Har samlat delar för en 2 öls snabbkyl. Kanske får tummen ur snart.

A Avemo skrev:
Detta häfte köpte jag på clas ohlson på 90-talet. Det var nog lite gammalt redan då. Men visst går det att bygga eller bygga om en värmepump själv. Passar inte alla delar bra ihop kan det bli låg effekt och / eller låg värmefaktor. Men det kan fortfarande fungera.
[bild]

Det går att hitta mollierdiagram för köldmedier på nätet. Eftersom du vet ungefär mellan vilka temperaturer värmepumpen jobbar går det att se vilka tryck det kommer att vara i kondensorn och förångaren. Vill du fylla på med ett annat köldmedium så försöker du hitta ett som leder till att du får ungefär samma tryck. Det kommer nästan säkert inte att bli lika bra som med R22 och du har problemet att hitta en kyltekniker som vill fylla det åt dig. Men möjligt är det.
Haha kul att se den där boken för även jag har ett tummat exemplar av den nånstans bland allt sparat.
När det kommer till att bygga om gamlingen har jag lite koll på att det blir problem med vilka oljor kompressorn kan jobba med för jag har rotat lite med att bygga om en gammal men modell större kylkompressor tidigare till vanlig luftkompressor och fick en massa råd via Eletronikforumet om just olika oljor.
Nåja det är dock fortfarande en idé att konvertera gamlingen eftersom den har flera pumpar och fläktar och som dessutom tar plats i gummans tvättstuga.

E Emanuel01 skrev:
Ja men lite mer problem nu då de är varvtalsstyrda.
Vet du om det finns "beslutsfattande" både i inne- och utedelen? Det borde inte vara omöjligt att förstå och efterlikna kommunikationen mellan delarna. Enklast går det förmodligen om det bara är innedelen som bestämmer vad som skall hända och skickar kommandon till utedelen om kompressoreffekt och fläktvarvtal. Det kräver elektronikkunskaper och mycket jobb. Men om det finns att tillgå måste det inte bli mycket pengar.

E Emanuel01 skrev:
Ja men lite mer problem nu då de är varvtalsstyrda. Men om man köper frekvensare från Alibaba eller liknande. Tänker att man snart kommer upp i pris som en billig polpump.
Annars är det väll en kylskåpskompressor med kapilörrör då det finns app för dimensionering.
Samt att man kan köra med gasol typ. Dålig verkningsgrad men bättre en elpatron
Poolpumpen är väl dimensionerad för helt andra temperatur intervall? Får man inte bedrövlig verkningsgrad vid vinterkörning i Timrå om man skulle försöka värma vatten till 40-50 grader?

Karl B. Karl B. skrev:
Tanken är från den tiden jag eldade/värmde huset med vedpannan så den är inkopplad på radiatorsystemet och inte för tappvatten.
Funkar bra även nu med att värma den upp till ca 55 grader med hjälp av den inbyggda elpatronen. Känns helt ok även nu när elpriset understundom är mycket lågt.
Eftersom jag har tagit bort isoleringen på tanken fungerar den som värmekälla för hela källarvåningen vilket i sin tur påverkar även det övriga huset.
Så pass att en luft/luft VP klarar av även det mesta av vintervädret här uppe i Timrå. Fjärrvärmen får ta hand om tappvattnet, kanske inte så smart eftersom Advents fasta avgifter inte är att leka med. Men det får även fortsätta så, alltså skilda producenter.

Tanken med det här projektet var (är) en kinaköpt luft/vattenpump till överkomligt pris en sk "monoblock" som inte kräver certifierad montör.
Tyvärr strular det med det inköpet, tror att jag blev utsatt för ett bedrägeri som dock PayPal räddar åt mig så köpet avbryts efter mer än tre månaders resultatlös väntan på leverans.
I och med detta dök tanken upp om att konvertera nån av flera luft/luftpumpar jag har liggande till att värma tanken. Men jag börjar inse att det kanske är mer komplicerat än vid första idén så möjligen blir det ett till försök att få fatt i en billig kinapump och i stället montera L/L-pumpen så att den värmer källaren, enklare och kanske effektivare, men framförallt inget pulande med styrningen av pumpen även om även det hade varit roligt att ge sig på.
Har redan en gammal (nittiotal) luft vatten pump som dessvärre slutat fungera (trolig gasläcka) och som använde R12 eller möjligen R22 och därmed är "out of order".
Undrar om den går att konvertera den ett mindre miljö påverkande system. Nån som vet slikt?
Bild på tanken i källaren.[bild]
Vad har Timrå för fjärrvärmepris egentligen? Har man fjärrvärme indraget är det ju väldigt svårt att räkna hem eluppvärmningen i dom flesta former. Speciellt om enkelheten räknas in i kalkylen.

