10 723 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Köp av första hus, tycker mäklarens värdering är knas.
Sida 1 av 2
Hej!
Sambon o jag kollar på ett hus vi är intresserade att köpa. Lite kort info
Byggt 1960, familjeägt sedan start
Enskild brun/avlopp ingenting har gjorts där sedan huset byggdes
Mindre renoveringar inne i huset har gjorts, som tapetsering, slipning av golv.
Kombipanna med olja/el dock är oljan urkopplad sedan länge tillbaka och nu går den bara på el. Pannan själv är från 1975
över 1500kvm tomt
Garage anslutet till huset och en fristående förrådsbyggnad på 30kvm
Den ligger ute för 650' och det tycker jag är lite väl mycket med tanke på att de stora kostnaderna, sett till renovering/underhåll, har man inte gjort.
Då menar jag avlopp samt rör. Avloppet är en 2 kammarbrunn som leder till en annan brunn. Avloppsrören i huset är i gjurtjärn samt brunnarna i badrum är i samma material.
I övrigt är huset väldigt fint, välskött men med tanke på kostnaderna att renovera avloppet samt rören i huset så känner 650' rätt mycket ändå.
Hur borde vi förhålla oss till det? Vi har ju löst räknat typ 200' för just dom 2 sakerna. Kanske högt räknat men bättre det. En ny panna måste vi också fixa, men då den som finns nu fungerar så känns det som att det inte finns mycket att räkna bort där.
Tar gärna tips och lite råd, köparen kan ju neka oavsett vad men tänker, bara att köpa ett hus och sedan sänka pengar i det som man mest troligen inte får tillbaka.
Tack på förhand!
Kombipanna med olja/el dock är oljan urkopplad sedan länge tillbaka och nu går den bara på el. Pannan själv är från 1975
över 1500kvm tomt
Den ligger ute för 650' och det tycker jag är lite väl mycket med tanke på att de stora kostnaderna, sett till renovering/underhåll, har man inte gjort.
Då menar jag avlopp samt rör. Avloppet är en 2 kammarbrunn som leder till en annan brunn. Avloppsrören i huset är i gjurtjärn samt brunnarna i badrum är i samma material.
I övrigt är huset väldigt fint, välskött men med tanke på kostnaderna att renovera avloppet samt rören i huset så känner 650' rätt mycket ändå.
Hur borde vi förhålla oss till det? Vi har ju löst räknat typ 200' för just dom 2 sakerna. Kanske högt räknat men bättre det. En ny panna måste vi också fixa, men då den som finns nu fungerar så känns det som att det inte finns mycket att räkna bort där.
Tar gärna tips och lite råd, köparen kan ju neka oavsett vad men tänker, bara att köpa ett hus och sedan sänka pengar i det som man mest troligen inte får tillbaka.
Tack på förhand!
Värderingen beror nog till stor del på vad andra fastigheter i området säljs för.A andrem skrev:Hej!
över 1500kvm tomt
Tack på förhand!
Givetvis bör du ju inte bara köpa något för köpandets skull. Det känns som att du gjort en överblick och analyserat läget och kommit fram till att fastigheten inte verkar vara värd så mycket som utgångspriset.
Jag tycker du ska gå på vad som du tycker det kan vara värt och ge dom ett bud som du tycker är rimligt.
650' är ju "billigt" i min värld men beror ju på vart i landet man letar och bor i..så svårt att avgöra om det är ockerpris eller fyndpris
Tack för svar!U Utdelning skrev:Värderingen beror nog till stor del på vad andra fastigheter i området säljs för.
Givetvis bör du ju inte bara köpa något för köpandets skull. Det känns som att du gjort en överblick och analyserat läget och kommit fram till att fastigheten inte verkar vara värd så mycket som utgångspriset.
Jag tycker du ska gå på vad som du tycker det kan vara värt och ge dom ett bud som du tycker är rimligt.
650' är ju "billigt" i min värld men beror ju på vart i landet man letar och bor i..så svårt att avgöra om det är ockerpris eller fyndpris![]()
Jo, visst är det väl så. Mäklaren tog exempel från närliggande ställen men de har dock helt andra förutsättningar (kommunalt VA t.ex) som jag anser ökar värdet i sig på fastigheten.
