28 769 läst ·
49 svar
29k läst
49 svar
Konvertera F- till FTX-ventilation i 1,5-plansvilla från -81 i Göteborg
Bara som en passus; jag läser ganska många trådar här och i en tråd med rubrik om blåbetong eller radon (kom ej ihåg vilket) så varnades det lite om FTX och markradon. Att undertrycket som skapas av systemet kunde suga in mer markradon än vad som kom in innan. Kan vara värt att läsa på om detta är sant så du inte får än högre värden efteråt...
I övrigt så ska det bli kul att följa ditt projekt!
I övrigt så ska det bli kul att följa ditt projekt!
Har inte läst den tråden, men man kanske har blandat ihop system/begrepp?T tobbbias skrev:Bara som en passus; jag läser ganska många trådar här och i en tråd med rubrik om blåbetong eller radon (kom ej ihåg vilket) så varnades det lite om FTX och markradon. Att undertrycket som skapas av systemet kunde suga in mer markradon än vad som kom in innan. Kan vara värt att läsa på om detta är sant så du inte får än högre värden efteråt...
I övrigt så ska det bli kul att följa ditt projekt!![]()
FTX rekommenderas för att minska radon.
Ventilation behöver man i ett hus, annars får man större problem än radon.
Om man projekterar och injusterar så man har ett undertryck på 10-15 l/s, så är det mindre än både F-system och ett fungerande självdrag.
Då det är radon inblandat så skulle jag satsa på en storlek större kanaler och ett större aggregat. En släkting till mig installerade FTX just för radon och fick inte helt oväntat köra högre flöde än boverkets rekommendationer för att få ner nivåerna. Vore trist att lägga 60000kr?? + allt eget arbete och stupa på målsnöret.E e9wikner skrev:För min del så handlar det inte så mycket om kostnad utan snarare om komfort och hantering av radon. Sen så tycker jag att om man dessutom lägger pengarna på något som sparar energi så känns det som en bra investering. Oavsett om eller hur länge det tar innan den betalar sig.
Jag är tacksam för alla erfarenheter och synpunkter på FTX men ännu mer tacksam om tråden får handla om själva installationen. Det är inte en fråga huruvida jag ska göra detta. Både för min skull men även för andra som sitter i samma sits och vill göra en installation. Jag kan nämna att den största anledningen till varför jag gör detta själv istället för att anlita ett proffs är att jag är intresserad av tekniken i mitt hus. Skulle det hända något med systemet så kanske jag kan reparera det själv istället för att vara beroende av att ringa hem någon för dyra pengar.
Efter en del svar hittills så känner jag att flödena är ganska rimliga. Jag kommer inte att snåla på rördimensionerna så skulle jag behöva gå upp lite i flöde så ska det funka. Jag vill ju dessutom att systemet inte skall vara allt för högljutt under forcering.
Att köksfläkten kan orsaka en del problem i luftbehandlingsaggregatet verkar rimligt. Men hur är det med bastu? Jag har läst vissa trådar och på andra ställen att man rekommenderar att ventilera ut bastun i det närliggande rummet. Jag skulle kunna fixa så att den ventileras ut i tvättstugan men jag ser inte riktigt poängen med det. Någon som har erfarenheter?
Läget i projektet är förutom sådana här tankar att jag försöker räkna på tryckfall i systemet. Jag tänkte berätta senare hur jag gjort men det jag inte riktigt får kläm på är luftdonen. Det finns ju datablad som visar vilket tryckfall och ljud man får vid olika flöden och öppningar på käglan (eller vad den nu kallas). Hur går man till väga egentligen? Detta känns som något viktigt att ha koll på innan man bestämmer sig för modell på aggregat.
Jag ritade ihop mitt FTX själv, fick hjälp av en ingenjör hos återförsäljaren som korrigerade lite med nån dämpare här och där. Jag har 125 rör ut och kör jag forcerat läge (som vi drar på vid bad och dusch) så susar det i tilluftsventilerna. Och det är lufthadtighet som är boven. Med större don går hastigheten ner och även vindbruset.
Tänk på extra ljuddämpare mellan sovrum på tilluften men även mellan badrummen /tvättstuga mm på frånluften. Vi slarvade med ljuddämpare mellan badrummen och man kan höra bajskorvarnas magplask mellan badrummen. Har ljudämpare liggande och har tänkt installera den i 8år nu men det blir aldrig gjort.
Du har obegränsade möjligheter att balansera FTX. Jag har 5 l/s mer frånluft än tilluft.T tobbbias skrev:Bara som en passus; jag läser ganska många trådar här och i en tråd med rubrik om blåbetong eller radon (kom ej ihåg vilket) så varnades det lite om FTX och markradon. Att undertrycket som skapas av systemet kunde suga in mer markradon än vad som kom in innan. Kan vara värt att läsa på om detta är sant så du inte får än högre värden efteråt...
