Har under ett par år skissat och planerat för en pergola i aluminium. Har varit en bergochdalbana där man tror att man hittat en bra lösning för att sen få göra om allt pga maxstorlek i tex ugn, tillgängliga dimensioner och nu ordentligt höjda råvarupriser.
Har fått bra pris på 120x120x5 och 120x60x4 i 6060 vilket är vad jag kommer utgå ifrån.
Kommer låta svetsaren tillverka fyra ramar (4100x1450) i 120x60x4 (målet är total dimension på 120x120, rent estetiskt beslut då fönsterpartierna har samma storlek på karmen) som bultas ihop enligt nedan. I bakkant sätter vi L-profil (80x80x5) som bultas in i fasaden (gjutet mellanbjälklag) vid varje skarv. I framkant så sätter jag två liggande/stående 120x60 på högkant för att stadga upp ramarna.
Tre stycken stolpar i 120x120x5 ska hålla upp allt, dessa bygger vi fästen för som vi gjuter fast i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
574x420cm i area, cirka 3m hög.
Totalpris inkl pulverlack cirka 40kkr.
Sen tillkommer spalje i bortkant, liggande spalje i tak, belysning, el osv.
Någon som har tankar och ideer på bättre lösningar? En stor begränsning är ugn som max kan ta 4500x1500x500, så är detta måttet jag utgått ifrån.