Har under ett par år skissat och planerat för en pergola i aluminium. Har varit en bergochdalbana där man tror att man hittat en bra lösning för att sen få göra om allt pga maxstorlek i tex ugn, tillgängliga dimensioner och nu ordentligt höjda råvarupriser.

Har fått bra pris på 120x120x5 och 120x60x4 i 6060 vilket är vad jag kommer utgå ifrån.

Kommer låta svetsaren tillverka fyra ramar (4100x1450) i 120x60x4 (målet är total dimension på 120x120, rent estetiskt beslut då fönsterpartierna har samma storlek på karmen) som bultas ihop enligt nedan. I bakkant sätter vi L-profil (80x80x5) som bultas in i fasaden (gjutet mellanbjälklag) vid varje skarv. I framkant så sätter jag två liggande/stående 120x60 på högkant för att stadga upp ramarna.

Tre stycken stolpar i 120x120x5 ska hålla upp allt, dessa bygger vi fästen för som vi gjuter fast i betong.

3D-skiss av pergola i aluminium med färgkodade ramar och stolpar, dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

574x420cm i area, cirka 3m hög.

Totalpris inkl pulverlack cirka 40kkr.

Sen tillkommer spalje i bortkant, liggande spalje i tak, belysning, el osv.

Någon som har tankar och ideer på bättre lösningar? En stor begränsning är ugn som max kan ta 4500x1500x500, så är detta måttet jag utgått ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.