Fyllningen av hemkonstrueradd system börjar bli riktigt tuff och det blir ju svårare för varje år att göra egna konstruktioner när reglerna och pappersarbetet stramas åt. Man behöver väl i princip ha nära kontakter på certifierade firmor för att få till det.

L Liljeros skrev:
Poolpumpen är väl dimensionerad för helt andra temperatur intervall? Får man inte bedrövlig verkningsgrad vid vinterkörning i Timrå om man skulle försöka värma vatten till 40-50 grader?
Den pump jag köpte och skippade var avsedd för typ golvvärme med topptemp på 60 grader.
Joo visst kan det bli tokigt med vinterkörningen här uppe men projektet siktar inte på konstant drift utan bara till att utnyttja låga priser på el när våra vindsnurror jobbar arslet av sig och/eller billigt pris nattetid som får kompensera dyrare dagspriser.
Men mest är det ett roligt projekt som jag kan lära mig nåt av.

A Avemo skrev:
Vet du om det finns "beslutsfattande" både i inne- och utedelen? Det borde inte vara omöjligt att förstå och efterlikna kommunikationen mellan delarna. Enklast går det förmodligen om det bara är innedelen som bestämmer vad som skall hända och skickar kommandon till utedelen om kompressoreffekt och fläktvarvtal. Det kräver elektronikkunskaper och mycket jobb. Men om det finns att tillgå måste det inte bli mycket pengar.
De större maskinerna för ventilation dx är mer flexibla. Då kan man välja temp eller 0-10v mm.
Och rätt små maskiner ändå. Och många går till vätskekylda nu för att minska köldmediemängden. Så det skrotas många maskiner nu.

Så typ en vanlig villa luft/vatten men dx.

L Liljeros skrev:
Vad har Timrå för fjärrvärmepris egentligen? Har man fjärrvärme indraget är det ju väldigt svårt att räkna hem eluppvärmningen i dom flesta former. Speciellt om enkelheten räknas in i kalkylen.

Fyllningen av hemkonstrueradd system börjar bli riktigt tuff och det blir ju svårare för varje år att göra egna konstruktioner när reglerna och pappersarbetet stramas åt. Man behöver väl i princip ha nära kontakter på certifierade firmor för att få till det.
Har inte full koll på fjärrvärmepriset men som alla andra producenter är de fasta kostnaderna höga så att som vi gör förbruka lite den vägen är inte så smart men jag vill ha den som en backup om allt annat fallerar för det är makalöst enkelt så länge det förbaskade skåpet inte börjar få läckage vilket har hänt några gånge.
Egentligen jagar jag inte pengar/kostnader utan det är mera en sport att leta nya lösningar och kreativa projekt brukar bli lärorika erfarenheter.
Kan varmt rekommendera boken på bilden IMG_0277 2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Karl B. Karl B. skrev:
Har inte full koll på fjärrvärmepriset men som alla andra producenter är de fasta kostnaderna höga så att som vi gör förbruka lite den vägen är inte så smart men jag vill ha den som en backup om allt annat fallerar för det är makalöst enkelt så länge det förbaskade skåpet inte börjar få läckage vilket har hänt några gånge.
Egentligen jagar jag inte pengar/kostnader utan det är mera en sport att leta nya lösningar och kreativa projekt brukar bli lärorika erfarenheter.
Kan varmt rekommendera boken på bilden[bild]
Då hade jag nog satsat på det du var inne på att få tag i ett monoblock och pilla leka med. Utmaningen ligger ju i att hitta balans mellan toppvärme i tanken kontra verkningsgrad och bygga ett system som inte behöver handpåläggningar utan är lite smart.

När jag gjorde projektarbete i gymnasiet byggde vi om en gammal frys till kylning av en dator. På den tiden var det inte så noga utan kylföretaget vi hade kontakt med hjälpte oss glatt med att fylla på när vi hade lött klart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.