N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, det är en bärbar dator..

Något som kan påverka upplevelsen är om kylaren till processorn är full av damm.. då går den varmare och justerar själv ner klockfrekvenser för att minska effekten.. oftast brukar det märkas först genom att fläkten går hela tiden..
.

[länk] kan du använda för att kolla temperaturen på de olika delarna i datorn..
Ok ska se om jag kan lyckas ladda ner det.
Vågar man själv öppna och blåsa rent eller hur putsar man den?

N
Kom ihåg en annan intressant sak. Den har ofta sagt att wifisignalen är bra men ingen internetåtkomst ändå har det gått hur bra som helst att surfa på nätet. Det har den gjort länge.

• Gilla
Niq
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på vilken modell det är.. vissa är lätta att öppna, andra är värre..

Prova att söka och se om det finns nån guide på tex. Ifixit..
[länk]
Ska kolla så fort jag får tid. Men borde inte allt gå långsamt då?

N
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en jobbdator som närmar sig 6 år nu. Jag får ta ut en ny dator, inget som helst problem, men den fungerar utmärkt. Se bara till att du har tillräckligt med minne och en SSD-disk så kommer du rätt långt med dina krav.

Jag fick för övrigt en "gammal" dator från jobbet nyligen för att en kollega slutat Jag köpte till minne (nu är det 24GB) och en större disk (nu 1 TB SSD) så den är overkill för vanligt användande, men jag la väl inte ens 2000 kr för det.
Ok det låter ju bra

BirgitS
N Niq skrev:
För tillfället kommer jag bara ihåg att det är en bärbar med windows 11. Jag trodde datorer inte levde så länge nuförtiden.
Denna dator, en billig bärbar, är från 2019 och inga tankar på att byta ut den än, samt den innan hade jag i 8 år.

N Niq skrev:
Hej här finns många med mycket mer kunskap om datorer än vad jag har.
Vad anser ni om att köpa begagnad dator från en handlare som sysslar med just detta. Man får en genomgången dator med 2 års garanti. Finns det några stora nackdelar med en begagnad dator.

Jag gör inget avancerat med datorn. Surfar en del, mindre mängd kontorsarbete för hemmabruk,lagrar bilder och streamar något ibland.

Anledningen att jag börjat fundera på en ny dator är att helt plötsligt går det väldigt långsamt att använda internet. Allt annat funkar ok. Det är bara den här datorn som har problem. Jag har virussökt och tömt cache minnen,kakor och all surfdata jag hittat. Om någon har något bra tips vad man kan göra så mottages det gärna. Den är åtminstone 4 år. Troligen äldre kommer inte exakt ihåg.
Hej, hade samma problem, fick rådet av ett datorserviceföretag att byta hårddisken från den mekaniska till en ny digital och det gjorde jätteskillnad. Det blir inte bättre med ett nyare Windows.

N Niq skrev:
Vad anser ni om att köpa begagnad dator från en handlare som sysslar med just detta. Man får en genomgången dator med 2 års garanti. Finns det några stora nackdelar med en begagnad dator.

Jag gör inget avancerat med datorn. Surfar en del, mindre mängd kontorsarbete för hemmabruk,lagrar bilder och streamar något ibland.

Anledningen att jag börjat fundera på en ny dator är att helt plötsligt går det väldigt långsamt att använda internet. Allt annat funkar ok. Det är bara den här datorn som har problem. Jag har virussökt och tömt cache minnen,kakor och all surfdata jag hittat. Om någon har något bra tips vad man kan göra så mottages det gärna. Den är åtminstone 4 år. Troligen äldre kommer inte exakt ihåg.
Jag har köpt både datorer och mobiler från bytdator, Inrego och Refurbed. Supernöjd med både pris, skick och kvalitet!!

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
N Niq skrev:

Visst går det att köpa en begagnad dator men det bör vara minst 4Gb minne och 250Mbyte SSD-disk samt Windows 11 installerat.

Jag som jobbat 40 år i IT-branschen har en 12 år gammal dator som fortfarande fungerar för mina behov. Men det krävs lite jobb för att hålla en gammal dator igång så inget jag rekommenderar till en okunnig.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kom ihåg en annan intressant sak. Den har ofta sagt att wifisignalen är bra men ingen internetåtkomst ändå har det gått hur bra som helst att surfa på nätet. Det har den gjort länge.
Det där är en windows-grej. Ser samma sak ofta på jobbdatorn. Inget att bry sig om.

Har handlat 3år gammal ”business-hi-end-PC” för privat bruk flera ggr från inrego med bara bra resultat.

Mvh Jonas

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
Byt till en SSD om den inte redan har det så kommer datorn kännas 10x snabbare.

Fairlane
I Ingmar Albinson skrev:
Visst går det att köpa en begagnad dator men det bör vara minst 4Gb minne och 250Mbyte SSD-disk samt Windows 11 installerat.

Jag som jobbat 40 år i IT-branschen har en 12 år gammal dator som fortfarande fungerar för mina behov. Men det krävs lite jobb för att hålla en gammal dator igång så inget jag rekommenderar till en okunnig.
4 GB är väldigt väldigt lite.
8 GB är lite, men kan fungera för surf.
16 GB så är det lugnt för de allra flesta.

Å andra sidan kan man köpa 8 GB för några 100-lappar så finns det en ledig slot och man köper en dator med 4 GB så har man 12 GB för en struntsumma.

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
4 Gbit minne (=512 Mbyte)? Hem-PC 1998 hade ju mer... 16 GB minne är minimum. 32 GB rekommenderas starkt. Begagnade datorer man köper från typ Inrego brukar vara uppgraderade då det finns mängder av begagnade minnen billigt på marknaden.

250 Mbyte disk? Nu pratar vi mitten av 90-talet... 256 Gbyte kanske... Men det räcker knappt det heller.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
galento
Intressant tråd , var faktiskt och tittade på laptop idag och har även tittat på surfplatta som komplement till den stationära datorn som är 11 år nu.

De två tidigare laptopar man haft [ Samsung och HP] tyckte jag fläktljudet var störande på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.