5 477 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Konvertera 110V uttag till 220V
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du bara byter ett uttag, så påverkas inte tätskiktet. Men om du gör detta så måste säkerhetsreglerna följas. Dels måste du ha skyddsjord (de där rakuttagen var inte kopplade till jord), dels måste uttaget skyddas av jordfelsbrytare (vanliga uttag var totalförbjudna i badrum innan vi fick jordfelsbrytare). Dels måste uttaget sitta på godkänt avstånd till dusch och/eller badkar. Uttaget behöver inte vara IP44. I områden i våtrum där elen skall följa IP 44 får inga uttag finnas.
De där rakuttagen löste säkerhetsproblemet genom isolertransformatorn, uttaget kan inte driva ström mot jord, så du kan inte få en stöta från uttaget om du inte stoppar in två trådar i hålen samtidigt.
De där rakuttagen löste säkerhetsproblemet genom isolertransformatorn, uttaget kan inte driva ström mot jord, så du kan inte få en stöta från uttaget om du inte stoppar in två trådar i hålen samtidigt.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Det borde väl funka med:snaggletooth skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-2-vagsuttag-komplett
också om man vill ha det nättare?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Enligt elektriker jag varit i kontakt med är det bästa att sätta ett 4-vägs utanpåliggande vägguttag enligt:S stugan_i_skogen skrev:
https://www.bauhaus.se/vagguttag-el...MI9Lr-u_nykQMV9-yyCh27UwHhEAQYASABEgKIjvD_BwE
Denna ska monteras i dosa enligt nedan:
https://www.bauhaus.se/apparatdosa-schneider-electric-imt37477-bp202-enkel-dubbelgips
Vad tror ni om detta?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Dosa när du kör utanpåliggande uttag? Varför? Räcker ju att sätta ett utanpåliggande uttag över befintlig dosa tänker jag?C CarlLunk skrev:
Enligt Elsäkerhetsverkets tjänst Kolla Elföretaget är företaget godkänt för denna typ av installation. Jag tror jag går mer på det än var elektrikern väljer att handla ett Elko 4vägs uttag.P PappasHammare skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det kan ju handla om det som avhandlats i tråden ursprungligen. Att "dosan" som transformatorn sitter i är för stor för ett vanligt infällt uttag. Då kan en lösning för att täcka hålet vara att använda ett stort (4 vägs) utanpåliggande uttag.C CarlLunk skrev:
Jag förstår inte länken med apparatdosa. Det utanpåliggande uttaget skall inte ha någon dosa i väggen.
Men åter: I ditt fall där det är ett badrum, hur är uttaget placerat i förhållande till duschen? Finns det jordfelsbrytare?
Fått klarhet i dosan. Det var bara ett exempel på en dosa han skickade som hade behövt sitta i väggen för ett vanligt uttag. Ett missförstånd.H hempularen skrev:Det kan ju handla om det som avhandlats i tråden ursprungligen. Att "dosan" som transformatorn sitter i är för stor för ett vanligt infällt uttag. Då kan en lösning för att täcka hålet vara att använda ett stort (4 vägs) utanpåliggande uttag.
Jag förstår inte länken med apparatdosa. Det utanpåliggande uttaget skall inte ha någon dosa i väggen.
Men åter: I ditt fall där det är ett badrum, hur är uttaget placerat i förhållande till duschen? Finns det jordfelsbrytare?
Uttaget är placerat 120 cm från duschhuvudets fästpunkt och mer än 60 cm från badkarskant. JFB finns i elcentralen men skyddsjord är inte framdraget i dagsläget.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Toppen, då gäller det bara att dra fram jordtråd till uttaget. Och sedan fundera över om man kan täcka dosan på något annat sätt. Ett stort 4 vägsuttag är ju inte direkt ett konstverk, så det är möjligt att man kan göra något snyggare.
