27 696 läst ·
65 svar
28k läst
65 svar
Kontrollansvarig för takkupor - vill ha 26000kr
Nej, jag tror att vi passerat vad som är rimligt. Nu har byråkratin gått för långt - det är mycket kontrollplaner och lite verkstad. Ta bara alla dokument kring fukt. Nu har kvinnorna på SP hittat på något de kallar ByggaF. Pärmvis med dokument som skall in i hyllan med alla andra kontrolldokument. Pärmen ser likadan ut på alla byggen eftersom konsulten som mot en rund summa upprättar alla dessa dokument använder samma dokumentmall. Givetvis är det ingen som ids titta i alla dessa pärmar. Enbart en massa snömos.haavard skrev:
Sen det här med säkerhet - härom veckan var jag på ett väldigt stort bygge i mellansverige. Där hade konsulterna två olika uppsättningar säkerhetsregler beroende på vilken entreprenör du tillhörde. Följaktligen var ett vitt streck målat på backen - på den ena sidan gällde en pärm med regler - på den andra en annan. Det gällde att hålla sig på rätt sida - annars kom en fackidiot och gapade.
Nä, det har gått för långt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
@Locke Det förefaller att du uppmärksammar saker som du inte förstår eller besitter kunskaper om och därför gör förhastade och felaktiga slutsattser. Den vita linjen du talar om beror troligen på hur lagstiftningen är utformad och att det rör sig om två juridiskt skilda områden. Tänk att du står på gränslinjen mellan Sverige och Norge, hoppar du in i Norge gäller vissa regler där och vise versa i Sverige, endast en linje mellan. De som förstår strukturen med nationer och deras autonomitet tycker detta ej är konstigt med för en obildad i frågan ter det sig som obegripligt. Fuktpärmen kanske är ett dåligt verktyg men då fuktrelaterade skador genererar gigantiska kostander i samhället har väl någon tyckt att det kan vara bra med vägledning i byggandet bet fukt. Jag vet ej hur du arbetar men att använda mallar anses normalt som kostnadsbesparande då man ej behöver "uppfinna hjulet" varje gång, du kanske skall prova.
Mmm...denna tråd kommer bli spännande.....
Jodå Villa Vista, jag förstår nationsgränsernas betydelse. När det gäller ByggaF och en massa annat så förstår jag de bitarna också, du förstår jag är nämligen själv konsult och arbetar med dessa bitar även om jag försöker hålla mig borta från byråkratin och istället fokusera på det tekniska.
Hähähä...
Hähähä...
Redigerat:
Nja, alltså i all resultatdrivande verksamhet vill man ju lösa kundens problem. Ju mer man har att göra ju mer måste man ta betalt - det skall så att säga balansera sig i slutändan. Många gånger kan man ju sträcka på sig lite (jobba övertid, helger etc.) för att lösa problemet men då vill man ju givetvis ha mer betalt. Samma sak gäller ju ända ner på löntagarnivå (OB-tillägg, övertidsers. osv.).Mikael_L skrev:
En grundregel många mindre företag har (inkl. jag själv) är att aldrig tacka nej till jobb. Det vill man inte göra. Hellre då räkna högt på jobbet och om man får det ta in en underkonsult om man själv inte har tid.
Vi betalade 30tkr för vår KA vid bygget av vårt hus. Då ingick det normala KA arbetet, kvalitetskontroll vid 10 olika tidpunkter för att säkerställa att entreprenör följer den byggspecifikationen som vi kom överrens vid kontraktskrivning, samt för- och slutbesiktning. Tyckte att det var helt guldvärt att ha en KA som står på vår sida.
Det är en jättebra inställning om man håller sig på rimliga nivåer. Men många betraktar uppenbarligen ett anbud på ett jobb som man inte vill/har möjlighet att ta som en slags lottsedel som kan ligga flera 100% över marknadspriset. Och det förekommer inte bara hos små företag. Vi upphandlade ett ventilationsjobb och fick en (förövrigt mycket välförfattad) offert från en av de större byggfirmorna på ~500 000. Övriga offerter låg på ~150 000. Då är det farligt nära bondfångeri...Locke skrev:
Mja, det låter ju i överkant kanske. Sen har det ju lite att göra med tidigare erfarenhet från tidigare liknande jobb osv. Förr bedrev jag entreprenörsverksamhet och då var det ju vissa typer av jobb man på förhand visste brukade gå åt helsike (gamla fastigheter, gamla hyresgäster, "utsatta områden") osv.
