Snailman
Tänkte kolla att alla jordar i huset är rätt anslutna och att de har kontakt, är det lämpligast att koppla isär nollskena och jordskena i centralen och sedan använda ett mätinstrument med beeper och kolla att det piper vid varje jordat uttag/apparat ?

(märkte att jorden inte var kopplad på lysrörsarmaturerna i plåt i garaget, så tänkte kolla upp lite)

Nu är jag kanske lite sömnig, men varför skulle du koppla isär skenorna?

Ända skälet jag kan se till det är om man vill kontrollera att ingen har gjort en fuskjord (alltså kopplat ihop nolla och jord någonstans). Dvs då mäta att man överallt har avbrott mellan nolla och jord med skenorna isärkopplade.

Mät med en beeper eller helst en lågohmsmätare, mellan jord i uttagen och en bra jord. Ex. dra en lös tråd från jordskenan i centralen som du drar genom huset till varje ställe du tänker kontrollera.

Om du skulla koppla isär skenorna (av någon anledning) så tänk på att under inga omständigheter slå på strömmen medan skenorna är isär kopplade. Du kommer att slumpartat få mellan 0 och 400V i vägguttagen. I prinncip så är isärkoppling av skenor en sådan sak som jag tycker att vi hempulare skall låta bli, de flesta av oss hempulare begriper inte hur farligt just detta moemnt är.

om man ska göra en "riktig" provning så duger det inte med en summer eller en enkel multimeter eller en uttagsprovare. instrumentet ska ge en viss spänning och ström för att ett "glapp" i jorden ska kunna mätas fram, vilket inte går med annat än tex installationstestare. sen så FÅR MAN ABSOLUT INTE tex jorda elradiatorer i ett rum med ojordade uttag. antingen är allt jordat eller inget jordat!!
tex den här kan jag rekommendera, har själv en fluke 1652
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7450.htm

Snailman
Tack, värdefullt att få veta hur det bör gå till, numera är det förhoppningsvis jordat överallt till skillnad mot tidigare... anledningen till att jag ville skilja på skenorna var att jag funderar på en jordfelsbrytare och då skulle jag redan nu kunna konstatera att den inte kommer att lösa ut direkt.

det händer att 3-fasuttag ibland har jorden överbyglad till nollan (vilket är förbjudet). annars så brukar det inte vara några ihopkopplingar efter centralen, beror ju på vem som härjat med elen iofs...
är det en gammal elinstallation så kan jfb lösa ut pga alla krypströmmarna, det kan den även göra i en ny installation om man bara har en jfb.
jag brukar exvis montera 4-5 jfb i ett normalt hus. en egen jfb till värmen, en egen till kyl o frys o två till uttag, belysning mm, en till 3-fasuttag o uttag utomhus o bastu

Snailman
Jo det känns ju bara vettigt med ett antal jordfelsbrytare, jag har 18 proppar, och 3 st uttag utomhus, tyvärr är de kopplade till tre olika proppar som dessutom har diverse belysning och annat på samma tamp, så med tanke på att varje 'propp' ska ha ett eget rör från centralen (har jag fattat det som (trefas kan ju alla ledningarna gå i samma förståss)) , så är det för krångligt att montera jordfelsbrytare. Hade jag inte haft alla uttagen ute, hade jag nog satt en 300mA jordfelsbrytare på allt utom luftvärmepumpen som har en egen, och kyl/frys, som verkar ha en egen propp/rör. Det enda jag är orolig för är att värmen ska brytas när man är bortrest, så egentligen skulle jag nog kunna ha denna uppdelning, [Luftvärmepump], [trefas värmeaggregat], [kyl/frys], [allt det övriga], men då skulle nog inte ledningslängden räcka till platsen där de nya brytarna skulle monteras.

Varför 300 mA? Tycker du inte att personskyddet är viktigt?

Snailman
Jo, personskyddet är viktigt, men inte så viktigt att jag vill sätta en 30mA jordfelsbrytare för rubbet, jag är ibland bortrest någon vecka på vintern, och då skulle jag inte vilja komma tillbaka till ett hus med sönderfrusna vattenledningar. jag har ett par lösa jordfelsbrytare som jag använder när jag jobbar med häcksaxen tex (har klippt av skadden en gång hittills) Det här huset är från -90 ungefär och jag tycker det är dåligt att man då fortfarande tillät ojordade installationer (så det är numera åtgärdat i övre planet) En lustighet jag hittat är att uttaget för diskmaskinen sitter precis under där vattnet till diskmaskinen är skarvat, så om det skulle droppa därifrån så skulle det hamna direkt på uttaget, har oxå ett par elelement i garaget som är av plåt, så de bör jag kolla att de är jordade (med tanke på att lysrören i samma garage inte var jordade)

skulle jag bygga nytt, så skulle jag ha ett antal jordfelsbrytare där, men vet inte om jag tycker det är värt pengarna, det skulle kosta att ändra här.

