17 950 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
köpa blandare, dusch set billiga eller dyra? tips
Ja, om vi ska snacka kvalitetsmärken så har vi på toppen svenska FMM, Mora och tyska Hans Grohe. Under dessa kommer finska kvalitetsmärket Oras och under Oras det svensk/italienska märket Tapwell som jag inte ger mycket för..hempularen skrev:När det gäller duschset, så har jag dålig erfarenhet av ett billigt, i fritishuset. Där är det en skruv som hela tiden lossnar så att duschen "fäller ned sig", väldigt frustrerande. Nu har vi en skruvmejesel permanent placerad på en hylla vid duschen. Skruven måste dras åt minst en gång per dusch.
När det gäller blandare så har jag också erfarenhet av billiga sådana. Av 4 billiga blandare så har samtliga 4 börjat läcka inom 12 - 36 månader efter köp. En billig blandare kostar visserligen kanske bara en 4e del av en märkesblandare, så under förutsättning att man byter själv (reservdelar är bara att glömma) så blir det kanske ändå billigare.
Även dyra blandare kan vara dåliga. Ex. säljer de flesta badrums-möbelföretag egna blandare i olika trendig design, med höga priser. De innehåller ofta samma skräp som de riktigt billiga blandarna.
Blandare bör man hålla sig till gamla välkända märken. I Sverige har vi framförallt FMM och Mora som gamla välkända märken, från utlandet har vi Grohe och Hans Grohe (två helt skillda märken), Oras och möjligen Tapwell.
ja ni har rätt man kommer att använda länge och ofta så den bö hålla. vad tror denna blir bra , men det är inte besvärligt om man beställer på nätet? är den med fäste här? det står inget! priset var inte hellre så farligt.
www.hemvaruhuset.se/fm-mattsson-garda-8342158-duschblandare-p-404.html
här var lite dyrare utan fäste.
www.vvsochbad.se/Badrum-Duschblandare-FM-Mattsson--FM-Mattsson-Saekerhetsblandare-foer-dusch,-Garda-160-c-c,-Utlopp-Upp,-Krom-311484.html
men denna dush ska vara bra? www.vvsochbad.se/Badrum-Duschset-Tillbehoer-Gustavsberg--Gustavsberg-G1-Duschset-384156.html
www.hemvaruhuset.se/fm-mattsson-garda-8342158-duschblandare-p-404.html
här var lite dyrare utan fäste.
www.vvsochbad.se/Badrum-Duschblandare-FM-Mattsson--FM-Mattsson-Saekerhetsblandare-foer-dusch,-Garda-160-c-c,-Utlopp-Upp,-Krom-311484.html
men denna dush ska vara bra? www.vvsochbad.se/Badrum-Duschset-Tillbehoer-Gustavsberg--Gustavsberg-G1-Duschset-384156.html
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Så ovanligt för ByggaHus: Den samlade meningen är att man ska köpa dyra märkesprodukter.
Vi hade tidigare billiga blandare i både huset och stugan, men bytt samtliga pga dålig kvalité dock köksblandaren Bågviken från Ikea bytte vi pga av rust i köket inte för att den inte funkade! Vi har även en Bågviken i stugan å den funkar bra!
Antar du är lite ironisk och försöker skoja lite, kan hålla med dig att det blir överdrift i bland på byggahus kring dyra grejer. Men detta fall kan jag känna är värt dyra pengar, om du till exempel sågar något fel för du inte har en festtool gör det inte så mycket troligtvis inte jättedyrt att köpa nytt. Men ett badrum som blir sämre i täthet! No no big no. no.Fred vom Jupiter skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är inte bara funktion heller, billigare saker som är kromade är inte att rekommendera, kromet släpper på nolltid
Tror tvärtom att det var en ironisk kommentar på den ständiga budgethetsen här på forumet; det eviga sökandet efter "billigast". Kul hur man kan tolka samma kommentar så olika.Kromo skrev:Antar du är lite ironisk och försöker skoja lite, kan hålla med dig att det blir överdrift i bland på byggahus kring dyra grejer. Men detta fall kan jag känna är värt dyra pengar, om du till exempel sågar något fel för du inte har en festtool gör det inte så mycket troligtvis inte jättedyrt att köpa nytt. Men ett badrum som blir sämre i täthet! No no big no. no.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Hantverkare i detta land tycker de kan ta betalt som IT-konsulter. Skillnaden är att vi IT-konsulter har pluggat i 4.5 år
Om antalet år på universitetet avgjorde lönen skulle jag med din logik förtjäna bra mycket mer i lön än en IT-konsult, vilket jag varken gör eller vill påstå att jag nödvändigtvis "förtjänar". VVS-arbete är dock extremt dyrt; det var den utgiftsposten i vår renovering som verkligen chockade oss. Som med allt annat gäller väl principen om tillgång och efterfrågan även här...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Problemet är att konsumenter är dumma i huvudet och betalar priserna, och ROT har bara gjort det värre
Hantverkarna fakturerar ofta så mycket som de kan. Det är sällan, eller aldrig, de lyckas få mer betalt än vad någon är beredd att betala.AndersMalmgren skrev:
Detta gäller oavsett vad IT-konsulter tar betalt eller hur länge de pluggat.
Va?AndersMalmgren skrev:
Jag är IT-konsult och har inte pluggat IT ett enda år...
Tillbaka ON-Topic då... Många billigare duschset kan vara helt ok. T.ex. så är många av Swedmarts grejer "märkesgrejer" fast utan märket vilket gör dem betydligt mycket billigare.
Dock finns det billiga grejer som är rena skräpet. Vi hade två blandare till dusch från Bauhaus, snygga och verkade stabila med de höll inte en jämn temperatur alls och dessutom blev det olika tryck mellan varmt/kallt så det var smått hopplöst att hitta en bra temperatur.
När det gäller blandare har ag lärt mig att köpa dem det finns reservdelar till...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Sant, termostaten på många billigare blandare är inte en riktig termostat