13 020 läst ·
122 svar
13k läst
122 svar
Köpa begagnad dator
Jag menade gå runt kollen av hårdvara. Dvs installera på nuvarande dator. Googla windows 11 upgrade not supported så får du intressanta länkar.MathiasS skrev:
Standardverktyget för att skapa en bootbar USB-installer är att använda sig av Rufus (fungerar bättre än Microsofts egna verktyg). Den råkar numera dessutom ha en liten kryssruta som gör att det hela inte är något problem...MathiasS skrev:
https://www.xda-developers.com/install-windows-11-unsupported-pc/
Ok, bra, jag såg att även med ms egna bootmedia så görs inte CPU-checken, så även det skulle funka även om jag då måste köpa en TPM-plugg....detta verkar bättre.S sjoelund skrev:
Hur kommer det fungera vid uppdateringar - görs det aldrig någon minimum req check då?
Oftast behövs inte ens det. Brukar bara vara att slå på secure boot och TPM i BIOS även på de moderkort som har en separat TPM-modul (den kräver inte allting som TPM-moduler kan tillhandahålla).MathiasS skrev:
Eller så kör man Rufus och det fungerar ändå. Jag har inte stött på någon kontroll vid uppdateringar, men det kanske kommer någonting i Windows som faktiskt kräver TPM i framtiden
En 20pin TPM 2.0 modul kan som verkar passa mitt moderkort kostar 200 spänn så kan man bara undvika CPU-problemet så är ju saken biff.S sjoelund skrev:Oftast behövs inte ens det. Brukar bara vara att slå på secure boot och TPM i BIOS även på de moderkort som har en separat TPM-modul (den kräver inte allting som TPM-moduler kan tillhandahålla).
Eller så kör man Rufus och det fungerar ändå. Jag har inte stött på någon kontroll vid uppdateringar, men det kanske kommer någonting i Windows som faktiskt kräver TPM i framtiden
Men med rufus för installationen så låter det ju som att det ska lösa sig. Och den borde fortfarande se att jag har en korrekt license av w10 idag.
Jag lyckades ladda ner det programmet igår. Hann bara se på den en kort stund igår. Men processortempen låg mellan 53 o 60 grader mest och gick som max upp till 70 grader. Om det jag lyckats hitta på nätet stämmer borde det väl vara ganska normala värden. Däremot går fläkten nästan hela tiden. Ska öppna upp o blåsa rent när jag hinner.Dan_Johansson skrev:
Ok, det är en bärbar dator..
Något som kan påverka upplevelsen är om kylaren till processorn är full av damm.. då går den varmare och justerar själv ner klockfrekvenser för att minska effekten.. oftast brukar det märkas först genom att fläkten går hela tiden..
.
[länk] kan du använda för att kolla temperaturen på de olika delarna i datorn..
Om problemet är väldigt dålig eller ingen kontakt med nätet och det inte blir bättre med en återställning så blir jag väl utan en massa uppdateringar?MathiasS skrev:
Försvinner inte andra program också som jag i så fall blir utan om jag inte lyckas ladda ner dom på nytt?
Ok, jo du får problem med att ladda ner allt du behöver.N Niq skrev:
Jag föreslår att en ominstallation av windows inte löser något nätverksproblem. Det har jag aldrig varit med om.
Börja med att lösa nätverksproblemen. Kanske i en egen tråd där det går att fokusera på just din situation.
Du skulle kunna ha skadat antennen, till exempel. Den brukar sitta runt skärmen och med lite dålig design eller otur kanske någon sladd skadats när man öppnat/stängt laptopen många gånger.N Niq skrev: