Hej!

Det börjar bli dags att byta bilen. Fick syn på att en lokal bilhandlarkedja fått in ett antal företagsbilar av det märke jag är intresserad av (v70 med avdragbar moms, automat, on call, inga vinterdäck och lite annat). Kollade på bytbil i helgen och där låg bilarna på 228000 kr. Det är 4 olika bilar de fått in, med identisk utrustning och näst intill identiska miltal.

Idag när jag tittar har några av bilarna HÖJTS i pris, någon kostar 245000, någon 235000 och någon ligger kvar på 228000. Bilarna står hos samma kedja men på olika orter. Den billigaste är givetvis den som står längst bort från min bostadsort...

Hur ska man egentligen förehålla sig till detta när man börjar snacka pris? Jag tycker det är skumt att man höjer priset på en bil som bevisligen inte gick att sälja för ett lägre pris, och det är ännu skummare att 4 till synes identiska bilar har olika pris. I helgen hade alla dessa 4 bilar samma pris 228000 kr.

Kommer förmodligen om nån av dem ser bra ut, börja min förhandling kring 215000 kr inkl vinterdäck (känns löjligt att de har plockat bort dessa, förmodligen för att tjäna en extra hacka på att sälja vid sidan om), och sen får vi se. Har inget inbyte, så jag brukar i dessa fall börja med 10 % rabatt och sen får vi se. Ibland går det att göra affär, ibland inte.

Men det är helt klart ett märkligt beteende att jonglera så med priserna. Dessa bilar kom in för några månader sen, då var det 6 st, nu är det 4 kvar, så det är ingen rykande efterfrågan direkt. Jag kommer att förutsätta ett grundpris på 228000 kr som jag utgår ifrån vid förhandlandet, då det faktiskt var detta de annonserades ut för.

/S

Jag hittade ingen fråga i texten så jag svarar "42". Det är ju ändå svaret på det mesta. :p

Mer OnT så är det ju en fri prissättning så om bilhandlarna tycker att marknadsvärdet har gått upp av någon anledning så höjer de naturligtvis priset. Det spelar ingen roll om handlaren har bilarna på lager eller inte, de kommer ju aldrig sälja en bil till under det som är "marknadspris".
Lycka till med köpet och meddela gärna hur det gick i efterhand.

Som sagt det är fri prissättning, marknadsvärdet på bilen är inte avgjort förrän någon köpt den.

Vad gäller vinterhjulen så finns det ju andra möjligheter. Tex. att företaget som haft bilarna behåller dessa om de köpt nya bilar där hjulen passar.

De kaske har höjt priset för att sedan kunna sälja dem på "rea" eller låta kunden pruta och känna sig som en vinnare.

peternicklas
Är ett vanligt trick, höj priset och låt kunden pruta. Bilen blir såld och kunden är nöjd som fick pruta lite!

Volvo V70 finns det gott om, pruta hårt tills du skäms.

mvh

Finns ju kvd , där lär de flesta fd företagsbilar hamna numera. Bra upplägg för oss som är dåliga på att pruta.

Ja vi får väl se vad som händer, ska dit under veckan, förmodligen är det så att man har bytt in bilarna till olika pris, det är därför de kostar olika. Konstigt är dock att två bilar som på pappret har exakt samma spec och den ena har gått 1000 mil längre är den som är dyrare (2000 mil 228000 kr och 3000 mil 235000 kr). Ehh?

Förutsätter toppskick på båda bilarna, mer kan man inte begära från en bilhandlare och med de miltalen. I värsta fall kan de ju lacka om en blästrad motorhuv eller repig backspegel, det gör knappast en privatperson...

/S

Samma när vi köpte, en drös med ungefär lika specar, men lite olika miltal, där det skiljde på pengarna. Frågade hur bilfirman köpte och var lastbilsvis via auktion direkt från leasingbolaget i fråga. Vinterdäck låg i bakluckan. Pruta gick inte alls. Ok pris och bilen vi ville ha så brydde mig inte.

hej!

