Jag skall komplettera med en ny motorsåg och det skall vara en med batteridrift.
Behovet är en tämligen stor tomt med en hel del skog som omvandlas till ved.
För några år sedan köpte jag en Bosch AKE LI 30 eftersom jag har andra maskiner som har samma batteriplattform. Lite otymplig men kapacitetsmässigt räcker den till.
Dock så börjar den närma sig sitt slut och de har ju tagit bort den ur sitt sortiment.
Så vilka erfarenheter har ni av batteridrivna motorsågar ?
Husqvarna vs. Sthil vs. Makita ?
Behovet är en tämligen stor tomt med en hel del skog som omvandlas till ved.
För några år sedan köpte jag en Bosch AKE LI 30 eftersom jag har andra maskiner som har samma batteriplattform. Lite otymplig men kapacitetsmässigt räcker den till.
Dock så börjar den närma sig sitt slut och de har ju tagit bort den ur sitt sortiment.
Så vilka erfarenheter har ni av batteridrivna motorsågar ?
Husqvarna vs. Sthil vs. Makita ?
Alfredo skrev:
En batteridriven räcker långt om man hugger ved till husbehov !
Sedan kör jag oftast med en eldriven när väl veden finns på vedbacken.
Man slipper både oljud och avgaser
Kör en Husqvarna 535ixp och den är helt underbar! Har 2, 5 & 9 ah och 5 används helst till såget, lagom vikt och räcker rätt länge. Rekommenderar någon av de större laddarna och 2st 5ah så klarar man sig
Extremt sällan bensinsåget åker fram då det är så mycket trevligare att såga utan bensin.
Bra pris på hela husqvarnafamiljen med, stångsåget är grymt bra och snart ska vi komplettera med röjsåg.
Bra pris på hela husqvarnafamiljen med, stångsåget är grymt bra och snart ska vi komplettera med röjsåg.
Nja där jag håller till är i anslutning till huset så har bara batterierna i sågen med mig. Om jag inte minns fel tog dom där högarna 2xladdning på 5Ah och en omgång med ett par 3Ah. Om du inte redan har ett batterisystem eller planer på att köpa mer verktyg i samma serie , skulle jag nog köpt stihl eller husqvarnas variant.Scout skrev:
Bra poäng !dof skrev:
Nja där jag håller till är i anslutning till huset så har bara batterierna i sågen med mig. Om jag inte minns fel tog dom där högarna 2xladdning på 5Ah och en omgång med ett par 3Ah. Om du inte redan har ett batterisystem eller planer på att köpa mer verktyg i samma serie , skulle jag nog köpt stihl eller husqvarnas variant.
Idag har jag ju nästa alla verktyg hos Bosch så verktygsmässigt kommer jag inte att byta.
Husqvarnas batterier passar ju till trimmers och röjsågar så det kan ju bli nästa steg när väl min trimmer från Bosch ger upp eller nuvarande röjsågen blir för sliten.
På vedbacken är en batteri/el-version suverän. Alltid beredd och låter bara i själva kapögonblicket.
Har en sån i ett stativ som en slags kapsåg innan klyvning. Dessutom lätt att fila kedjan om man kapar rivningsvirke och kör på spik.
Har en sån i ett stativ som en slags kapsåg innan klyvning. Dessutom lätt att fila kedjan om man kapar rivningsvirke och kör på spik.
Klicka här för att svara