3 574 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Köpa billigt renoveringsobjekt UTAN mäklare eller advokat
Jag är ev. på G att, kontant, köpa ett billigt, fallfärdigt renoveringsobjekt (200') och jag vill göra detta helt på egen hand utan att blanda in mäklare och advokater. Av kostnadsskäl.
Jag är helt bekväm med att köpa och sälja bilar, hur/var/när man kollar upp ägare och fordon, registrerar, försäkrar m.m., m.m. men när det gäller fastigheter så vet jag näst intill noll.
Hur kollar jag att säljaren äger fastigheten? Via lantmäteriet? Finns det något dokument, typ "registreringsbevis"..? Är lagfarten ett sådant..?
Var ser jag ev. servitut och annan ev. belastning?
Hur/var registrerar jag mig själv som ägare?
Jag antar att det ska betalas reg.avgifter. Hur stora är dom och vart betalar jag dom?
Vad mer behöver jag veta
En lathund med den konkreta gången, först gör man så, sedan gör man så osv. vore superfint...
Länkar till hjälp tas tacksamt emot.
Obs, jag är inte ute efter kontroll och ansvar angående fastighetens skick. Jag köper i befintligt skick och har ägt dåliga hus i hela livet så den sidan av saken kan jag bra.
Tack så hjärtligt för all hjälp!
Jag är helt bekväm med att köpa och sälja bilar, hur/var/när man kollar upp ägare och fordon, registrerar, försäkrar m.m., m.m. men när det gäller fastigheter så vet jag näst intill noll.
Hur kollar jag att säljaren äger fastigheten? Via lantmäteriet? Finns det något dokument, typ "registreringsbevis"..? Är lagfarten ett sådant..?
Var ser jag ev. servitut och annan ev. belastning?
Hur/var registrerar jag mig själv som ägare?
Jag antar att det ska betalas reg.avgifter. Hur stora är dom och vart betalar jag dom?
Vad mer behöver jag veta
En lathund med den konkreta gången, först gör man så, sedan gör man så osv. vore superfint...
Länkar till hjälp tas tacksamt emot.
Obs, jag är inte ute efter kontroll och ansvar angående fastighetens skick. Jag köper i befintligt skick och har ägt dåliga hus i hela livet så den sidan av saken kan jag bra.
Tack så hjärtligt för all hjälp!
Börja med att kontrollera att "säljaren" på riktigt är ägare av fastigheten, detta görs via Lantmäteriet, där kan du också få ett utdrag för fastigheten. På utdraget framgår hur nuvarande ägare fick sin lagfart, utifrån denna information kan det behövas exempelvis bouppteckning, medgivande etc.
När ni sedan är överens skriver ni ett köpebrev som ni sedan använder som underlag för att söka lagfart åt dig.
Kostnaden för lagfart är 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i stämpelavgift.
Sedan ser du till att abonnemang för el och vatten/avlopp renhållning osv. övergår till dig.
Sedan är det bara att börja renovera.
Om det är så att du ska finansiera köpet via bank så kommer de troligen begär att ni ska göra köpet via en mäklare som kan tillse att köpeskillingen är "korrekt" och att alla formkrav gällande det juridiska uppfylls.
När ni sedan är överens skriver ni ett köpebrev som ni sedan använder som underlag för att söka lagfart åt dig.
Kostnaden för lagfart är 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i stämpelavgift.
Sedan ser du till att abonnemang för el och vatten/avlopp renhållning osv. övergår till dig.
Sedan är det bara att börja renovera.
Om det är så att du ska finansiera köpet via bank så kommer de troligen begär att ni ska göra köpet via en mäklare som kan tillse att köpeskillingen är "korrekt" och att alla formkrav gällande det juridiska uppfylls.
- Ett första steg är att ringa eller maila till Lantmäteriet och begära ett utdrag ur fastighetsregistret (FDS-utdrag). Du behöver bara ange fastighetsbeteckning. FDS-utdraget har uppgifter om vem som är lagfaren ägare, om det finns några pantbrev och även om servitut finns. Annan information finns också.
- När du kontrollerat att allt är i sin ordning med pantbrev och servitut m.m. samt att det är rätt ägare gör ni upp affären. I vanliga fall sker detta med först ett köpeavtal och sedan ett köpebrev vid ett senare tillfälle. Om ni inte ska ha några garantier eller liknande och betalning sker kontant kan ni göra detta vid ett och samma tillfälle genom att bara ha ett köpeavtal. Se s. 8 i handboken nedan för formkrav.
- Du ansöker om lagfart hos Lantmäteriet. De har en eminent handbok för detta, se s. 6-13: https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/inskrivning_handledning.pdf
- Du behöver betala en ansökningsavgift på 825 kr och sedan stämpelskatt på 3000 kr (1,5% av 200 000) om inte taxeringsvärdet är högre. Då är det 1,5% av taxeringsvärdet.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det kan också vara bra att kontakta kommunen, kolla om det finns bygglov, vilka begränsningar som kan finnas i detaljplan eller liknande. Att tomten verkligen ser ut som du tror. Inte ovanligt att folk har "annekterat" mark som ligger intill. Kan också vara bra att få reda på oväntade begränsningar, kanske anses vara naturskyddsområde eller strandskydd (kan räcka med en "torrlagd" bäckfåra i närheten).
Kolla med miljö avdelningen på kommunen (kan vara lite olika i olika kommuner) om status på avloppet. För ett sådant objekt är det troligt att det inte finns giltigt tillstånd för avloppet. Kan var bra att kolla vad du får anlägga för typ av avlopp. Det finns områden där man inte får anlägga någon som helst form av avlopp.
Kolla med miljö avdelningen på kommunen (kan vara lite olika i olika kommuner) om status på avloppet. För ett sådant objekt är det troligt att det inte finns giltigt tillstånd för avloppet. Kan var bra att kolla vad du får anlägga för typ av avlopp. Det finns områden där man inte får anlägga någon som helst form av avlopp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Fallfärdigt låter ju som en gammal fastighet, men om den på något vis är avstyckad relativt nyligen är det också viktigt att kolla att avstyckningen gjorts inteckningsfri, så att inte stamfastighetens inteckningar också gäller ”din” fastighet.
Mitt andra råd är att aldrig skriva på något utan att alla som ska skriva på är i samma rum. Ett halvsignerat fastighetsavtal kan bli riktigt besvärligt om det får fötter.
Annars är egentligen inte formkraven för fastighetsköp jättesvåra. Det går nog bra att göra själv om man laddar ner lite mallar. Fast jag skulle göra som @Pappa1986 och leja bort jobbet.
Mitt andra råd är att aldrig skriva på något utan att alla som ska skriva på är i samma rum. Ett halvsignerat fastighetsavtal kan bli riktigt besvärligt om det får fötter.
Annars är egentligen inte formkraven för fastighetsköp jättesvåra. Det går nog bra att göra själv om man laddar ner lite mallar. Fast jag skulle göra som @Pappa1986 och leja bort jobbet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa festool billigt
Verktyg & Maskiner -
Köpa mursten billigt, t ex från Polen?
Grund & Markarbeten -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa billigt sälja dyrt? - fast lågt elpris ett tag till
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Köpa helt ny moped BILLIGT, hur hitta?