Nu är det ju i en by långt ifrån någon större stad, så 650' är en rätt stor summa, anser jag.
Tänkte mer vad man ska anse vara "normalt" att renovera vid ett husköp och vad man kan försöka pruta på. Tycker avloppsanläggning, avloppsrör är så pass stora saker som ändå drar ner på priset.
Jag tar för givet att mäklaren och säljaren satt priset utifrån det skick huset och fastigheten är nu.
För mig, måste detta huspris innebära ett hus i innersta Norrland, flera mil till en tätort och ytterligare flera mil till nån affär, apotek, stormarknad, bygghandel mm.
650' får du knappt en båtplats, än mindre garageplats, för i min trakter.
Visst, jag har läst om nått ruckel man kan köpa för 300'. Kan ni få ett bra hus för detta priset, och ni är nöjda med läget, så köp.
Och lönerna är väl ungefär likadana, men nog lite lägre hos dig. Tycker du ska vara glad om du hittar ett hus du tycker om för den pengen.
För mig, måste detta huspris innebära ett hus i innersta Norrland, flera mil till en tätort och ytterligare flera mil till nån affär, apotek, stormarknad, bygghandel mm.
650' får du knappt en båtplats, än mindre garageplats, för i min trakter.
Visst, jag har läst om nått ruckel man kan köpa för 300'. Kan ni få ett bra hus för detta priset, och ni är nöjda med läget, så köp.
Och lönerna är väl ungefär likadana, men nog lite lägre hos dig. Tycker du ska vara glad om du hittar ett hus du tycker om för den pengen.
Köparen vill väl helt enkelt ha det och då kan ni ju inte göra så mycket. De är jubvara att acceptera eller leta vidare.A andrem skrev:Hej!
över 1500kvm tomt
Tack på förhand!
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Sen måste ni lägga upp en framtidsplan, är detta huset något ni kan tänka er i att bo i lång tid framöver?
kruxet med ett hus i den prisklassen är väl hur mycket pengar man ska lägga på det.
200 000kr kommer man inte långt på och har man inte tänkt att bo där länge/hela livet så är det inte säkert ni får igen dessa pengar vid en försäljning.
kruxet med ett hus i den prisklassen är väl hur mycket pengar man ska lägga på det.
200 000kr kommer man inte långt på och har man inte tänkt att bo där länge/hela livet så är det inte säkert ni får igen dessa pengar vid en försäljning.
Det intressanta är när du sen inser att huset inte värderas högre för du bytt dessa rör mm. Folk verkar inte förstå att det är något som någon gång måste fixas när de köper ett hus.
Finns det tecken på att avloppet är paj och behöver bytas direkt eller är det bara gammalt? I småhus så brukar man inte tänka likadant som i flerfamiljshus, där man river ut alla stammar och gör om badrummen från grunden var trettionde år. Ett gjutjärnsavlopp från sextiotalet kan hålla länge till, men man måste såklart utbilda sig kring vilka tecken man ska vara uppmärksam om och vara beredd att fixa när det blir dags.
Med det sagt så kan det ju finnas andra stora utgifter som väntar. När vi köpte ett femtiotalshus trodde vi att avloppet skulle behöva bytas omgående, det är ju nästan sjuttio år gammalt! Besiktningsmän och byggnadsvårdare har dock manat till lugn. Istället blev det en balkong som behöver lagas för stora summor pengar.
Med det sagt så kan det ju finnas andra stora utgifter som väntar. När vi köpte ett femtiotalshus trodde vi att avloppet skulle behöva bytas omgående, det är ju nästan sjuttio år gammalt! Besiktningsmän och byggnadsvårdare har dock manat till lugn. Istället blev det en balkong som behöver lagas för stora summor pengar.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Man kan ju jämföra med hur mycket det skulle kosta att bygga ett nytt hus på en tom tomt. "Vill man ha ett nytt hus får man betala för det" liksom. Antingen genom att bygga eller att helrenovera så att underhållsbehovet är täckt för den överskådliga framtiden. Betänk då också att ett välbyggt hus från 1960 är hållbarare än de billigaste kataloghusen från idag, materialkvalitet spelar roll.A andrem skrev:Tack för svar!
