snaggletooth snaggletooth skrev:
Borde funka med ett sådant här:

[länk]
Är väl inte IP44 klassat. Ska sitta i badrum.

Hur funkar det förresten med tätskiktet kopplat till att byta eluttag i badrum?
 
Om du bara byter ett uttag, så påverkas inte tätskiktet. Men om du gör detta så måste säkerhetsreglerna följas. Dels måste du ha skyddsjord (de där rakuttagen var inte kopplade till jord), dels måste uttaget skyddas av jordfelsbrytare (vanliga uttag var totalförbjudna i badrum innan vi fick jordfelsbrytare). Dels måste uttaget sitta på godkänt avstånd till dusch och/eller badkar. Uttaget behöver inte vara IP44. I områden i våtrum där elen skall följa IP 44 får inga uttag finnas.

De där rakuttagen löste säkerhetsproblemet genom isolertransformatorn, uttaget kan inte driva ström mot jord, så du kan inte få en stöta från uttaget om du inte stoppar in två trådar i hålen samtidigt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Är väl inte IP44 klassat. Ska sitta i badrum.

Hur funkar det förresten med tätskiktet kopplat till att byta eluttag i badrum?
IP44 är överkurs.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A. Det är en 1,5 år gammal tråd

B. TS skriver att det är en toa, ej våtrum

C. Löste det sig för TS?
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
A. Det är en 1,5 år gammal tråd

B. TS skriver att det är en toa, ej våtrum

C. Löste det sig för TS?
A) Problemet är nog fortsatt aktuellt då CarlLunk frågade så sent som 08:13 idag.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
A) Problemet är nog fortsatt aktuellt då CarlLunk frågade så sent som 08:13 idag.
Ursäkta, missade att det var en ny fråga. Mea culpa.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Enligt elektriker jag varit i kontakt med är det bästa att sätta ett 4-vägs utanpåliggande vägguttag enligt:

[länk]

Denna ska monteras i dosa enligt nedan:

[länk]

Vad tror ni om detta?
Dosa när du kör utanpåliggande uttag? Varför? Räcker ju att sätta ett utanpåliggande uttag över befintlig dosa tänker jag?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Dosa när du kör utanpåliggande uttag? Varför? Räcker ju att sätta ett utanpåliggande uttag över befintlig dosa tänker jag?
Jag vet inte hur han tänker alls men finns kanske någon här inne som förstår varför
 
P
Förlåt men om din elektriker köper prylar på Bauhaus så kan man undra om han verkligen är elektriker...
 
P PappasHammare skrev:
Förlåt men om din elektriker köper prylar på Bauhaus så kan man undra om han verkligen är elektriker...
Enligt Elsäkerhetsverkets tjänst Kolla Elföretaget är företaget godkänt för denna typ av installation. Jag tror jag går mer på det än var elektrikern väljer att handla ett Elko 4vägs uttag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Jag vet inte hur han tänker alls men finns kanske någon här inne som förstår varför
Det kan ju handla om det som avhandlats i tråden ursprungligen. Att "dosan" som transformatorn sitter i är för stor för ett vanligt infällt uttag. Då kan en lösning för att täcka hålet vara att använda ett stort (4 vägs) utanpåliggande uttag.

Jag förstår inte länken med apparatdosa. Det utanpåliggande uttaget skall inte ha någon dosa i väggen.

Men åter: I ditt fall där det är ett badrum, hur är uttaget placerat i förhållande till duschen? Finns det jordfelsbrytare?
 
H hempularen skrev:
Det kan ju handla om det som avhandlats i tråden ursprungligen. Att "dosan" som transformatorn sitter i är för stor för ett vanligt infällt uttag. Då kan en lösning för att täcka hålet vara att använda ett stort (4 vägs) utanpåliggande uttag.

Jag förstår inte länken med apparatdosa. Det utanpåliggande uttaget skall inte ha någon dosa i väggen.

Men åter: I ditt fall där det är ett badrum, hur är uttaget placerat i förhållande till duschen? Finns det jordfelsbrytare?
Fått klarhet i dosan. Det var bara ett exempel på en dosa han skickade som hade behövt sitta i väggen för ett vanligt uttag. Ett missförstånd.

Uttaget är placerat 120 cm från duschhuvudets fästpunkt och mer än 60 cm från badkarskant. JFB finns i elcentralen men skyddsjord är inte framdraget i dagsläget.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Toppen, då gäller det bara att dra fram jordtråd till uttaget. Och sedan fundera över om man kan täcka dosan på något annat sätt. Ett stort 4 vägsuttag är ju inte direkt ett konstverk, så det är möjligt att man kan göra något snyggare.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.