P
Jag har fått ett antal offerter för KA vid uppförande av ett nytt modulhus. Priserna varierar kraftigt mellan 10 och 40 tusen och så gör även innehållet i offerten. Det som oftast skiljer är antal platsbesök. Jag har en offert där det utöver upprättande av kontrollplanen, närvarande vid tekniskt samråd samt medverkan på entreprenadsbesiktning (samma som slutbesiktning?) så ingår även 3 platsbesök: grundbottenbesiktning, stombesiktning och slutsamrådet.
Räcker det med ovanstående tre platsbesök? Tex har Gar-bo KA samma upplägg vid volymhus med två platsbesök plus slutsamrådet, medan andra har även platsbesök efter armering, isolering, färdigt tätskikt i badrum innan kakelsättning, etc.

Dom 3 besöken är väl närmast "standard". Jag skulle inte välja mer som kund om det inte finns anledning till det.

KA skall hjälpa kommunen så att hustillvärkaren/du uppfyller samhällskraven. Om det är bra nog för dig tar du den billigaste.
Om du i tillägg vill att KA skall hjälpa dig mot hustillvärkaren, dvs. att KA tar på sig mer arbete och ansvar, blir det med all säkerhet en av de dyrare du skall välja.

haavard skrev:
KA skall hjälpa kommunen så att hustillvärkaren/du uppfyller samhällskraven. Om det är bra nog för dig tar du den billigaste.
Om du i tillägg vill att KA skall hjälpa dig mot hustillvärkaren, dvs. att KA tar på sig mer arbete och ansvar, blir det med all säkerhet en av de dyrare du skall välja.
TS bygger ett modulhus som i praktiken är ett ganska okomplicerat bygge. I normalfallet så anser inte jag att man behöver mer än de 3 besöken (är certifierad KA). Men om bygget krånglar, är komplicerat och/eller man är osäker/försiktigt som byggherre så kan man gärna ta mer hjälp.

Tyvärr så innebär inte alltid den dyrare att KA (eller vad man än köper) att den tar på sig mer arbete eller ansvar...

PS. 10.000 är billigt

Modulhus är okomplicerade om de som monterar vet vad de gör och tar hänsyn vid dåligt väder.

Det finns ju ett kontrakt med KA. Ingår det inte där mer än vad lagen kräver väljer man så klart den billigare och vill man ha mer betalar man mer. Det blir som med allt annat i livet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.