Hej!

Jag har en brunn (modell större, hålet är 60 cm x 60 cm) dit jag TROR att några av mina stuprör via dagvattenledningar är kopplade. Nu vill jag kolla om det faktiskt är så att vattnet från dessa stuprör kommer ned i brunnen (de kan ta omvägen via en annan mindre brunn). Jag ska självklart prova att spola vatten men jag misstänker att vattnet tar en omväg via en annan brunn och kanske mellanlagras på nåt ställe. Ska jag skicka ned en liten kork från en coca-cola-flaska kanske, eller är det dumt av nån anledning?

Testa med rök.

Det är så de kommunala vattenbolagen brukar göra för att hitta felkopplingar (t.ex. dagvatten som är anslutet på avloppsnätet osv.)

Edit:
Jag vet inte om det finns speciella rökpatroner för avlopps-/dagvattenledningar? Men jag vet att det finns rökpatroner att köpa för ventilation. Dessa finns hos välsorterade butiker som säljer ventilationsprodukter.

Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Bästa sättet att få fram mycket rök? :)

Rökpatroner kanske.

Vet att jag letade efter sådana när jag grejade med ventilationen. Hittade på en nätbutik som säljer ventilationsprodukter. Kommer dock inte ihåg vilken, men du hittar förmodligen ganska snabbt om du googlar lite.

Alternativt kan du ringa och fråga kommunens vattenbolag. De kanske kan ordna fram en sådan eller berätta var de köper sina?

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Det kanske är bäst att påpeka att detta inte fungerar om du har ett vattenlås på någon av brunnarna där vattnet "mellanlagras".

I sådana fall kanske man kan färga vattnet?

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Mjölk utspätt i vatten funkar bra. Man kan också tillsätta karamellfärg för att kunna skilja olika rör åt.

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Jag ska prova med lite mjölk sen, kanske är lättast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.