Då var man ju helt enkelt tvungen att ta i för att säkra mot allt strul - men visst förekommer det säkert att en del lägger på orimligt mycket för att slippa säga till kunden att deras objekt inte känns så där jättehett att sätta fingrarna i (eller lämna bilen utanför).
Då var man ju helt enkelt tvungen att ta i för att säkra mot allt strul - men visst förekommer det säkert att en del lägger på orimligt mycket för att slippa säga till kunden att deras objekt inte känns så där jättehett att sätta fingrarna i (eller lämna bilen utanför).
Ja, nu menar jag helt orimliga påslag. Tror inte det handlar om att man tycker det är obekvämt att tacka nej till jobbet. Det är trots allt betydligt enklare att ta sig i kragen och tacka nej (eller helt enkelt strunta i att svara på förfrågan) än att lägga massa tid på att knåpa ihop ett orimligt anbud.
Nej, den enda rimliga förklaringen till att man gör något sådant är att den som räknar på jobben har tid över och man vet att det finns en liten chans att kunden har noll koll och man får in jobbet ändå. Får man in det så är julbonusen fixad även om man måste lösa det med underleverantörer eller övertid.
Eller att den som räknar har noll koll själv förstås. Förekommer säkert också.
Ser i och för sig inget direkt konstigt med det, men som kund bör man vara medveten om att det kan förekomma.
Nej, den enda rimliga förklaringen till att man gör något sådant är att den som räknar på jobben har tid över och man vet att det finns en liten chans att kunden har noll koll och man får in jobbet ändå. Får man in det så är julbonusen fixad även om man måste lösa det med underleverantörer eller övertid.
Ser i och för sig inget direkt konstigt med det, men som kund bör man vara medveten om att det kan förekomma.
Och som företagare bör man också ta med i beräkningen vad kunden med noll koll tycker om företaget om det senare kommer fram att priset var galet högt men det fixade troligen företagarens julbonus.cpalm skrev:Nej, den enda rimliga förklaringen till att man gör något sådant är att den som räknar på jobben har tid över och man vet att det finns en liten chans att kunden har noll koll och man får in jobbet ändå. Får man in det så är julbonusen fixad även om man måste lösa det med underleverantörer eller övertid.
Ska man som företagare till en privatperson lämna ett pris som är väldigt högt istället för att tacka nej eftersom man egentligen inte har tid så är det som jag ser det smartast i det långa loppet att vara tydlig och öppen med det. "Jag kan ta jobbet nu men det kommer kosta dig dubbelt så mycket som om du väntar tills jag har mindre att göra." Den där julbonusen som företaget drog in förra året kanske inte var så lyckad ändå om man upptäcker att företaget fått ett rykte om sig att blåsa kunder med noll koll och inte går att lita på. Jag skulle gissa att det i slutänden kan få negativa konsekvenser om marknaden blir mindre överhettad och det börjar finnas ont om kunder och jobb och man som företag har ett knepigt rykte för att man tidigare passat på och dra in lite snabba pengar när man sett en chans till det.
Redigerat:
I ditt resonemang verkar det som om du lever i villfarelsen att man känner till de andras bud.
Så är det givetvis inte.
Det där med julbonus begriper jag inte riktigt heller. Om man har 3-400 jobb på ett år blir det knappast någon julbonus bara för att man räknade högt på just Ture Tutt.
Så är det givetvis inte.
Det där med julbonus begriper jag inte riktigt heller. Om man har 3-400 jobb på ett år blir det knappast någon julbonus bara för att man räknade högt på just Ture Tutt.
Om du läser det citerade inlägget som jag svarade på kanske mitt inlägg blir mer begripligt.Locke skrev: