Hej på er!

Vill byta mina fula radiatorer mot klassiska sektionsradiatorer. Hittar en del på Blocket. Vissa ser ganska fina ut och sitter uppe/har alldeles nyss suttit uppe och har inte stått kallt o frusit.

Vad finns det för risker om de ser fräscha ut? Läckage? Vissa som ligger ute är säker minst 70år gamla. Tankar?

Hälsningar
Jonas

Haninge Riv & Återställ annonserar sektionsradiatorer på Blocket.

2000 kr vill dom ha för en 60 cm hög, 100 cm lång och 13 cm djup sektionsradiator som är rostig och ful. Billigare går att hitta om man har gott om tid. Fundera över hur många timmar det kommer att ta att renovera varje radiator. Information om värmeeffekt vid olika driftsfall saknas men troligen går det att hitta data om en ny sektionsradiator med liknande mått.

Förutom allt arbete som återanvändning av gamla radiatorer kommer att kräva så är det svårt att veta hur rostiga dom är inuti. Ibland syns det rost i skarvarna mellan sektionerna, de exemplaren kan man lämpligen undvika. Färg är dyrt och tiden för att renovera kanske man kan använda till något bättre.

En ny Thermopanel V4 TP22-610 har full dokumentation inklusive stöd av dimensioneringsprogrammet Calculator. Bolindo tar idag 2734 kr för en sådan. Sist jag jämförde så gav TP22 högre effekt än en ny sektionsradiator i liknande storlek.

Jag har behållt dom flesta sektionsradiatorer själv för jag tycker det är tidstypiskt, men bytt till panel på ett par ställen (kök farstu). Dom gamla hamnade tyvärr på ÅVC.
Men för att svara på din fråga. Har dom varit i drift, med "dött" vatten, så är dom knappast rostskadade invändigt. Viktigt också att dom inte frusit såklart.
Jag skulle utan att tveka våga installera begagnade sådana om jag vore du.

70 år är väl ingen ålder tänker jag. Baserat på att de radiatorer vi har är så gamla (förmodligen fyller de 70 nästa år). Har inte sett tillstymmelse till läcka eller andra bekymmer. Rörmokaren som gått över hela systemet har heller inte något att anmärka.

C
L LoftJonas skrev:
Vad finns det för risker om de ser fräscha ut? Läckage? Vissa som ligger ute är säker minst 70år gamla. Tankar?
Det inre skicket är mer eller mindre oberoende av åldern skulle jag vilja säga, utan hänger på i vilken omfattning den utsatts för syresatt vatten. Sen är min erfarenhet att när det väl rostar igenom så händer det i någon svag punkt i svetsen mellan halvorna som bildar sektionerna (om vi talar plåtradiatorer). Så det kan börja droppa även om radiatorn i övrigt är hyfsat fräsch.

C cpalm skrev:
Det inre skicket är mer eller mindre oberoende av åldern skulle jag vilja säga, utan hänger på i vilken omfattning den utsatts för syresatt vatten. Sen är min erfarenhet att när det väl rostar igenom så händer det i någon svag punkt i svetsen mellan halvorna som bildar sektionerna (om vi talar plåtradiatorer). Så det kan börja droppa även om radiatorn i övrigt är hyfsat fräsch.
Hej, jag har installerat begagnade sektionsradiatorer i två hus med enbart positiva erfarenheter. Man kan se kapaciteten hos Lenhovda.se och dimensionera för lågtemperatursystem. Måla kan man göra med sprayfärg från Biltema (och en mörkare färg ger bättre värmeutbyte).
Om man har lite tid på sig kan man hitta radiatorer för någon hundralapp på Blocket eller Marketplace.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.