1 886 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vi har sammanställt en lista i 14 steg över vad du behöver ha koll på när du köper bostadsrätt - för ett lyckat köp och utan obehagliga överraskningar.
Du kan läsa artikeln här: Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista
Du kan läsa artikeln här: Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista
Redigerat av moderator:
Utifrån att vi haft flertalet trådar på ämnet skulle jag även råda köpare att kontrollera om några ombyggnationer gjorts som flyttat på ventilation och eller vatten/avlopp. Om sådan har gjorts finns det underlag med styrelsens godkännande, har lägenheten fått godkänt i OVK sedan dess?
Även en så enkel sak som att kontrollera att det är rätt fläkt i köket kan göra att man slipper starta med tjafs med förra ägaren på ena flanken och styrelsen på den andra. Finns många som köper billiga objekt och försöker sminka upp dem och gör det med låg kunskap eller bara skiter i vilket, andra gör en uppfräschning inför en försäljning för att hoppas på bättre pris med samma utfall, allt blir inte enligt konstens alla regler.
Även en så enkel sak som att kontrollera att det är rätt fläkt i köket kan göra att man slipper starta med tjafs med förra ägaren på ena flanken och styrelsen på den andra. Finns många som köper billiga objekt och försöker sminka upp dem och gör det med låg kunskap eller bara skiter i vilket, andra gör en uppfräschning inför en försäljning för att hoppas på bättre pris med samma utfall, allt blir inte enligt konstens alla regler.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag kan lägga till det. Funderar på det där med rätt fläkt, jag har missat trådar om det. Vad är fel fläkt?
Felfallen som dyker upp i olika trådar är väl ( utan ordning ) grovt
- Fläkt med motor på kanal i hus där det förväntas sitta spiskåpa med spjäll
- kolfilterfläkt som typiskt installerats i hus enligt ovan men då är gamla kanalen lämnad öppen, pluggad eller på något annat sätt påverkats sådant så ovk gett nerslag
- Flytt av kök så kanal förlängts och ibland så med kombination av att rummet som så placerats där köket förut var saknar tilluft
- Fläkt med motor på kanal i hus där det förväntas sitta spiskåpa med spjäll
- kolfilterfläkt som typiskt installerats i hus enligt ovan men då är gamla kanalen lämnad öppen, pluggad eller på något annat sätt påverkats sådant så ovk gett nerslag
- Flytt av kök så kanal förlängts och ibland så med kombination av att rummet som så placerats där köket förut var saknar tilluft
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Tusen tack!
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Då var listan uppdaterad med era råd också.
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 43 inlägg
Man bor också spola både i handfat o dusch flr att kolla vattentrycket sant spola i toaletten några gånger för att se att den inte läcker. Jodå, det hände mig. Fick göra ny installation av wc stol. Och svaret från mäklaren var att jag borde provspolat, alltså fick jag ingen kompensation.Redaktionen skrev:
Bra steg att kolla. Men det finns faktiskt situationer som en köpare inte kan kolla. Ta detta exempel där säljaren, själv till yrket mäklare, vägarade lämna över badrummets kvalitetsintyg där de dolda felen stod uppradade — men som inte kunde ses med blotta ögat. I Familjeliv har en reporter utvecklat vad som hände när mäklaren med fokus östermalm vasastaden sålde sin egen lägenhet till en barnfamilj utan att berätta att den var full med dyra och regelstridiga fel i badrummet.Redaktionen skrev:
Familjeliv skriver i sin varning till barnfamiljer som letar bostad och/eller mäklare:
”Säljaren av lägenheten, var själv en mäklare till yrket som anlitat ett av Stockholms mest exklusiva mäklarhus för försäljningen. Fem år innan försäljningen hade säljaren låtit renovera badrummet. Men dokument har visat att renoveringen avvek från säkerhetsregler, och fuktproblem hade påtalats i en tidigare rättstvist. Det ledde till att säljaren även den gången blev stämd inför domstol, men valde då att förlika – dessa uppgifter mörkades vid försäljningen.”
Vad gör man i detta fall?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Det verkar ju som att man hade behövt göra en bakgrundskontroll på säljaren och då förhoppningsvis stött på rättstvisten. Frågan är om felen hade uppdagats vid en överlåtelsebesiktning?
