Söker Tingsrättsfall där parkeingsbolag skrivit ut kontrollavgift på felaktig adress.
Den avsedda adressen på boten är ett eget avgränsat parkiringsområde med fri parkering "Plantagens kundparkering" som är väl utmärkt med parkeringsskylt.
Där bilen stod är utanför ett köpcentrum med sitt avgränsad parkeringsområde som har en annan adress..
Parkeringarna ligger ca 300 meter från varandra.
Har bestridit kontrollavgift hos parkeringsbolaget och inkassobolaget.
Ärendet har nu hamnat hos tingsrätten.
Är det någon som råkat ut för liknande fall som vill dela sina erfarenheter eller har exempel på rättsfall som jag kan hänvisa till vid Tingsrättsförhandlingarna.
/Peter

Jag förstår inte riktigt. Menar du att parkeringsvakten har skrivit att bilen stod vid Plantagen, där det är fri parkering. Men att bilen stod felparkerad på köpcentrets parkering, där den fick böter?

Eller var den parkerad på en parkering som enligt skyltarna var fri?

Bilen stod parkerad vid centrumets parkering.
Böteslappen utskriven på plantagens adress.
Vi blev överraskade när det kom en påminnelsefaktura från parkeringsbolaget.
Det fans ingen böteslapp på rutan heller så vi visste inte.
Dom har tagit en bild av bilen.
Dom skrev att den var övervakad under 10 min. innan böteslappen skrevs ut.
Bilen är utrustad med Volvo on car som har en elektronisk körjournal. Körjournalen visar att bilen lämnade området när deras övervakning började.
Vet inte om det har någon betydelse i Tingsrätten , men det primära tror jag är att adresserna inte stämmer

Redigerat:
C
Men den var de facto "felparkerad" där den stod?

C cpalm skrev:
Men den var de facto "felparkerad" där den stod?
Ja.
Jag hade glömt ställa in parkeingsskivan.
Har hört att dom inte får skriva ut parkeringsböter om det är fel adress på boten.

Karlia
Det är retligt med p-böter, onödiga pengar. Men vet du med dig att du missade tänker jag att det är onödigt att lägga ner energi på att slippa undan. Timkostnaden kommer överstiga värdet.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är retligt med p-böter, onödiga pengar. Men vet du med dig att du missade tänker jag att det är onödigt att lägga ner energi på att slippa undan. Timkostnaden kommer överstiga värdet.
Jo jag har tänkt på det också.
Men som pensionär har man inte så mycket pengar att röra sig med.
600:- är ganska mycket.
Om dom gjort fel så känns det inte så roligt att ge dom pengarna.

A
de får väl även betala för arbete man lagt ner... Har man inkompetent personal så har man.... Det ska kosta...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tingsrätt ? dom är rätt elaka, har du fått kallelse eller bara ett brev, du skriver till tingsrätten och begär uppskov med inlaga i målet med tex 1 eller 2 veckor , beviljas alltid. Som grund anger du framtagning av dokumentation Sen samlar du ihop alla uppgifter om plats, är ju fel adress på förseelsen. + tider. Kan tänka mig att P-vakten hade varit på paltagems P tidigare och bara skrivit in och det blev fel. adress. Fel adress får inte sättas, det måste vara exakt, annars kan dom ju skriva vad som helst. Inget av det du gör nu i detta läge kostar något mer än tid.

Tack det var bra svar!
Ska göra det.
Har fått ett brev om delgivning
Jag har foton på platserna och tider,
men tänkte även hänvisa till tidigare mål om jag kan hitta det någonstans.

Det med delgivning är bara för att dom ska veta att du fått något, står det om kallelse till förhandling eller så.. Säkert följde det med ett kort som ska skrivas under och återsändas. Det med att hitta något mål , glöm det, inte många som kan jämföras och var i landets tingsrätter har det varit ett mål. Du har ett målnummer och det går bra att skicka mail . i ämnesrutan på mailet skriver du Mål nr. XXXXXXX och där begär förlängning och grund.
Sen har du 1 eller 3 veckor på att i lugn och ro sortera dina dokument , när du sen skickar in dom , kan du göra det med mail, men var lite försiktig med att avslöja allt, inte fel med äss i ärmen. Det med tiden som din bil visar, kan du få ut det i klartext eller med skärmklipp. Vissa upp platserna med foto och gärna så avstånden syns, ett kyss på fotot där du stod, gärna med var gränsen mellan P-platserna är. Sen att du inte snurrade skivan är inte relevant i det här, ett fel som du gjort men inte kan få betala för. Dom har fotograferat bilen sägs det, då ska du begära ut fotot från P-bolaget, dom är skyldiga enligt lag att förse dig med det. Du kan skriva till tingsrätten lite som grund till uppskov, att foto begärt från P-bolaget, väntar på det.

Edit Kom tillbaka med info om begäran av foto och vilket svar du fått

• Gilla
Stefan vtt46
  • Laddar…
Tack Jonaserik!! :)
Återkommer!
Ska ta kontakt med dom.
Det dröjer säkert några dagar.
/Peter

Går det att se på bilden var bilen var parkerad? I så fall borde det ju vara ganska enkelt att bevisa att det inte var på xxx-gatan du stod..

Som parentes överklagade jag en p-bot en gång hos polisen. På boten stod det att jag parkerat på Hamburgevägen. Det var på den tiden de skrev manuellt.
I själva verket hade jag stått på Hambrövägen. Men jag åkte ner till polisen och sa att jag inte stått på aktuell väg och de hittade ingen väg med det namnet så de rev lappen..

Gruppen Parkeringsakuten på FB kan hjälpa dig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.