9 706 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Köp av första hus, något viktigt man inte bör missa?
Jo, förstår dig. Skulle gärna vilja göra det, men det är ju en kostnadsfråga också. Besiktningsmannen sa att man ofta bara lägger på ett lager plåt till och har nuvarande som underlag och hävdade att det inte är fuskkonstruktion att göra så, men att utseendet inuti dock kvarstår. Själv tycker jag ju att det skulle bli snyggare att ta bort och lägga ny läkt, plast och plåt istället, men kanske dyrt och onödigt(?)Stefan N skrev:
Ännu bara säljarens besiktning, vet inte om vi hinner med egen innan tidsfristen går ut nästa vecka på torsdag. Det är "varudeklarerat" med försäkring via Anticimex, tydligen nåt som kostat säljaren ca 25.000 och oss inget. Har sett här på forumet att försäkringen inte är så mycket att ha dock.Jonatan79 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Bilderna på bad/duschrummet är ett klassiskt exempel på att besiktningsmannen radar upp riskkonstruktioner för att ha ryggen fri. Av färgsättningen att döma är duschrummet från 80- eller tidigt 90-tal, och då går det att konstatera att hade det varit dåligt gjort hade duschrummet blivit brutalt fuktskadat redan för 20-30 år sedan. Det följer inte fullt ut nutida standard, men det funkar ju.
Anmärkningen om golvbrunnen förstår jag inte heller, jag tycker det ser ut som om våtrumsmattan är ditsatt i samma veva som golvbrunnen. Kanske ser jag fel, isf får någon mer kunnig knäppa mig på näsan!
Det är något ni själva kan göra när ni besiktar huset; ner på golvet och kläm på våtrumsmattan vid rörgenomföringarna och golvbrunnen. Det ska kännas att mattan sitter fast i underlaget, och att underlaget känns hårt. Har mattan släppt från underlaget är det tecken på fuktskador på underlaget (oftast golvspånskiva, som blir mjuk och börjar lösas upp när den blir blöt).
Allt det där vet en kunnig besiktningsman, men det kan vara bra att förstå vad hen gör. (Om hen inte bara öppnar dörren till duschrummet och konstaterar att det 'uppnått sin tekniska livslängd' och inte är värt att titta närmare på, det är ändå att betrakta som helt slut pga åldern.)
Anmärkningen om golvbrunnen förstår jag inte heller, jag tycker det ser ut som om våtrumsmattan är ditsatt i samma veva som golvbrunnen. Kanske ser jag fel, isf får någon mer kunnig knäppa mig på näsan!
Det är något ni själva kan göra när ni besiktar huset; ner på golvet och kläm på våtrumsmattan vid rörgenomföringarna och golvbrunnen. Det ska kännas att mattan sitter fast i underlaget, och att underlaget känns hårt. Har mattan släppt från underlaget är det tecken på fuktskador på underlaget (oftast golvspånskiva, som blir mjuk och börjar lösas upp när den blir blöt).
Allt det där vet en kunnig besiktningsman, men det kan vara bra att förstå vad hen gör. (Om hen inte bara öppnar dörren till duschrummet och konstaterar att det 'uppnått sin tekniska livslängd' och inte är värt att titta närmare på, det är ändå att betrakta som helt slut pga åldern.)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Jag utgår i mitt svar från att ni anlitar en egen besiktningsman (eller t ex en kunnig snickare, om ni inte hittar en besiktningsman).
Vi har redan planerat att renovera badrummet ganska direkt vid inflytt, så det kanske spelar mindre roll? Om inte fuktskada skulle uppstå innan vi hinner börja. Huset har tre badrum totalt, så vi behöver inte nyttja det speciellt ofta och de andra badrummen är i bättre skick.SågspånPappspikEternit skrev:
Någon som vet hur snabbt man bruka få en besiktning genomförd? Känns som om tidsfristen vi fick var väldigt kort (6 dagar), men det kanske är standard?
Det är ju mycket som är nytt vid första köp och det blir ju en massa stress vid kontraktsskrivning eftersom budgivning ofta är så hetsig. Man hinner ju knappt tänka. Jag kollade noga att vi åtminstone hade någon form av ångerrätt och nöjde mig med att jag kan ångra mig medan jag tänker några dagar i lugn och ro. Men nu inser jag ju att det känns väldigt optimistiskt att hinna få igenom en till besiktning på typ måndag eller tisdag.
