8 089 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Kontrollavgift Tingsrättsfall.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Du behöver inte hänvisa till tidigare domar. Finns det någon prejudicerande dom så kommer tingsrätten att ta ledning av den. Det ingår i uppdraget så att säga.P Peter Lörne skrev:
Tack!
Det var bra, då slipper jag oroa mig för det om jag inte hittar något.
Det var bra, då slipper jag oroa mig för det om jag inte hittar något.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Men om din körjournal visar att du inte var på platsen under den period de påstår, och dessutom fel adress, bör också gå att se i journalen, då borde väl det räcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonaerik skrev i sitt inlägg så måste det vara rätt adress och det är det inte.
Jag är väldigt glad över att bilen har elektronisk körjournal integrerad i bilens system.
Den visar var jag åkte ifrån och till med tidsangivelser samt färdväg.
Det är ju inget som jag kan manipulera med heller.
Det borde ju hålla som bevisvärde.
Redigerat:
Tack alla för era svar och synpunkter !
Som ordspråket säger "Man lär sig så länge man lever. "
Hoppas det blir dömt till min fördel.
/Peter
Som ordspråket säger "Man lär sig så länge man lever. "
Hoppas det blir dömt till min fördel.
/Peter
Mina föräldrar i 80-årsåldern fick felparkeringsavgift där bilen skulle ha varit 50 km hemifrån klockan två på natten i en stad de inte har någon anledning att besöka.
De fick besked att betala för att sedan bestrida hos polisen.
Inga bevis fanns för att bilen skulle varit där så antingen har någon en falsk skylt på en identisk bil eller så har fel regnummer skrivits ner. Min gissning är att det är en identisk bil som registrerats in samtidigt och har en slutsiffra som är snarlik.
De bestred och fick svar från polisen att handläggningstiden var ett till två år. (!)
Mina föräldrar yrkade på att skynda på handläggningen med tanke på att de kunde vara begravda långt innan.
En vecka senare kom pengarna tillbaka.
De fick besked att betala för att sedan bestrida hos polisen.
Inga bevis fanns för att bilen skulle varit där så antingen har någon en falsk skylt på en identisk bil eller så har fel regnummer skrivits ner. Min gissning är att det är en identisk bil som registrerats in samtidigt och har en slutsiffra som är snarlik.
De bestred och fick svar från polisen att handläggningstiden var ett till två år. (!)
Mina föräldrar yrkade på att skynda på handläggningen med tanke på att de kunde vara begravda långt innan.
En vecka senare kom pengarna tillbaka.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det är skillnad på felparkeringsavgifter på privat mark eller offentlig. Har för mig att du är skyldig att betala den offentliga avgiften, även om du har rätt. Betalar du inte och sedan får rätt i sakfrågan, så får du ändå betala ev. inkassoavgifter, ungeför som i skattemål.
J jonaserik skrev:Det med delgivning är bara för att dom ska veta att du fått något, står det om kallelse till förhandling eller så.. Säkert följde det med ett kort som ska skrivas under och återsändas. Det med att hitta något mål , glöm det, inte många som kan jämföras och var i landets tingsrätter har det varit ett mål. Du har ett målnummer och det går bra att skicka mail . i ämnesrutan på mailet skriver du Mål nr. XXXXXXX och där begär förlängning och grund.
Sen har du 1 eller 3 veckor på att i lugn och ro sortera dina dokument , när du sen skickar in dom , kan du göra det med mail, men var lite försiktig med att avslöja allt, inte fel med äss i ärmen. Det med tiden som din bil visar, kan du få ut det i klartext eller med skärmklipp. Vissa upp platserna med foto och gärna så avstånden syns, ett kyss på fotot där du stod, gärna med var gränsen mellan P-platserna är. Sen att du inte snurrade skivan är inte relevant i det här, ett fel som du gjort men inte kan få betala för. Dom har fotograferat bilen sägs det, då ska du begära ut fotot från P-bolaget, dom är skyldiga enligt lag att förse dig med det. Du kan skriva till tingsrätten lite som grund till uppskov, att foto begärt från P-bolaget, väntar på det.
Edit Kom tillbaka med info om begäran av foto och vilket svar du fått
P Peter Lörne skrev:
Har fått anstånd med tid samt foto från parkeringsbolaget.J jonaserik skrev:Det med delgivning är bara för att dom ska veta att du fått något, står det om kallelse till förhandling eller så.. Säkert följde det med ett kort som ska skrivas under och återsändas. Det med att hitta något mål , glöm det, inte många som kan jämföras och var i landets tingsrätter har det varit ett mål. Du har ett målnummer och det går bra att skicka mail . i ämnesrutan på mailet skriver du Mål nr. XXXXXXX och där begär förlängning och grund.
