Y Yrrol skrev:
Ifall personen gör en banköverföring och visar att den godkänts, kan man vara säker på att pengarna kommer fram och inte avbryts av köparen en stund senare?
Förmodligen, men det är nog bra att blanda in sin egen bank i det hela, de borde ha koll. Annars finns ju klassikern postväxel.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Pengar på kontot är väl det enda man kan lita på typ.

Jag har en gång gjort upp en bilaffär på banken. De hade inga problem med att hjälpa till med överföringen.

• Gilla
tallås och 1 till
  • Laddar…
Innan pengarna är överförda till ditt konto kan köparen stoppa betalningen.

Y Yrrol skrev:
Om man ska sälja en bil i 200tusen kr klassen. Hur löser man mottagningen av pengarna smidigast då?
Swish tillåter 150tusen totalt per dag.

Ifall personen gör en banköverföring och visar att den godkänts, kan man vara säker på att pengarna kommer fram och inte avbryts av köparen en stund senare?
Man går till köparens bank där pengarna finns. De gör överföring till säljarens bank och båda kan få kvitto på överföringen. Har gjort så 2 gånger i år och många gånger tidigare. Sen loggar man in på transportstyrelsen och överför ägarskapet. Obs som köpare ska du kolla att bilen inte är belånad och inte har skatteskulder/p-skulder. Det kan transportstyrelsen upplysa om.

//Lasse

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Se om du känner någon som har samma bank som köparen så får köparen göra en överföring dit. Går på sekunden och går inte att avbryta

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Skärmdump på köparens kontoöverföring, säljaren behåller registeringsbevis och kvitto, och skickar detta när pengarna finns på kontot.
Man skriver ett avtal där ovanstående finns inskrivet.
Skärmdump på köparens returmail från försäkringsbolaget att bilen är försäkrad.

tommib
Säger som Robert-San, gör upp affären på köparens bank. Jag har också gjort det en gång och det var inga som helst problem. Banken ville gärna ha en kopia på registreringsbeviset om jag minns rätt, så det fanns spårbarhet i transaktionen. Jag fick kvitto av banktjänstemannen på att pengarna hade förts över till min bank.

Isakare Isakare skrev:
Skärmdump på köparens kontoöverföring, säljaren behåller registeringsbevis och kvitto, och skickar detta när pengarna finns på kontot.
Man skriver ett avtal där ovanstående finns inskrivet.
Skärmdump på köparens returmail från försäkringsbolaget att bilen är försäkrad.
någon skärmdump skulle inte jag lita på. Varför ska du som säljare bry dig om att köparen försäkrar bilen? Det är inte ditt problem efter ägarbytet och innan något ägarbyte så lämnar ju inte bilen uppfarten.

P
Kanske går det att köparen swishar en del av beloppet till en närstående dagen innan och så vid köpdagen får man två swishmottagningar?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Y
Eller om köparen har med sin partner som kör sin swish, så det blir två olika swish.
Men jag kan ju ställa samma fråga om Swish. Kan personen ångra sin överföring?

Jag köpte en bil och ringde banken som förde över pengar till bilhandlaren och sände handlaren ett mail om att pengarna kommer att synas dagen därpå. Men hela bankgrejen hänger ju på att handeln sker en vardagsförmiddag innan banken stänger.

Var mest nyfiken på om det fanns några nya metoder alla använde men verkar vara som förr när det gäller större belopp.

tommib
Y Yrrol skrev:
Kan personen ångra sin överföring?
Nej. Det går inte att backa Swishöverföringar.

Det går (tydligen, numera) att återbetala dem men jag vet inte exakt hur det går till och hur krångligt det är.

Y Yrrol skrev:
Eller om köparen har med sin partner som kör sin swish, så det blir två olika swish.
Men jag kan ju ställa samma fråga om Swish. Kan personen ångra sin överföring?

Jag köpte en bil och ringde banken som förde över pengar till bilhandlaren och sände handlaren ett mail om att pengarna kommer att synas dagen därpå. Men hela bankgrejen hänger ju på att handeln sker en vardagsförmiddag innan banken stänger.

Var mest nyfiken på om det fanns några nya metoder alla använde men verkar vara som förr när det gäller större belopp.
Nej man kan inte ångra Swish. Dock skulle jag inte använda det mellan privatpersoner för större belopp. Vad gör man om transaktionen hänger sig och inte kommer fram?

vcx
Man kan ju göra upp affären vid midnatt.... :cool:

S Stingray468 skrev:
Nej man kan inte ångra Swish. Dock skulle jag inte använda det mellan privatpersoner för större belopp. Vad gör man om transaktionen hänger sig och inte kommer fram?
Swish är ju perfekt.

Kommer inte pengarna fram direkt har inte någon transaktion genomförts och då är ju allt frid och fröjd, förutom att köpet får vänta.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.