Det är ju mycket som är nytt vid första köp och det blir ju en massa stress vid kontraktsskrivning eftersom budgivning ofta är så hetsig. Man hinner ju knappt tänka. Jag kollade noga att vi åtminstone hade någon form av ångerrätt och nöjde mig med att jag kan ångra mig medan jag tänker några dagar i lugn och ro. Men nu inser jag ju att det känns väldigt optimistiskt att hinna få igenom en till besiktning på typ måndag eller tisdag.
Den stora missen jag gjorde var att inte mäta radon direkt efter jag flyttade in. I källaren låg det på ca 2200 Bq/m3, hade jag vetat det så hade en sån åtgärd legat högst upp på renoveringslistan. Nu hade jag tur, det räckte med att täta lite rör och skapa ett undertryck i källaren. Fick ner det till ca 350-400 i källaren och under 200 i resten av huset.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Varför ska ni renovera badrummet om det visar sig vara OK? ('Det är fult' är ett tveksamt skäl till att slänga ut sexsiffriga belopp imho.)
När jag ändå är i klappa-på-huvudet-läge är det en sak till ni som förstagångshusägare inte får missa:
Det är fullt tillräckligt att fixa det som faktiskt är nödvändigt, det kommer gå åt fullt tillräckliga mängder av både tid och pengar till de sakerna, jag lovar! Det blir lätt övermäktigt för de nyblivna husägare som ska fixa allt på en gång. Det är inte de som nöjer sig med att ha ett omodernt men fungerande kök som hamnade hos Arga Snickaren, liksom.
När jag ändå är i klappa-på-huvudet-läge är det en sak till ni som förstagångshusägare inte får missa:
Det är fullt tillräckligt att fixa det som faktiskt är nödvändigt, det kommer gå åt fullt tillräckliga mängder av både tid och pengar till de sakerna, jag lovar! Det blir lätt övermäktigt för de nyblivna husägare som ska fixa allt på en gång. Det är inte de som nöjer sig med att ha ett omodernt men fungerande kök som hamnade hos Arga Snickaren, liksom.
Kollade upp och tyvärr ingen mätning gjord, ej heller registrerad i kommunens register, dock svarade kommunen att det troligen ej finns någon blåbetong och att huset ej ligger i område med förhöjd risk för radon... Vårt nuvarande radhus ligger dock i radonstråk, men ventilation har fått ner värdet till 30, vilket vi är nöjda med.S Screew skrev:Den stora missen jag gjorde var att inte mäta radon direkt efter jag flyttade in. I källaren låg det på ca 2200 Bq/m3, hade jag vetat det så hade en sån åtgärd legat högst upp på renoveringslistan. Nu hade jag tur, det räckte med att täta lite rör och skapa ett undertryck i källaren. Fick ner det till ca 350-400 i källaren och under 200 i resten av huset.
Jo, förstår din tankegång. Vi har bott några år i radhus (dock bostadsrätt) och här har vi inte renoverat så väldigt mycket. Bara målat, bytt enstaka golv och "liten" renovering av badrum, dvs bytt skåp, handfat, kommod, toalettstol för att de var väldigtslitna, men ytskikten dock ok. Vi har dock ett dåligt fungernade kök, som vi ångrar att vi inte renoverade på en gång och nu är det lite sent att åtgärda.SågspånPappspikEternit skrev:
Varför ska ni renovera badrummet om det visar sig vara OK? ('Det är fult' är ett tveksamt skäl till att slänga ut sexsiffriga belopp imho.)
Att vi skall renovera badrummet beror dels på att vi vill ha badkar, ej jobbig och ful duschkabin, dels på riskkonstruktion och även såklart utseendet. Det ser väldigt tråkigt ut när stora delar av huset är i bra skick och relativt nyrenoverat med ett fult, opraktiskt badrum. Gillar inte heller våtrumstapeterna med vertikala orangea och röda och bruna linjer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Om ni ändå tycker att "fult" är en bra anledning att ta fram tigersågen och kofoten, så sätt åtminstone badrummet sist på er priolista!
Det här med riskkonstruktion betyder att det kan bli problem, inte att det är ett problem. Ett badrum som är vattentätt efter 30+ år har bevisat att det är välgjort och kan strykas från riskkonstruktion-listan. Det ser ut att vara våtrumstapet och våtrumsmatta i badrummet, och då bör det gå bra att byta duschkabinen mot ett badkar (om golvet håller för den ökande tyngden).
Det här med riskkonstruktion betyder att det kan bli problem, inte att det är ett problem. Ett badrum som är vattentätt efter 30+ år har bevisat att det är välgjort och kan strykas från riskkonstruktion-listan. Det ser ut att vara våtrumstapet och våtrumsmatta i badrummet, och då bör det gå bra att byta duschkabinen mot ett badkar (om golvet håller för den ökande tyngden).