Redigerat:
Ja, en bakgrundskontroll på vissa mäklare kan vara en väg framåt. Vi har bl a ”Unika” och ”Wallensten” och ”Behrer & Partners” som ifrågasätts i betyg och omdömen, men även delvis i domstolsprocesser. Men hur ska alla människor kunna ha koll på oseriösa mäklarfirmor eller mäklare?
Läs årsredovisningen.
Det är inget skämt. Försök åtminstone, även om du inte anser dig vara kunnig i att förstå en årsredovisning.
Jag "sitter" i en brf-styrelse sedan ca 25 år och kämpar för att nya medlemmar ska förstå vad de köper in sig i för typ/skick av brf. I ett försök att stärka nya medlemmars förståelse hålls ett möte innan medlemsansökan signeras. Vid bokning av det mötet påtalas att vi utgår från att köparen då läst årsredovisningen. Hör o häpna, ca 50% som kommer till möte med sina nya grannar o styrelse har då inte öppnat årsredovisningen. Det märks mycket snabbt.
Jag tyckte lite synd om den som sa att vi var skuldfria, när vi just tagit ett större lån o gjort stambyte! Säljare, mäklare, årsredovisning o stämmohandlingar innehöll/visste läget. Inte ett enda samtal till styrelsen vid den försäljningen.
Det vanligaste hos oss är dock att man missar att vi är små och inte har någon extern förvaltning som kommer och typ byter glödlampor et c. Därtill två arbetsdagar/år. Det är finns liksom inte "någon annan" när halva huset sitter i styrelsen.
Sidospår, jag är orolig för brf'er i allmänhet. Förståelsen för hur en förening fungerar och engagemanget i samhället verkar bli ett problem, visst det finns konsulter men de vill ju också sitt eget bästa. Andra-hands uthyrningar till s k marknadspriser som nu är lagliga bidrar också till passiva medlemmar som bara vill tjäna på brf utan att bidra eller tillstyrka investeringar. Jag hoppas att de förändringar som pågår kring redovisningen med K2->K3 komponent avskrivning kommer tydliggöra årliga slitagekostnaden, och när folk äntligen fattar avskrivningens funktion, bättra på amorteringar så att vi har frigjort låneutrymme när det är dags. De s k Underhållsplanerna (ujuj var ska jag börja o sluta). En enorm konsultmarknad, fanns ett förslag om årlig konsultuppdatering. Det är en teknisk skrivbordsprodukt, sällan kopplad till verkligt skick utan utgår från när ursprungsår. Därtill en tekniker som leker med siffror. (Ex i en 25-års plan blir det två fjärrvärmecentraler m livslängd 20 år, värdena kalkyleras sannolikt med viss antagen inflation samt summeras o delas på 25 år. Det uträknade värdet hävdas sedan att man bör sätta av till underhållsfond, dvs ha i överskott på resultaträkningen. Medans andra hävdar att resultaträkningen är ok om det är minus pga avskrivningar.
Ursäkta sidospår - jag är orolig nörd (i ekonomi & teknik)
Det är inget skämt. Försök åtminstone, även om du inte anser dig vara kunnig i att förstå en årsredovisning.
Jag "sitter" i en brf-styrelse sedan ca 25 år och kämpar för att nya medlemmar ska förstå vad de köper in sig i för typ/skick av brf. I ett försök att stärka nya medlemmars förståelse hålls ett möte innan medlemsansökan signeras. Vid bokning av det mötet påtalas att vi utgår från att köparen då läst årsredovisningen. Hör o häpna, ca 50% som kommer till möte med sina nya grannar o styrelse har då inte öppnat årsredovisningen. Det märks mycket snabbt.
Jag tyckte lite synd om den som sa att vi var skuldfria, när vi just tagit ett större lån o gjort stambyte! Säljare, mäklare, årsredovisning o stämmohandlingar innehöll/visste läget. Inte ett enda samtal till styrelsen vid den försäljningen.
Det vanligaste hos oss är dock att man missar att vi är små och inte har någon extern förvaltning som kommer och typ byter glödlampor et c. Därtill två arbetsdagar/år. Det är finns liksom inte "någon annan" när halva huset sitter i styrelsen.