Jo, visst är det väl så. Mäklaren tog exempel från närliggande ställen men de har dock helt andra förutsättningar (kommunalt VA t.ex) som jag anser ökar värdet i sig på fastigheten.
Nu är det ju i en by långt ifrån någon större stad, så 650' är en rätt stor summa, anser jag.
Tänkte mer vad man ska anse vara "normalt" att renovera vid ett husköp och vad man kan försöka pruta på. Tycker avloppsanläggning, avloppsrör är så pass stora saker som ändå drar ner på priset.
Sen får man tillbaka pengarna vid en försäljning? Troligtvis inte. Byggnader verkar vara en riktigt usel investering. Lite som båtar och bilar. Kostar massa i underhåll och värdet minskar ändå. Man får istället tänka "vad är det värt för oss" och "hur mycket vill vi betala" snarare än marknadsvärde.
Fastigheter och mark däremot, där kan man tänka investering och värdeutveckling. Men mark ute på landet är billigt, jämfört med vad en byggnad kostar.
För 200kkr kommer man långt om man gör jobb själv. Annars springer pengarna iväg fort. Men det är nog få ställen 650kkr är ett överpris för det huset. I bland är det bättre med orenoverat än sönderrenoverat.
Men bjud inte mer än huset är värt för dig.
Men bjud inte mer än huset är värt för dig.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Nu har jag hittat 'ert' hus, tror jag. Vill inte outa er eftersom du inte lagt ut någon länk, men jag har hittat ett rött hus.A andrem skrev:Hej!
över 1500kvm tomt
Tack på förhand!
Hade det varit jag, hade inte köpesumman varit problemet. Enligt mäklarens kalkyl blir månadskostnaden lån+amortering ungefär 1600 kr. Kaffepengar, även för oss som bor på landet!
Driftkostnaden är värre, eluppvärmning är dyrt. Eftersom det är en olja/el-panna går det kanske att sätta dit en pelletsbrännare så länge (om pellets är prisvärt i er trakt).
Avloppet är ett frågetecken, vad säger kommunen? Om inte de kommer dragandes med ett föreläggande kan ni lugnt fortsätta använda avloppet.
Vad gäller avloppsrören inne i huset är det svårare att säga, kanske är vissa delar bytta i samband med de renoveringar som gjorts?
Har ni pengar så det räcker för att åtgärda det som faktiskt är akut, alltså på riktigt akut, inte bara 'uppnått teknisk livslängd'?
Är ju det jag menar. Säg att jag byter avloppsanläggning, rören i huset, ny panna till ett minimum. Allt det, gör jag till 80% själv. Men huset kommer ju inte värderas betydligt högre för det, vilket är det jag har försökt få fram. Så håller med dig.B larry78 skrev:
Nej, har inte inspekterat rören. Har dock besiktningsman + rörinspektör om det blir ett vinnande bud. Men räknar med att det kan behöva bytas inom snar framtid, men oklart vad det innebär.S Staffan-N skrev:Finns det tecken på att avloppet är paj och behöver bytas direkt eller är det bara gammalt? I småhus så brukar man inte tänka likadant som i flerfamiljshus, där man river ut alla stammar och gör om badrummen från grunden var trettionde år. Ett gjutjärnsavlopp från sextiotalet kan hålla länge till, men man måste såklart utbilda sig kring vilka tecken man ska vara uppmärksam om och vara beredd att fixa när det blir dags.
Nog inte svårt att hitta det, haha. Nej, det är inga stora pengar för oss heller.SågspånPappspikEternit skrev:
Nu har jag hittat 'ert' hus, tror jag. Vill inte outa er eftersom du inte lagt ut någon länk, men jag har hittat ett rött hus.
Hade det varit jag, hade inte köpesumman varit problemet. Enligt mäklarens kalkyl blir månadskostnaden lån+amortering ungefär 1600 kr. Kaffepengar, även för oss som bor på landet!
Driftkostnaden är värre, eluppvärmning är dyrt. Eftersom det är en olja/el-panna går det kanske att sätta dit en pelletsbrännare så länge (om pellets är prisvärt i er trakt).
