Jag håller på och renoverar hemma och behöver en riktig borrmaskin/borrhammare då jag ska dra rör i källaren.
Jag behöver borra i betongväggar som är ca 30cm tjocka och i dimensioner upp till ca 30mm.

Någon som har ett tips om någon maskin som skulle passa?
Prisklass ca 3000kr

Hyra?
Kolla med Ramirent eller Cramo erbjuder.

Det blir ingen Hilti för 3000:-, det är rejäla väggar du har.

Du får en 1500W-maskin för 1000 kr hos Jula. 3 års garanti. Kör så länge den håller.
Maskinen har fått många omdömen som överlag är positiva.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
För att borra ø30 mm behöver du gå upp på SDS-max. Missa inte det. Jula-kinamaskinen har bara SDS+. Det räcker inte.

• Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
För att borra ø30 mm behöver du gå upp på SDS-max. Missa inte det. Jula-kinamaskinen har bara SDS+. Det räcker inte.
Fast det finns betongborr som är 30mm, med SDS+ fästen? Sen är det väl inte direkt njutbart att borra med julas maskin på de diametrarna..

Ex: Betongborr Makita Standard 30x460 mm med SDS-plus fäste visas på en webbsida, priset 303 kr inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag körde faktiskt sönder min Makita borrhammre förra helgen med ett 32mm borr, SDS+ i en tegelvägg! Har kört samma borr i betong tidigare (ca 100mm) och det har fungerat men nu är maskinen slut.

Så fundera en gång extra på vad du gör. Är det bara enstaka hål skulle jag hyra en maskin.

Min nästa maskin ska ha friktionskoppling. Surt när maskinen rasar om borret fastnar.

Hade också rekommenderat dig att hyra. För ett sådant jobb så tycker jag att du ska gå upp rätt rejält i storlek på maskin för att det ska gå smidigt.

Mitt råd är att hyra en Hilti TE 50-AVR. Skulle det hugga när du borrar och gör det med en billigare maskin så kan skadorna bli rätt så påtagliga, är inge vidare kul när hela skitet snurrar runt! Så en AVR maskin för din egna skull är tipset! :)

• Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
S
Köpte en Makita 2470 och den är inte mycket använd. Håller med, hyr...

Jag köpte en bosch 2-20 borrhamare och har borrat 40cm (100mm) lättbetong. Billig och bra. Funkade klockrent med borrar från lidl av alla ställen.

Frustrator Frustrator skrev:
Fast det finns betongborr som är 30mm, med SDS+ fästen? Sen är det väl inte direkt njutbart att borra med julas maskin på de diametrarna..

Ex:[bild]
De är dock helt värdelösa. Fästet är totalt olämpligt för de krafter som kan uppstå om man kör fast i typ armeringsjärn. Men det funkar i mjuka material.

DYEUffe DYEUffe skrev:
Jag håller på och renoverar hemma och behöver en riktig borrmaskin/borrhammare då jag ska dra rör i källaren.
Jag behöver borra i betongväggar som är ca 30cm tjocka och i dimensioner upp till ca 30mm.

Någon som har ett tips om någon maskin som skulle passa?
Prisklass ca 3000kr
Einhell har en Sds-max maskin som slår 9J
Det räcker gott för dina behov, jag har en biltemamaskin som jag är väldigt nöjd med, men den har de tyvärr slutat sälja.
http://www.einhell.se/produkt?categ..._code=te-rh-38-e-mlot-udarowy-sds-max-4257950

https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...FdE6gPG8cSiEPmiTbtVynhxNBanfgQwhoCN6wQAvD_BwE

T
Jag har Hilti maskin som kan säljas till ett bra pris. Finns i Örebro, så inte för långt från Degefors ;)

Om inte TechChads erbjudande matchar, så kan nämnas att jag köpte en 36V Hilti på Tradera för 1200 spänn.
Den är fantastisk jämfört med min 230V Bruksbo.

T TechChad skrev:
Jag har Hilti maskin som kan säljas till ett bra pris. Finns i Örebro, så inte för långt från Degefors ;)
Jag skickade PM till dig förra veckan???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.