Jag hade gjort så, en grenkanal till hela övervåningen.E e9wikner skrev:Det var lite klurigare än jag tänkt mig. Framförallt hur man ska läsa av diagrammen för exempelvis t-rör. Men jag tror att jag fattar hur det ligger till. Får nog räkna ett par gånger för att det ska bli rätt... Just nu verkar det funka som jag tänkt i alla fall.
Jag kan ju förstå att man har nytta av enkla tumregler när man ritar upp systemet för att det ska bli ganska rätt när man ska börja räkna på det. Exempelvis funderar jag på att det kanske är bättre att dra all tilluft i övervåningen från en enda kanal istället för att ha ett avstick från stammen som går till nedervåningen för det ena sovrummet uppe:
[bild]
Är det kanske också så att man ska gå ner till 125mm på den stammen som grenar ut sig på övervåningen?
Jag har läst nåt om en 3e-delsregel där man ska gå ner i dimension om man tappar mer än 1/3 av flödet. Den kanske stämmer rätt bra när man börjar räkna på det. Men samtidigt så kan det ju inte vara någon nackdel (förutom kostnad) att hålla uppe rördimensionerna så långt det går till det dimensionerande donet.
Du kan sätta ett spjäll på den grenkanalen eftersom du har högt tryck så nära fläkt.
Hade du tänkt 160 kanal till nedervåningen?
I så fall blir det nog bra med 125 till övervåningen (räkna på lufthastigheten i kanalerna)
Kom på en sak, När du räknar på tilluftdonen så får du ta med kastlängden i beräkningen, du har kanske sett diagrammet för det?
Ta in hjälp från en duktig injusterare.
En bra dimensionerad anläggning blir inte bra förrän den är rätt injusterad.
Ta in hjälp från en duktig injusterare.
En bra dimensionerad anläggning blir inte bra förrän den är rätt injusterad.
T tobbbias skrev:Bara som en passus; jag läser ganska många trådar här och i en tråd med rubrik om blåbetong eller radon (kom ej ihåg vilket) så varnades det lite om FTX och markradon. Att undertrycket som skapas av systemet kunde suga in mer markradon än vad som kom in innan. Kan vara värt att läsa på om detta är sant så du inte får än högre värden efteråt...
Nuvarande F-ventilation är alltså designat för 69 l/s så jag tror att undertrycket ska gå ner ganska hyffsat med FTX. Dock så är jag medveten om att nedsmutsade kanaler, sliten fläkt, feljusterade don mm gör att vi inte har 69 l/s i huset idag. Men oavsett vad vi ligger på idag så tror jag att vi kommer att få ett lägre undertryck och då suga upp mindre radon från grunden.F fsn skrev:Då det är radon inblandat så skulle jag satsa på en storlek större kanaler och ett större aggregat. En släkting till mig installerade FTX just för radon och fick inte helt oväntat köra högre flöde än boverkets rekommendationer för att få ner nivåerna. Vore trist att lägga 60000kr?? + allt eget arbete och stupa på målsnöret.
Jag ritade ihop mitt FTX själv, fick hjälp av en ingenjör hos återförsäljaren som korrigerade lite med nån dämpare här och där. Jag har 125 rör ut och kör jag forcerat läge (som vi drar på vid bad och dusch) så susar det i tilluftsventilerna. Och det är lufthadtighet som är boven. Med större don går hastigheten ner och även vindbruset.
Tänk på extra ljuddämpare mellan sovrum på tilluften men även mellan badrummen /tvättstuga mm på frånluften. Vi slarvade med ljuddämpare mellan badrummen och man kan höra bajskorvarnas magplask mellan badrummen. Har ljudämpare liggande och har tänkt installera den i 8år nu men det blir aldrig gjort.
Löser det inte problemet helt så är det ok då jag ändå måste göra något åt krypgrunden. Detta är dock ett senare projekt som jag återkommer till i annan tråd skulle jag tro. Jag håller nu på och mäter temperatur och relativ luftfuktighet där nere för att få koll på hur illa det är. Vi bara har bott i huset i ett halvår så jag vill få lite mer erfarenhet av klimatet där nere innan jag gör något över huvud taget.
Jag har kikat på kastlängden men inte tagit med det i beräkningarna än. Det kanske finns något att läsa om hur man ska tänka med det på forumet?T TTperra skrev:
Rördimensionerna jag hade tänkt mig var 200mm ut från aggreggatet bort till snedtaket. Sedan 160mm ner och ut på kattvinden där tilluften sedan går ut i 100mm via flexdämpare. Övervåningen hade jag först tänkte 160mm men som sagt när jag räknade på det kanske det är smartare med 125mm. Får kolla lite på vad det finns för spjäll som man skulle kunna använda i så fall.
