P Putte 9497 skrev:
Tänkte sätta upp några kameror inomhus för att kunna gå in på mobilen för att kunna se vad hunden sysslar med. Är det någon som tänkt som jag? Tips på batteridrivna kameror som inte kostar en förmögenhet?
Min dotter har satt upp två DLink DCS-6500LH för att just övervaka hunden.
Dessa går att panorera med hjälp av appen, och täcker på så vis en stor yta, det fungerar riktigt bra.
Men - dom är inte batteridrivna.
Om just batteridift är en vattendelare så skulle jag välja Arlo, jag är jättenöjd med mina, men har bara en av dom inomhus, och den är i garaget, och dom har hyfsad vidvinkel, så det är tillräckligt bra.

B bygges skrev:
Ingen använder väl rörelseidentifiering annat än som larm i ett tomt hus. Personidentifiering får man slå på.
Som jag sade, det var gamla kameror. De hade ingen personidentifiering, bara rörelsedetektering i största allmänhet.

/Höghus

Någon som vet vad det kostar med molnlagring hos Tapo

B
nino nino skrev:
Någon som vet vad det kostar med molnlagring hos Tapo
39 kr per månad. Men som sagt, du kan sätta ett 512 GB minneskort och spela in dygnet runt. För gemene man är väl händelseutlöst inspelning vettigast och då räcker typ 8 GB minneskort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
39 kr per månad. Men som sagt, du kan sätta ett 512 GB minneskort och spela in dygnet runt. För gemene man är väl händelseutlöst inspelning vettigast och då räcker typ 8 GB minneskort.
Ja men då ska det inte hända nåt med kamera eller hub...
Vid tex brand så är ju allt borta

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tapo c400s2 kan det vara nåt?
2st på Kjell för 1500

B
nino nino skrev:
2st på Kjell för 1500
Rekommenderar el om du på något sätt har möjlighet att få till det.

1080p och 15 fps känns tveksamt. Svårt se detaljer med 1080p. Eldriven tapo för 350 kr ger 1440p och 20 fps. Också bra med inbyggd lampa.

Redigerat:
nino nino skrev:
2st på Kjell för 1500
Verkar vara en prisvärd lösning.
En sak att tänka på bara (behöver inte bli ett problem) är att denna lösning verkar innehålla en "hub" för att koppla ihop kamerorna mot ditt nätverk.
Det gör att samtliga kameror i systemet måste kunna nå fram till huben, och man kan tappa finessen med att nå långt via ett mesh-nät med WiFi.
Vissa Arlo-kameror kopplas också upp på detta sätt.
Fördelen verkar vara att huben kan buffra, och du kan på så sätt få högre bildkvalitet i den film som sedan lagras (om jag har förstått det rätt).
180-dagars batteritid bådar ju också gott!

B bygges skrev:
Rekommenderar el om du på något sätt har möjlighet att få till det.

1080p och 15 fps känns tveksamt. Svårt se detaljer med 1080p. Eldriven tapo för 350 kr ger 1440p och 20 fps. Också bra med inbyggd lampa.
Recensionerna verkar vara bra, förvisso en utgående modell nu men priset var rätt

nino nino skrev:
Recensionerna verkar vara bra, förvisso en utgående modell nu men priset var rätt
Och visst är en kamera som drivs via en nätadapter egentligen oftast en bra lösning.
Men dagens batteridrivna tycker jag fungerar utmärkt, med långa intervaller mellan batteribytena.
Fördelen är att man blir fri att placera kameran exakt där man vill ha den, vilket kan bli en kompromiss om du måste ha tillgång till ett eluttag.
Den andra saken är att jag vid strömavbrott fortfarande har en fungerande lösning.
Mitt WiFi går på ett UPS-system, så jag har ca 2-timmars uppkoppling även vid strömavbrott.
Det ger mig tid att gå in och kika i "smarta hemmet" vad som kan vara orsaken.
Så, det finns många "stenar att vända på", det viktiga är att du hittar en lösning som du känner dig nöjd med, annars kommer det att skapa irritation i längden.

Någon som vet vad lagen säger om kamera i trapphus som endast ska användas vid ev brandlarm?
Alltså ej inspelning utan live för att se om det verkligen är brand eller om någon bara stekt bacon?
Eller tex vid pågående brott?

Takmonterad 360 kamera

nino nino skrev:
Någon som vet vad lagen säger om kamera i trapphus som endast ska användas vid ev brandlarm?
Alltså ej inspelning utan live för att se om det verkligen är brand eller om någon bara stekt bacon?
Eller tex vid pågående brott?

Takmonterad 360 kamera
Lagen säger "Nej" på det, det finns inget hållbart motiv till att filma där.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Lagen säger "Nej" på det, det finns inget hållbart motiv till att filma där.
Även om den bara aktiveras vid brandlarm?
Alltså ej livestream 24/7

B
Hannuse Hannuse skrev:
Och visst är en kamera som drivs via en nätadapter egentligen oftast en bra lösning.
Men dagens batteridrivna tycker jag fungerar utmärkt, med långa intervaller mellan batteribytena.
Fördelen är att man blir fri att placera kameran exakt där man vill ha den, vilket kan bli en kompromiss om du måste ha tillgång till ett eluttag.
Den andra saken är att jag vid strömavbrott fortfarande har en fungerande lösning.
Mitt WiFi går på ett UPS-system, så jag har ca 2-timmars uppkoppling även vid strömavbrott.
Det ger mig tid att gå in och kika i "smarta hemmet" vad som kan vara orsaken.
Så, det finns många "stenar att vända på", det viktiga är att du hittar en lösning som du känner dig nöjd med, annars kommer det att skapa irritation i längden.
Bra grej är de som är eldrivna men har backup batteri. Googles kamera har det, dock endast 1080p.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
nino nino skrev:
Även om den bara aktiveras vid brandlarm?
Alltså ej livestream 24/7
Regelverket är hårt och tydligt där, så det är fortfarande nej.
Om bevakningen sker från en lägenhetsdörr där förbipasserande i trapphuset eller grannars lägenheter riskerar komma med i bild gäller dataskyddsförordningens regler.
Ett "tittöga" i dörren kan vara tillåtet, men det är på gränsen.
Det kan vara tillåtet med stöd av den rättsliga grunden intresseavvägning om samtliga av dessa förutsättningar är uppfyllda:
- kameran aktiveras endast när någon ringer på och är endast aktiv under en mycket begränsad tid
-bild och ljud spelas inte in
-upptagningsområdet är mycket begränsat.

Så - Nej.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.