2 944 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kontroll av tomt av kommunen? (biluppfart)
Vi har precis fått bygglov för nybyggnation av en villa på en mycket svårtillgänglig och kuperad tomt i gränsande kommun till Stockholm. För att få bygglovet beviljat var vi tvungna att ha en uppfart för bil med en lutning på max 10% (uppförsbacke till huset) och ända fram till husnivån. Efter mycket trixande och inkoppling av markarkitekt fick vi fram en ritning som kommunen godkände. Problemet är att den ritningen innehåller en väldigt märklig snirklig uppfart med en massa stödmurar och dessutom med en så pass låg lutning att vi troligtvis kommer att stöta på berg som måste sprängas vilket vi extremt ogärna vill göra. Så ogärna att det i stort sett inte är aktuellt att gå vidare med bygget om det skulle krävas massa sprängning.
SÅ min fråga är om det är någon som vet om det skulle fungera att strunta i siffrorna i markritningen som vi skickat till kommunen och istället göra infarten lite brantare för att slippa nå ner till berget, utan att kommunen märker något eller bryr sig för den delen när huset väl är klart? Kommer det folk från kommunen och mäter lutningen på biluppfarten? Det kommer inte skilja jättemånga procent från det vi har skrivit på ritningen.
Ska tilläggas att själva byggnaden och allt annat kommer självklart att uppföras precis som enligt dom godkända ritningarna.
SÅ min fråga är om det är någon som vet om det skulle fungera att strunta i siffrorna i markritningen som vi skickat till kommunen och istället göra infarten lite brantare för att slippa nå ner till berget, utan att kommunen märker något eller bryr sig för den delen när huset väl är klart? Kommer det folk från kommunen och mäter lutningen på biluppfarten? Det kommer inte skilja jättemånga procent från det vi har skrivit på ritningen.
Ska tilläggas att själva byggnaden och allt annat kommer självklart att uppföras precis som enligt dom godkända ritningarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Du får ta upp det med KA. Han skall intyga åt kommunen att tillgänglighetskravet är uppfyllt. Sedan kollar ev kommunens inspektör det vid slutbesiktning.
Vad ska jag kolla med KA menar du? Tappar ju hela syftet om jag "avslöjar" för vår KA att vi tänker avvika lite från ritningen om han det innebär att han kommer underrätta kommunen om det. Och det har ingenting med tillgänglighetskrav att göra. Att ha parkeringen i nivå med huset ligger under tillgänglighetskrav ja, men det kommer vi inte ändra på, utan endast lutningen på vägen upp dit. Det ska tydligen handla om någonting ur säkerhetssynpunkt för vissa bilar under vissa väderlekar eller något liknande.
Sälj tomten och köp en annan.
Du har tydligen köpt en tomt olämplig för byggnation samt att du vill fuska.
Om du fuskar dig fram, ta från första början höjd för sprängningen, du kommer med 95% sannolikhet behöva spränga och anlägga uppfarten när huset är klart istället.
Men tänk hela tiden att sannolikheten att du måste spränga i efterhand är 99,9%, bara så det inte känns som någon överraskning och att du blir sur i sen.
Du har tydligen köpt en tomt olämplig för byggnation samt att du vill fuska.
Om du fuskar dig fram, ta från första början höjd för sprängningen, du kommer med 95% sannolikhet behöva spränga och anlägga uppfarten när huset är klart istället.
Men tänk hela tiden att sannolikheten att du måste spränga i efterhand är 99,9%, bara så det inte känns som någon överraskning och att du blir sur i sen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Din KA kommer ju givetvis att se att uppfarten inte följer ritningen. Men det är inte ovanligt att en KA kan acceptera vissa mindre byggfel även innan felet begåtts....
Eftersom det varit en fråga under lovprocessen bör handläggaren ha ögonen med sig både under platsbesök och slutsamråd, samt att en seriös KA bör anmärka om det avviker från bygglovet.
Uppfyller man inte kraven när det är klart kan kommunen vägra slutbeskedet och då får man inte ta byggnaden i bruk. Då det låter som en ganska stor insats om det ska åtgärdas i efterhand är det enligt mig bättre att göra som man sagt man ska göra från start.
Uppfyller man inte kraven när det är klart kan kommunen vägra slutbeskedet och då får man inte ta byggnaden i bruk. Då det låter som en ganska stor insats om det ska åtgärdas i efterhand är det enligt mig bättre att göra som man sagt man ska göra från start.
Klicka här för att svara