Tanken med injusteringen är att göra den grovt på egen hand först och sedan anlita någon att se över anläggningen och justera in den. Helst skulle jag vilja kunna göra det själv också men jag gissar att mätverktygen man behöver för att mäta tryckfall är rätt så dyra. Så i det fallet kan jag tänka mig att anlita någon kunnig.
Flexdämpare förenklar montaget men dom är långt ifrån lika effektiva som en "riktig" ljudfälla, var försiktig så du inte klämmer eller blir veck på den, då kan den alstra ljud i värsta fall.
Iris spjäll är tystare än trottelspjäll men dyrare, en fördel att det går att mäta flödet över iris.
En tumregel är alltid ljudfälla vid spjäll (på donsidan)
Iris spjäll är tystare än trottelspjäll men dyrare, en fördel att det går att mäta flödet över iris.
En tumregel är alltid ljudfälla vid spjäll (på donsidan)
En fråga kring flexdämpare som jag inte hittat så bra information om är om hur det fungerar att rensa kanalerna när man har flexdämpare?
Som jag har förstått det sätter man normalt inte rensluckor utan man går in via donen vid rensning. Ibland påstås det att flexdämparna lätt går sönder vid rensning. Stämmer det?
Som jag har förstått det sätter man normalt inte rensluckor utan man går in via donen vid rensning. Ibland påstås det att flexdämparna lätt går sönder vid rensning. Stämmer det?
Nej det är inget krav på det. Flertalet grannar har bergvärme och tillräckligt isolerade hus för att klara energikraven även fast dem bara kastar frånluften rakt utbanjoragge skrev:
Finns det anledning att använda sig av andra dämpare för att göra det enklare när man ska rensa? Eller är alla dämpare känsliga också för att köra en viska igenom? Det var mest att jag läst att andra använt sig av sådana som jag tänkte att det var standard. Eventuellt så har jag tänkt att dra anslutningskanalen i bjälklaget då det blir en renare installation. Men även det gör det lite svårare för rensningen. Dvs att komma åt och demontera eventuella anslutningar.T TTperra skrev:
Intressant projekt. Ser fram emot fortsättning.
Du har väldigt lika förutsättningar vi hade med vårt 70-talshus med mekanisk F-luft med Alliance i köket.
Vi valde att ta in en firma för konvertering till FTX som blev klar förra vecka.
Jag kunde direkt märka en kraftig förbättring i både luftkvalitet och värmekomfort i rummen.
Jag tycker däremot att de ställt flödet lite för högt och därför fått ställa ner donen hårt vilken ger en del ljud. Så en bättre injustering är nog på sin plats.
Utmaningen hos oss dragningsmässigt var att komma ner från kallvind till bottenplan. Det gick tillslut men orsakade en del svårigheter.
Det enda jag funderar kring är att vi nu har kvar Alliancen till köket med grundflöde, dvs det går inte alls via FTXen. En bättre lösning är kanske en frånluft till FTXen i köket och en egen kanal med takfläkt enbart för köksfläkten? Eller finns det risk att alla FTX-frånluftsdon i kök drar in för mycket skit i systemet?
Lycka till med projektet!
Du har väldigt lika förutsättningar vi hade med vårt 70-talshus med mekanisk F-luft med Alliance i köket.
Vi valde att ta in en firma för konvertering till FTX som blev klar förra vecka.
Jag kunde direkt märka en kraftig förbättring i både luftkvalitet och värmekomfort i rummen.
Jag tycker däremot att de ställt flödet lite för högt och därför fått ställa ner donen hårt vilken ger en del ljud. Så en bättre injustering är nog på sin plats.
Utmaningen hos oss dragningsmässigt var att komma ner från kallvind till bottenplan. Det gick tillslut men orsakade en del svårigheter.
Det enda jag funderar kring är att vi nu har kvar Alliancen till köket med grundflöde, dvs det går inte alls via FTXen. En bättre lösning är kanske en frånluft till FTXen i köket och en egen kanal med takfläkt enbart för köksfläkten? Eller finns det risk att alla FTX-frånluftsdon i kök drar in för mycket skit i systemet?
Lycka till med projektet!
En del använder flexdämpare och är nöjda, själv ser jag dom som en nödlösning. Vanliga ljudfällor är inte känsliga vid rensning.
Du ska inte behöva ta isär kanalen för att rensa, man plockar bort donen och för in viskan den vägen alt.via renslucka som måste vara åtkomlig.
Du ska inte behöva ta isär kanalen för att rensa, man plockar bort donen och för in viskan den vägen alt.via renslucka som måste vara åtkomlig.