4 009 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Köp hus med kass grund
Sida 1 av 2
Hej
Jag och min sambo har blivit med hus. Besiktningen påvisade följande blesyrer i grunden. Jag är en total amatör vad gäller husbyggen och söker därför efter hjälp och råd från er som kan lite mer.
Vi känner oss handfallna och vet inte hur vi ska börja. Det vi förstått är att vi måste förbättra grunden, men vad sker först? Ringer runt till entreprenörer som kommer dit och ger förslag till lösningar och åtgärder? Jag redovisar utdrag från besiktningen nedan.
Vi har tillgång till huset den 1 juli.
Tacksam för alla råd vi kan få!!
Pemell
Grundläggningssätt: Betongplatta på mark/källare och kryprumsgrund (torpagrund).
Stommen: Trä.
Bjälklag: Trä
KRYPRUMSGRUND 2
* Stark unken lukt (mikrobiell) i utrymmet.
* Mikrobiell påväxt på träbjälklaget.
* Fullt med organiskt material i utrymmet (på berggrunden).
* Mikrobiell påväxt på marken, berggrunden.
* Jord i utrymmet.
* Saltutfällningar på grundmur.
* Fuktskada i/på bjälklaget, mot grundmur.
* Fritt vatten har förekommit i utrymmet.
* Träbjälklaget rekommenderas att rivas.
* Berggrunden saneras och plastfolie utlägges på berggrunden.
KRYPRUMSGRUND 3
* Unken lukt (mikrobiell) i utrymmet.
* Organiskt material (på marken/berggrunden).
* Mikrobiell påväxt på bjälklaget.
* Fukt- och rötskador i/på bjälklaget.
* Förstärkning av bjälklaget ej fackmässigt utfört.
* Jord i utrymmet.
* Tvättmaskin i utrymmet (rekommenderas ej i kryprumsgrund).
* Bjälklaget rekommenderas att rivas.
* Fukt- och rötskador i/på dörr.
* Berggrunden saneras, plastfolie utlägges på berggrunden/
marken, efter återuppbyggnad av bjälklaget.
Jag och min sambo har blivit med hus. Besiktningen påvisade följande blesyrer i grunden. Jag är en total amatör vad gäller husbyggen och söker därför efter hjälp och råd från er som kan lite mer.