Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Okej ja det är mycket som måste kolla noga.
hur länge stod erat hus tomt? Tror elen har varit avstängd cirka ett år här.
Om ni inte sett vattnet påslaget så kan rören eller vvb ha spruckit när de fryst om de inte var tömda. Slår ni då på vattnet så ha koll på vattenmätaren (om det är kommunalt vatten då såklart) så ni inte öser ut några kubikmeter vatten i ex. golvet eller någon vägg. Nu vet jag inte exakt hur mycket som tänktes renoveras av ex. golv ändå men det kan ju bli lite extra arbete :rofl:.

Redigerat:
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Vi ska eventuellt köpa ett gammalt hus 1918, 100 kvm och ett plan plus råvind.
Idag värms det genom en luftvärmepump.
Hela huset kommer behöva renoveras inklusive kök, badrum, väggar, golv osv.
Vi diskuterar lite kring byte av värme system, bergvärme är ett alternativ, men vi måste dra fram rör då för vattenburen värme.
Vad skulle ni valt och varför?
Klassiska vatten-radiatorer eller vattenburen golvvärme? Skillnad i kostnad?
Vad skulle ett sådant spektakel kunna kosta om det lejs bort?

Mvh Rasmus

Jag gjorde detta för 5 år sedan.
Började med en "elpanna" och drog alla rör och satte radiatorer själv i alla utrymmen. Hyrde en gassvets och hårdlödde alla rör och böjar. Dimensionerade med ca 10%+ med ett program som jag kom över på internet.
Kopplade in elpannan och såg över ev. Läckor och justerade in systemet. Beställde sedan en Daikin 13KW värmepump som en firma fick koppla in på det nu befintliga systemet.

Blev bara kostnaden för hål och anslutning av pumpen vilket jag även fick rot avdrag för.

Dock har jag en del år i byggbranschen främst som elektriker men de flesta normalhändiga borde klara av att löda lite rör. Är lite "allergisk" mot pressade detaljer men vill man kan man köra med pressdetaljer istället för att hårdlöda. Det fungerar även att mjuklöda med Tenn men det är svårare att få bra då det kräver väldigt rena ytor på lödställena för att bli perfekt.

Gör man inget själv så lär det bli DYRT 300 000 är inga större problem att komma upp i.
Så även håltagning bidrar till att sänka priserna och har du ett äldre hus så kan vissa väggar och golv vara riktigt besvärliga och tidskrävande att ta sig igenom. Det var mer timmer i de gamla husen än i dagens så ett hål kan ta en hel dag om det vill sig illa. Mitt hus är byggt 1912 och bara takstolarna är 24x24cm kärnvirke.

Enplanshus blir kanske billigare jag har källare och 2 våningar och pumpen i källaren så det gick åt en del kopparrör för att nå fram till alla rum.

Planera hur rören skall dras för minsta åtgång och bra cirkulation.

• Gilla
Rasmus95 och 1 till
  • Laddar…
Det beror en hel del på hur man värderar sin tid också. Det tar mycket tid att planera, köpa och och installera. Mycket mer än man tror.

Även jag gjorde hela installationen själv men mjuklödde. Har gjort flera hundratals genom åren och bara en har läckt vilket berodde på tillverkningsfel på den rördetaljen. Jag skulle alla dagar i veckan rekommendera mjuklödning. Med en vettig lödtång går det fort och smidigt och man behöver inte hantera säkerhetsfrågorna som blir med öppen låga.

• Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Om ni inte sett vattnet påslaget så kan rören eller vvb ha spruckit när de fryst om de inte var tömda. Slår ni då på vattnet så ha koll på vattenmätaren (om det är kommunalt vatten då såklart) så ni inte öser ut några kubikmeter vatten i ex. golvet eller någon vägg. Nu vet jag inte exakt hur mycket som tänktes renoveras av ex. golv ändå men det kan ju bli lite extra arbete :rofl:.
jo allting kommer behöva renoveras hehe. hottils har vi kommit fram till följande, utan att varit inne i huset ens.

Byta från elvärme till vattenburet
Badrum
Kök
Alla ytskikt
Eventuellt nytt enskilt avlopp
Fasad byta viss panel/måla
Byta tak
Renovera/byta fönster

• Gilla
Martin_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.