Sidospår, jag är orolig för brf'er i allmänhet. Förståelsen för hur en förening fungerar och engagemanget i samhället verkar bli ett problem, visst det finns konsulter men de vill ju också sitt eget bästa. Andra-hands uthyrningar till s k marknadspriser som nu är lagliga bidrar också till passiva medlemmar som bara vill tjäna på brf utan att bidra eller tillstyrka investeringar. Jag hoppas att de förändringar som pågår kring redovisningen med K2->K3 komponent avskrivning kommer tydliggöra årliga slitagekostnaden, och när folk äntligen fattar avskrivningens funktion, bättra på amorteringar så att vi har frigjort låneutrymme när det är dags. De s k Underhållsplanerna (ujuj var ska jag börja o sluta). En enorm konsultmarknad, fanns ett förslag om årlig konsultuppdatering. Det är en teknisk skrivbordsprodukt, sällan kopplad till verkligt skick utan utgår från när ursprungsår. Därtill en tekniker som leker med siffror. (Ex i en 25-års plan blir det två fjärrvärmecentraler m livslängd 20 år, värdena kalkyleras sannolikt med viss antagen inflation samt summeras o delas på 25 år. Det uträknade värdet hävdas sedan att man bör sätta av till underhållsfond, dvs ha i överskott på resultaträkningen. Medans andra hävdar att resultaträkningen är ok om det är minus pga avskrivningar.
Bor också i en liten förening, de flesta som köper är inte beredda på vad det innebär att bo i en liten förening när det kommer till vilket engagemang som behövs.F Förvaltare skrev:Läs årsredovisningen.
Rådet att ringa styrelsen för att fråga om information som mäklaren generellt bör tillhandahålla låter som ett dåligt råd. Det leder bara till att styrelseledamoten kommer att stänga av telefonen. Gå via mäklaren som i sin tur kontaktar säljaren eller skicka mail.
Avgiftshöjningar behöver inte endast bero på renoveringar och räntor. Kolla upp vilken typ av uppvärmning som används, olika alternativ har väl för- och nackdelar. Tomträtt eller ägd mark spelar roll för hur det kommer att se ut i framtiden. Kolla upp vad som är de största utgiftsposterna och fundera på hur de kommer att utvecklas i framtiden.
Ska man kolla upp något om föreningen eller lägenheten är det bra att vara ute i god tid innan visningen, skicka frågor till mäklaren så fort annonsen kommer ut. Efter visningen så säljs lägenheter ofta på två dagar så vill man ha intyg, dokumentation eller göra en överlåtelsebesiktning kommer man inte att hinna få detta innan kontrakt skrivits med någon annan (gäller åtminstone i stockholm).
Överlåtelsebesiktning lär man ju inte få genomföra innan en visning om man inte ger ett bud över marknadspris så det är ju bara att glömma om det gäller ett hyggligt populärt område i någon av de större städerna. Ganska sjukt egentligen men det är ju så det ser ut. Vissa föreningar gör dock egna besiktningar, kolla upp om detta görs och begär i så fall att få en kopia av protokollet. Men lycka till att få någon att leverera ett sådant innan kontrakt hinner skrivas med någon annan,
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
När man räknar på boendekostnaden. Ha med alternativkostnad för insatsen om man jämför med en hyresrätt, och även lite avsättning för lättare renovering och ersättning av vitvaror etc. Som ingår i hyran av en hyresrätt. Där till har man kvar den finasiella upplåsningseffekten med ett lån och en viss risk att värdet sjunker.
Exempel med lite svajiga siffror
Lägenhet på 3 miljoner:
insats 450' 2' i månaden kapitalkostnad
Ränta 7' i månaden
Renoveringsfond: 1' i månad
Avgift 4' i månaden
= Total kostad ca 14' per månad
Förväntad värdeökning? Svåååårt
Exempel med lite svajiga siffror
Lägenhet på 3 miljoner:
insats 450' 2' i månaden kapitalkostnad
Ränta 7' i månaden
Renoveringsfond: 1' i månad
Avgift 4' i månaden
= Total kostad ca 14' per månad
Förväntad värdeökning? Svåååårt
Jag skulle vilja lägga till ytterligare en punkt: Om du tänkt bygga om - kolla med styrelsen INNAN du köper lägenheten. När jag satt i en styrelse hade vi alltför ofta problem med nya medlemmar med ombyggnadsplaner som inte var tekniskt möjliga eller olämpliga på annat sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpa källarlokal av BRF och införliva i bostadsrätt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Köpa bostadsrätt nära område med byggplaner?
Bostadsrätt -
köpa hus= oisolerad betongplatta med 14 % fuktighet i innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Friköpa bostadsrätt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Var köpa timmerplank 45x145?
Lösvirke & Timmerhus