligen enda problem är att ni måste bli hundra procent överens innan ni bestämmer något alls. Därför avviker jag från trådens grundfråga.
En fråga till dig själv: Finns det verkligen inga trevligare sätt att tjäna pengar än på bekostnad av en mycket sannolik konflikt med din sambo? Svarar du nej på den frågan skulle inte jag vilja vara i din sambos ställe.
En fråga till din sambo: Tycker hon det skulle vara lika trevligt att bo kvar med hyresrätt? Svarar hon (mot förmodan) nej på den frågan skulle jag i hennes ställe inse att jag solidariskt måste ställa upp på brf-investeringen.
Min gissning blir att era egna svar visar att ni egentligen har ALLT att vinna på att bo kvar med befintlig besittningsrätt. Utan risker och utan tjafs.
En fråga till dig själv: Finns det verkligen inga trevligare sätt att tjäna pengar än på bekostnad av en mycket sannolik konflikt med din sambo? Svarar du nej på den frågan skulle inte jag vilja vara i din sambos ställe.
En fråga till din sambo: Tycker hon det skulle vara lika trevligt att bo kvar med hyresrätt? Svarar hon (mot förmodan) nej på den frågan skulle jag i hennes ställe inse att jag solidariskt måste ställa upp på brf-investeringen.
Min gissning blir att era egna svar visar att ni egentligen har ALLT att vinna på att bo kvar med befintlig besittningsrätt. Utan risker och utan tjafs.
Du menar att din sambo har en hyra idag på 3502:- för denna bostad, men om den får en annan ägare(du) så vill sambon betala mindre:O
Sambon har dessutom möjlighet att köpa halva lägenheten, men vill avstå.
Vad skulle hyran bli om ingen av er köper lägenheten?
Känns som din sambo försöker sko sig på dig:x
Sambon har dessutom möjlighet att köpa halva lägenheten, men vill avstå.
Vad skulle hyran bli om ingen av er köper lägenheten?
Känns som din sambo försöker sko sig på dig:x
Vår hyra är idag 7004 kr och vi delar 50/50. Om jag köper lägenheten och om jag skulle ta lån på allt så skulle den nya hyran inklusive räntekostnader hamna på 6667kr i månaden. Detta är om jag binder lånet på 5 år. Jag har då dragit av 30 % i skattereduktion.
Köper vi inte lägenheten så kommer vi få hyra av bostadsrättsföreningen. Vi har rätt bra hyra idag med tanke på lägenhetens läge och storlek. Sannolikt så kommer hyrorna gå upp vid en ombildning.
Jag tror inte det är så att min sambo försöker sko sig (hoppas jag iaf inte). Detta är inget som min sambo räknat ut själv utan det kommer från sambons svåger.
Köper vi inte lägenheten så kommer vi få hyra av bostadsrättsföreningen. Vi har rätt bra hyra idag med tanke på lägenhetens läge och storlek. Sannolikt så kommer hyrorna gå upp vid en ombildning.
Jag tror inte det är så att min sambo försöker sko sig (hoppas jag iaf inte). Detta är inget som min sambo räknat ut själv utan det kommer från sambons svåger.
Min mor är sambo med en man som äger huset de bor i.
De gick till banken och betalade för konsultation angående "hyran"(finns säkert andra ställen att vända sig till också).
Då fick de en opartisk objektiv bedömning på det hela, som de följer.
Kanske kan vara ett bra tillvägagångssätt?
De gick till banken och betalade för konsultation angående "hyran"(finns säkert andra ställen att vända sig till också).
Då fick de en opartisk objektiv bedömning på det hela, som de följer.
Kanske kan vara ett bra tillvägagångssätt?
Men hallå! Du är sambo med en person som inte är beredd att ställa upp och bidra till betalningen av den gemensamma bostaden? Efter köp av bostadsrätt kommer er kostnad för bostaden sjunka med dagens ränta, ändå vill sambon inte betala "sin del". Nu verkar ju det vara en svåger inblandat som försöker påverka henne. Du får väl helt enkelt ta ett snack med henne och fråga om det är med dig eller svågern hon är sambo?
Ombildningen i sig är inget självständigt skäl för hyresvärden att begära omförhandling av hyran. De som väljer att stå kvar med befintlig besittningsrätt kommer att få samma hyresutveckling som med dagens hyresvärd.
Genom att investera 797.000 egna eller lånade kronor kan du alltså spara 337 kronor i månaden. Jag börjar förstå din sambo mer och mer!
Genom att investera 797.000 egna eller lånade kronor kan du alltså spara 337 kronor i månaden. Jag börjar förstå din sambo mer och mer!
I själva verket så kommer jag att satsa 300 000 kr av mina egna pengar, och om jag sätter 250 000 på 5 år och 247 000 kr som rörligt så kommer räntekostnaden i dagsläget bli 833 kr i månaden. Det blir en totalkostnad på 5533 kr i månaden jämfört med dagens 7004 kr. Hyran blir alltså 1471 kr billigare i månaden. Sen tillkommer förstås underhållskostnader.
I ert och grannarnas ställe skulle jag ifrågasätta hela budet. Visserligen är inte detta trådens grundfråga, men ändå!
1. Till vilket pris övertar föreningen fastigheten? Hur marknadsmässigt är det?
2. Vilka andra långsiktiga avtal binder föreningen till kostnader från starten?
3. Hur ser föreningens driftbudget ut jämfört med befintlig förvaltning?
Mitt spontana intryck är att månadsavgiften och/eller insatsen döljer en avsevärd vinst för nuvarande ägare. Det bästa ni grannar kan göra är att organisera er i en intresseförening, som med näbbar och klor PRUTAR! Sannolikt har ni mycket att vinna bara på att FÖRHALA och FÖRDRÖJA affären, eftersom vi befinner oss i ett extremt lågränteläge, som ger ett lika extremt högt kapitaliseringsvärde.
1. Till vilket pris övertar föreningen fastigheten? Hur marknadsmässigt är det?
2. Vilka andra långsiktiga avtal binder föreningen till kostnader från starten?
3. Hur ser föreningens driftbudget ut jämfört med befintlig förvaltning?
Mitt spontana intryck är att månadsavgiften och/eller insatsen döljer en avsevärd vinst för nuvarande ägare. Det bästa ni grannar kan göra är att organisera er i en intresseförening, som med näbbar och klor PRUTAR! Sannolikt har ni mycket att vinna bara på att FÖRHALA och FÖRDRÖJA affären, eftersom vi befinner oss i ett extremt lågränteläge, som ger ett lika extremt högt kapitaliseringsvärde.
Man ska aldrig räkna månadskostnader baserat på extremlåga räntor. Räkna på 6% istället för att få fram din månadskostnad. Den kommer säkert inom kort att bli betydligt högre än dagens. Men det kan ju vara en bra affär ändå om det sedan går att sälja med en ordentlig vinst. 4700 känns som en väldigt hög avgift för en tvåa om inte huset är alldeles nybyggt. Å andra sidan så känns 790 000 billigt men jag vet ju ingenting om hur priserna är där ni bor. Höga avgifter drar ju ner priserna på lägenheter rejält.