Avloppet är ett frågetecken, vad säger kommunen? Om inte de kommer dragandes med ett föreläggande kan ni lugnt fortsätta använda avloppet.
Vad gäller avloppsrören inne i huset är det svårare att säga, kanske är vissa delar bytta i samband med de renoveringar som gjorts?
Har ni pengar så det räcker för att åtgärda det som faktiskt är akut, alltså på riktigt akut, inte bara 'uppnått teknisk livslängd'?
Just pannan har vi räknat med att byta direkt, visst, den funkar men har bara uppvärmning av varmvatten via slingor (ej någon behållare i pannan) samt att den är från -75, lär vara rätt inneffektiv med elen den förbrukar. Vi har räknat med en ny pelletspanna plus brännare samt lite rördragning. Enda jag inte kan förmå mig att göra är rördragnignen, sambon är elektriker så det blir inga problem där - övrig installation och bortforsling gör vi själva.
Kommunen har inventering på g, men de har ingen fast tidplan. Så kan bli nästa år eller om 10 år. Däremot är det en kostnad som är stående, den kommer för eller senare. Även om det till synes är okej så har jag ingen aning om hur själva brunnarna mår eller rören från huset till dem.
Inga rör är bytt inne enligt nuvarande ägare.
Just i dagsläget är inget akut som vi behöver åtgärda, inte ens pannan skulle jag definera som akut. Men iom att det är att kasta pengar i sjön att fortsätta använda den så vore det ett första steg o byta ut den.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Men då så, är ju bara att slå till! Ring mäklaren nu vid kl 8-9 (mäklare är sällan morgonpigga) och bjud utgångsprisetA andrem skrev:Är ju det jag menar. Säg att jag byter avloppsanläggning, rören i huset, ny panna till ett minimum. Allt det, gör jag till 80% själv. Men huset kommer ju inte värderas betydligt högre för det, vilket är det jag har försökt få fram. Så håller med dig.
Nej, har inte inspekterat rören. Har dock besiktningsman + rörinspektör om det blir ett vinnande bud. Men räknar med att det kan behöva bytas inom snar framtid, men oklart vad det innebär.
Nog inte svårt att hitta det, haha. Nej, det är inga stora pengar för oss heller.
Just pannan har vi räknat med att byta direkt, visst, den funkar men har bara uppvärmning av varmvatten via slingor (ej någon behållare i pannan) samt att den är från -75, lär vara rätt inneffektiv med elen den förbrukar. Vi har räknat med en ny pelletspanna plus brännare samt lite rördragning. Enda jag inte kan förmå mig att göra är rördragnignen, sambon är elektriker så det blir inga problem där - övrig installation och bortforsling gör vi själva.
Kommunen har inventering på g, men de har ingen fast tidplan. Så kan bli nästa år eller om 10 år. Däremot är det en kostnad som är stående, den kommer för eller senare. Även om det till synes är okej så har jag ingen aning om hur själva brunnarna mår eller rören från huset till dem.
Inga rör är bytt inne enligt nuvarande ägare.
Just i dagsläget är inget akut som vi behöver åtgärda, inte ens pannan skulle jag definera som akut. Men iom att det är att kasta pengar i sjön att fortsätta använda den så vore det ett första steg o byta ut den.
Jag tror att det är ett i grunden bra hus, och kommer gå fint att bo i bara ni fixar uppvärmningen snarast.
(Det är otacksamt att lägga pengar på husets infrastruktur, en köpare utgår bara från att allt ska fungera, liksom av sig självt.)
Haha, hade jag tyckt att det var värt så hade jag absolut lagt ett bud redan.SågspånPappspikEternit skrev:
Men då så, är ju bara att slå till! Ring mäklaren nu vid kl 8-9 (mäklare är sällan morgonpigga) och bjud utgångspriset!
Jag tror att det är ett i grunden bra hus, och kommer gå fint att bo i bara ni fixar uppvärmningen snarast.
(Det är otacksamt att lägga pengar på husets infrastruktur, en köpare utgår bara från att allt ska fungera, liksom av sig självt.)
Jag tror det med, däremot så är det få men stora kostnader som väntar vilket får mig lite orolig, då det kommer inte göra att huset/tomten i sig inte blir värderat upp med det vi investerar i det.