Jamen vänta här nu.

Har du mer än en central?

Annars är det ju enkelt att dela huset i sektioner på olika jfbs. Det är ju bara att dela upp noll och fasskenorna på ett lämpligt sätt och koppla en jfb per segment.

Som du säger ska man inte ha hela huset på en brytare men sätt värmepumpen på en 300ma och resten på några vaniga 30ma

Snailman
Jag har en gemensam central för allt, den är av fabrikat eldon, ska se om jag hittar något om hur man delar upp skenorna i den, hade räknat bort den metoden då jag tänkte det var krångligt.

Det här hade jag läst hos elsäkerhetsverket.

'Ett annat sätt är att kapa den gemensamma
N- och PE-skenan och dela upp den i N-skena
och PE-skena. För att dela upp centralen på olika
jordfelsbrytare kan också fasskenorna kapas. Det
finns inte något förbud för en behörig installatör
att göra sådana förändringar i en central. Men
om inte leverantören tillhandahåller kompletterande
delar med montageanvisningar faller hela
ansvaret på den behörige installatören att resultatet
uppfyller elmateriel- och starkströmsföreskrifternas krav.Vid
tveksamhet är det bäst att byta ut den gamla utrustningen mot en ny.'

Finns det några bilder eller så, där man gjort på detta sätt, i en gängsäkringscentral?

beskrivning av nuvarande central:
1-2-3-4-5-6-7-10-13-16-19
1-2-3-4-5-6-7-11-14-17-20
1-2-3-4-5-6-7-12-15-18-21

1 Värmeaggregat, 2 Spis, 3 Motoruttag, 4 Varmvatten, 5 Tvättmask,6 Värme garage, 7 Torkt, 8 Diskm, 9 Venitl, 10 kyl/frys, 11 Sov bad, 12 vardagsrum, 13 Kök, 14 Entre, 15 WC, 16 garage, 17 Dingdong, 18 luftvärmepump.

Hur vore det lämpligast att kapa skenorna för ovanstående central?
(Edit: vad jag förstår ska inte jordskenan kapas bara nollskenan? och skenorna säkringaran sitter monterade på)

Hur många mm isolationsavstånd måste det vara minst?

Snailman
Efter lite mer läsande verkar det som om jordskenan (PE ledaren) oxå ska kapas och sedan ska de kopplas ihop igen med en sladdstump....     :o

Efter mer läsande i lugn och ro ;) får jag ta tillbaka ovanstående, jordskenan bör kunna lämnas okapad..

Ska kolla under locket på centralen om det minst bör vara ett antal säkringar i rad som ska höra ihop för att skenan ska sitta stabilt. jord och nollförskruvingarna är oxå numrerade och verkar stämam med numreringen av säkringarna om det sågas bort en bit antar jag att numreringen fortfarande bör stämma?

det enklaste är nog att byta ut centralen till en automatsäkringscentral, då kan man sätta in flera nollskenor tex brukar det räcka med 3 stycken. kyl/frys kan man sätta på en personskyddsautomat, dvs både säkring och jfb i samma å då behövs ingen nollskena om det bara är ett "rör" till dom.

Snailman
Jo, men jag vill inte investera så mycket pengar i det, den billigaste personskyddsautomat jag hittat kostade 350kr, men nu har jag hittat små normkapslingar som man kan sätta skenor i hos kjell & co 50+22+22kr ungefär, får se om det verkar gå att dela upp den befintliga centralens noll och fas skenor i 3 delar.

Tyvärr kommer rören in horisontellt, och de billiga centraler jag sett är tyvärr tvåradiga på höjden. läste om en horisontell här i någon tråd men antar det var en 'dyr'

såg på nätet en firma som tog 2175kr för att montera en jordfelsbrytare (3fas) och 2.950kr då de även monterade en extra för kyl/frys (detta var 'medlemspriser' :P)

sen så bör man inte köpa "den billigaste" som tex hos biltema eller dylika ställen. det är personsäkerhet det handlar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.