Har nu varit o provkört den bilen som fanns närmast (2000 mil, MY13). Bilen i fråga var dammig, tveksamt rekondad, hade lite spindelväv på sig här och där, och området runt bagaget (handtag, lackerad tröskel, etc) kändes som bilen hade gått 10000 mil, riktigt slitet på bagegolvet, taket, handtaget, väggarna, ja överallt. Bilen hade dessutom två rejäla repor på enda sidan (syns väl på en mörkblå bil). Under provkörningen skakade bilen märkligt i både stol och rratt, något som försäljren förklarade med att däcken hade blivit lite platta (hur länge har den stått i hallen egentligen?). Tyckte dessutom det var lite dåligt med luft i ena däcket.

Vinterdäck existerade inte och handlaren kunde tänka sig att skicka med 4 nya med alu-fälg mot att priset stannade där det var. Begagnade vinterdäck existerade inte, och då var detta en ganska stor firma med ca 30-talet begagnade volvos i bilhallen. Jag kontrade med mitt maxbud för bilen som innebär ca 5% rabatt, och kaaaanske kunde han gå med på det om han hittade begagnade vinterdäck. Han lovade en rekond också, men jag hävdade att skadorna på dörrsidan och bakre kofångare (lasttröskel) var så allvarliga att det inte räcker att kludda i färg, utan det är omlackering som gäller (de har en egen skadeverkstad). Han skulle höra av sig om han hittade några begagnade däck hos nån annan av deras butiker. Jag tackade för mig och gick och lämnade kontaktuppgifter. Ingen har ännu hört av sig.

Hade faktiskt förväntat mig en lite mer tillmötesgående attityd när jag faktiskt visade ett genuint intresse för bilen, inte tokprutade (5% anser jag inte är något alls när man inte har inbytesbil), lacka om de delarna som inte går att rekonda, samt skicka med 4 bättre begagnade vinterdäck, plåtfälg eller alufälg spelar ingen roll...

Det finns fler bilar, så jag tänker nog passa på denna. Den var helt enkelt för sliten för en bil som gått bara 2000 mil. Och säljaren snack om att det inte finns vinterdäck (vad har hänt med vinterdäcken hos alla andra bilar de har?) samt att volvo nu har kampanj med gratis dragkrok och vinterdäck vid köp av ny bil, borde det vara en lätt match att vaska fram 4 nya vinterdäck, sänka priset några % och att fixa till lacken så att bilen blir till säljbart skick. Det var ju en uppenbar hyllvärmare, gissningsvis pga lacken och att motorn är en 2.5FT, dvs etanolmotor med tätare serviceintervaller.

/S

Var en 2,5 FT vi köpte, 2011, 3000 mil, fullutrustad, allt från tonade rutor, elstol, elspeglar, barnstolar i baksätet etc till nya pirelli pz 18 tums däck. Samt oanvända dubbdäck på 16 tums original lm fälgar. 240.000. Nyskick så brydde mig som sagt inte om prutningen. Extra service är oljebyte var 1500 mil, ca 1900 :-. Inte speciellt dyrt.

Välkommen till verkligheten. It takes two to tango.

En förhandling innebär att båda ska bli nöjda, alldeles uppenbart vill bilsäljaren inte släppa iväg bilen till det pris och med de förutsättningar du önskar. Ska du ha bilen så får du nog bjuda upp till dans. Även om handlaren har beg. däck är det ju inte säkert att de vill släppa med dessa till just denna bilen, de kanske gör bättre nytta för handlaren i en annan bilaffär.

Mycket nöjd med bilen förövrigt. Rallybilen som dottern kallar den :)

• 1394696528083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas
En sådan bil hade jag aldrig köpt. Det finns så många bilar att titta på så vänta tills rätt dyker upp. Har han bytat i bilen till ett för högt pris och han inte vill pruta så är det bättre att den står kvar. Hittar liknande bilar i Tyskland för runt 25000 Euro men då från 2013.

V70 är väl sveriges vanligaste bil så det finns ingen mening med att köpa ett tveksamt exemplar? Leta vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.