nu är det ingen risk, men om vi leker med tanka att man inte tjänar in investeringen. så tjänarman ändå på det. huset går att sälja fortare & för mer pengar ! så pengarna går inte förlorade.

Ekonomiskt tror jag man måste ha ett väldigt långt perspektiv för att räkna hem en konvertering. I synnerhet om man redan installerat en modern luftvärmepump.
Att direktverkande el är miljöovänligt är väl klart, men det är väl svårt att påstå att bergvärmepump är så mycket miljövänligare än luftvärmepump.
Om du gör av med 17000 kWh per år så blir man ju fundersam på om du inte skulle behöva en till pump, kanske i källaren om du har för avsikt att värma upp den? Om du ökar tempen på luftvärmepumpen och sänker elementen skulle din förbrukning kunna minska.

Skönt att höra att det inte bara mina tankar som verkar röriga.

Jag är nöjd med att ha pump, och lär nog sätta in en pump i källaren om jag inte konverterar.
Ska vintrarna fortsätta vara så här milda gör jag ju nästan inte åt någon värme alls.

Jag resonerade precis som CarMan när jag letade hus, köpa hus med direktverkande el var inte att tänka på, men det vet vi ju hur det blev med det, nu sitter jag där med ett toppen hus med direktverkande el.

Frågan kvarstår, konvertera eller ej...?

Rädslan är väl att elpriset fortsätter öka osv, samtidigt som det är jäkligt skönt och underhållsfritt med direktel.

Skulle jag behöva stänga dörrar så når ju inte pumpen in i alla rum, en fläkt ovanför dörren känns inte aktuellt. Men hur många h/dygn är dörrarna stängda? Just nu, noll.

Men ser jag långsiktigt, så lär dem stängas mer, med trotsiga tonåringar osv.

Ja, jag antar att debatten fortsätter...

Tack för alla era svar.

Visst ger vattenburen värme ett högre värde pu huset. Men installationen ska vara snygg, inga utanpåliggande rör som dras genom väggarna mellan rummen.
Det är dock helt onödigt att tänka på vattenburen värme om du inte har tankar på bergvärme eller liknande. Annars kan du lika bra fortsätta med luft/luft värmen.
Debatten fortsätter.

BAS skrev:
Det är dock helt onödigt att tänka på vattenburen värme om du inte har tankar på bergvärme eller liknande.
Jag håller inte riktigt med. Fördelen med att ha vattenburet system tycker jag är att man får frihet att välja mellan ett stort antal värmekällor värmepump visst men även Pellets, Sol, Ved, Fjärrvärme, Flis, Spannmål, Rötslam, fusionskraftverk eller gud vet vad som kommer att vara på marknaden om 30 år. Det ser jag som huvudargumentet till att konvertera från direkt-el till vattenburet. Men som sagts tidigare så blir det ekonomiskt oförsvarbart om man skall köpa helt nya radiatorer och ta in en firma för att göra jobbet. Med bra begagnade grejer och mycket eget arbete så är det däremot en bra affär på några års sikt.

Jag har hittat en firma som, i samband med andra jobb, erbjuder sig att dra rör och sätta radiatorer på två man om två veckor.
Tack vare att dom får göra andra större jobb här så får vi ett timpris på 160 SEK+moms.
Indragning av fjärrvärmecentral och själva centralen kostar 60K SEK ink moms.

Det enda jag inte vet är vad radiatorer och rör kostar.

Jag har källare under huset så jag hoppas att det mesta av rördragningen skall kunna löpa där, med undantag för de rör som skall upp till övervåningen.

Någon som vet hur mycket motsvarande 1000W radiatorer kostar? Vår plan är att importera rör och radiatorer från Polen.

Ca pris för element samt tillhörande installation ligger på 5000kr/element inkl.moms om man tar det via anbud

Men hur många h/dygn är dörrarna stängda? Just nu, noll.
Men ser jag långsiktigt, så lär dem stängas mer, med trotsiga tonåringar osv.
Att temperaturen sjunker på natten med stängd dörr upplevs bara som behagligt om ni sover
trotsiga tonåringar som vill stänga in sig på sitt rum har väl ändä möjligheten att öppna dörren
om dom tycker det är kallt!

Inte ens om du redan hadde vattenburet system är det säkert att det skulle löna sig
med luft/vatten eller bergvärme.
Det man sparar jämfört med luft/luft är ett par tusen på varmvattnet minskat med investeringskostnaden.
Vi hadde och har redan själva satt in en luft/luft i våran källare.

Dice skrev:
Skönt att höra att det inte bara mina tankar som verkar röriga.

Jag är nöjd med att ha pump, och lär nog sätta in en pump i källaren om jag inte konverterar.
Ska vintrarna fortsätta vara så här milda gör jag ju nästan inte åt någon värme alls.

Frågan kvarstår, konvertera eller ej...?

Rädslan är väl att elpriset fortsätter öka osv, samtidigt som det är jäkligt skönt och underhållsfritt med direktel.
Tror du får svårt att få igen investeringen genom minskad förbrukning, Räkna med ca 200000:- för konvertering o bergvärme om du inte kan göra allt vvs själv samt använda bra beg radiatorer.. Du kanske spar 6000 kWh/år..
Sen att räkna med att få högre saluvärde är ju bara om du ska sälja..

Köp en L/L VP till för källaren så har du investerat nog..

Detta med att elpriset ska stiga så mycket må ju vara men hur många har inte direktel idag, Som farsan sa som har 17000 kWh/år med direkt el "kommer man inte ha råd att bo med direktel så lär man ju inte va ensam"

6000 kW är drygt 6000:- idag & kanske 12 000:- om 10 år, så vist lönar det sig om man inte tänkt att elda upp huset inno snar framtid

Intresant är att många verkar vara säkra p¨ att elpriset ska stiga, och det med flera kr/kvm, vad baserar man denan "fakta" på?

Ja, dom flästa verkar vara säkra på det. Är det inte uppenbart?

Finns det några som helst tecken på att de stigande elpriserna skulle börja gå ner?!

om elpriset mt alförmodan skulle stanna helt, så stiger det ändå pågrund av inflationen.
i dag när man pratar så mcke miljö som man gör, så lör elpriset höjas, det har väl ingen tvivlat på någonsin.

& om vi endå leker med tanken att varken nflation eller elpris skule förendras, så är det väll endå på en mycket hög nivå idag, för att inte ha det kvar som enda uppvärmnings källa

Luckyman skrev:
Ca pris för element samt tillhörande installation ligger på 5000kr/element inkl.moms om man tar det via anbud
Hornbach har börjat sälja vattenradiatorer. Kommer inte ihåg priserna, men de var mycket billigare än när man bara kunde köpa via VVSare. Det innebär att för en gör det självare kan det finnas en lönsamhet även i vattenradiatorer jämfört med luft/luft (om man räknar över en lite längre tid).

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.