Sen har du 1 eller 3 veckor på att i lugn och ro sortera dina dokument , när du sen skickar in dom , kan du göra det med mail, men var lite försiktig med att avslöja allt, inte fel med äss i ärmen. Det med tiden som din bil visar, kan du få ut det i klartext eller med skärmklipp. Vissa upp platserna med foto och gärna så avstånden syns, ett kyss på fotot där du stod, gärna med var gränsen mellan P-platserna är. Sen att du inte snurrade skivan är inte relevant i det här, ett fel som du gjort men inte kan få betala för. Dom har fotograferat bilen sägs det, då ska du begära ut fotot från P-bolaget, dom är skyldiga enligt lag att förse dig med det. Du kan skriva till tingsrätten lite som grund till uppskov, att foto begärt från P-bolaget, väntar på det.
Edit Kom tillbaka med info om begäran av foto och vilket svar du fått
Skickat PM
Hej alla som skrivit ett inlägg i denna tråd.
Vill lämna lite feedback på vad som hänt.
Fick mail i dag från Tingsrätten efter min inlaga till dom med mina bevis.
Parkman meddelar via sitt inkassobolag att dom drar tillbaka sin stämningsansökan med villkor att jag inte ställer några krav på dom.
Dom skriver även att dom ändrar i sitt system till det mera allmänna "Lövkojsgränd / Åkermyntans centrum."
Jag tyder det som dom medger att dom gjort fel och inte riskerar att driva det vidare.
Dom räknade nog inte med att jag skulle våga gå vidare utan att jag skulle betala som dom flesta gör fast dom har rätt.
Många vågar ju inte. Brev från Inkassobolag och sedan Tingsrätten är ju ganska skrämmande för dom flesta som inte är insatta ur det ligger till.
Jag var en av dom.
Jag låter det nog stanna här.
Är kanske lite feg.
Hade man ett antal tusenlappar över som man kunde riskera utan att det gjord något, så kunde det vara intressant att driva det vidare, men som pensioner har man inte det.
Det är ju en ful policy som dom driver.
Tack ännu en gång för era synpukter.
Hälsningar från en i dag glad pensioner
/ Peter
Vill lämna lite feedback på vad som hänt.
Fick mail i dag från Tingsrätten efter min inlaga till dom med mina bevis.
Parkman meddelar via sitt inkassobolag att dom drar tillbaka sin stämningsansökan med villkor att jag inte ställer några krav på dom.
Dom skriver även att dom ändrar i sitt system till det mera allmänna "Lövkojsgränd / Åkermyntans centrum."
Jag tyder det som dom medger att dom gjort fel och inte riskerar att driva det vidare.
Dom räknade nog inte med att jag skulle våga gå vidare utan att jag skulle betala som dom flesta gör fast dom har rätt.
Många vågar ju inte. Brev från Inkassobolag och sedan Tingsrätten är ju ganska skrämmande för dom flesta som inte är insatta ur det ligger till.
Jag var en av dom.
Jag låter det nog stanna här.
Är kanske lite feg.
Hade man ett antal tusenlappar över som man kunde riskera utan att det gjord något, så kunde det vara intressant att driva det vidare, men som pensioner har man inte det.
Det är ju en ful policy som dom driver.
Tack ännu en gång för era synpukter.
Hälsningar från en i dag glad pensioner
/ Peter
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Jag tycker att det riktigt anmärkningsvärda här är inte den felaktiga adressen, utan att de påstår sig ha övervakat din felparkering under en tid när bilen bevisligen inte var på plats. Detta förstärks ju av att vakten tydligen inte lyckades fästa någon lapp på din bil. Fanns det någon tidsangivelse på bilden de hade tagit?
Det är standard förfarande de driver ärenden hårt tills de är uppe till tinget. Sedan backar de. Majoriteten betalar hellre än att hamna i tinget. Det vet de.
Det fins en tidsangivelse på fotot som är lika med den tid som bilen lämmade området. 10:21 , så den måste ha tagits precis innan, därav ingen lapp på rutan antar jag. 10:28 så fans det ju ingen bil.
Glad att det fins en körjornal i bilen.
Hur som helst, så backade dom!
Det har varit lite nervpirrande under tiden.
Dom har ni ändrat adressen till en mer allmänt omfattande av hela området så dom vill antagligen gardera sig för framtiden.
Man skulle vilja driva det vidare av princip och ta ut kostnad för det arbete o.s.v som man lagt ner.
Man ska ju inte bete sig så bara för att få in så mycket pengar som möjligt.
Men så är läget, men det är fult.
Jag är i alla fall glad att inte ha den extra utgiften.
/Peter
Dom har ni ändrat adressen till en mer allmänt omfattande av hela området så dom vill antagligen gardera sig för framtiden.
Man skulle vilja driva det vidare av princip och ta ut kostnad för det arbete o.s.v som man lagt ner.
/Peter
Detta lär väl gå som småmål eller vad det nu heter efter som det är ett litet belopp och då betalar man sina egna rättegångskostnader oavsett utgång.P Peter Lörne skrev:Det fins en tidsangivelse på fotot som är lika med den tid som bilen lämmade området. 10:21 , så den måste ha tagits precis innan, därav ingen lapp på rutan antar jag. 10:28 så fans det ju ingen bil.
/Peter