12 705 läst ·
69 svar
13k läst
69 svar
Kontraktsbrott eller ej vid husköp?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tack för svaren Mikael_thn. Kvittar för min del om det är slöseri med tid eller inte, kommer gå till hennes chef och visa bilderna osv innan jag går till mäklarsamfundet. (Principsak för min egen del)
Mäklaren och säljaren har sålt en 5 hus tillsammans tror jag det är, att hon inte skulle veta att det är fuskjobb är dock skitsnack.
Mäklaren och säljaren har sålt en 5 hus tillsammans tror jag det är, att hon inte skulle veta att det är fuskjobb är dock skitsnack.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om du skall anmäla mäklaren så skulle jag vilja föreslå att du först läser in dig på vilka skyldigheter mäklaren faktiskt har gentemot dig som köpare. Av de saker du tagit upp här i tråden och så som du beskrivit det, så tror jag inte mäklaren kan bli fälld för någonting, utom ev. att inte avtalet om åtgärder av bes. anmärkningarna blev skrivet på ett sätt som tillvaratog dina intressen som köpare.
OM du skall anmäla så anmäl till fastighetsmäklarnämnden. Det är en statlig myndighet som utfärdar mäklarnas certifiering. En mäklare skall finnas registrerad där för att få arbeta som mäklare. Nämnden kan varna eller avregistrera en mäklare som missköter sig. På deras hemsida finns också en del informationsmaterial om vilka skyldigheter mäklaren har och vilka rättigheter du som köpare har.
Mäklarsamfundet som också har någon form av prickningssystem är en branschorganisation, en klubb för inbördes beundran. De klämmer inte åt en kollega såvida vederbörande inte har gjort något så allvarligt att det äventyrar hela branschens trovärdighet, den trovärdigheten är idag så låg att tröskeln för att förvärra läget ännu mer ligger väldigt högt.
OM du skall anmäla så anmäl till fastighetsmäklarnämnden. Det är en statlig myndighet som utfärdar mäklarnas certifiering. En mäklare skall finnas registrerad där för att få arbeta som mäklare. Nämnden kan varna eller avregistrera en mäklare som missköter sig. På deras hemsida finns också en del informationsmaterial om vilka skyldigheter mäklaren har och vilka rättigheter du som köpare har.
Mäklarsamfundet som också har någon form av prickningssystem är en branschorganisation, en klubb för inbördes beundran. De klämmer inte åt en kollega såvida vederbörande inte har gjort något så allvarligt att det äventyrar hela branschens trovärdighet, den trovärdigheten är idag så låg att tröskeln för att förvärra läget ännu mer ligger väldigt högt.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Vad mäklaren kan gissa eller med erfarenhet säga om en säljare är tyvärr irrelevant. Det är endast den informationen som säljaren har delgivit mäklaren som denna är skyldig att framföra.Stoppable skrev:
Såvida säljarens uppgifter är helt uppåt väggarna, så behöver inte mäklaren kontrollera att de stämmer.
Dvs, säger säljaren att dräneringen är gjord, så finns det ingen anledning för en mäklare att ifrågasätta det, allt mäklaren ifrågasätter kan ju minska värdet på kommande provision... (dvs, lägre försäljningspris).
Säljaren är väl nöjd som hittat en mäklare som är lite mindre noga med vad hen säljer, och håller fast vid denna helt enkelt...
Mäklare är väl till för att köparen skall ha något att skylla på när det inte blir precis som han/hon vill. Att kalla besiktningsman och mäklare för "köpta" när de gör precis det de skall men inte ställer upp på TS sida i tvisten tyder lå att någon sluggar hej vilt...
Nej TS, bara för att jag inte håller med dig är jag inte köpt.
Nej TS, bara för att jag inte håller med dig är jag inte köpt.
Redigerat:
Du menar alltså att besiktningsmannen gjorde vad han skulle när jag i efterhand frågar "Är det ett dolt fel om dräneringen är felaktigt gjord?" Svaret jag fick var: Vet ej.-MH- skrev:Mäklare är väl till för att köparen skall ha något att skylla på när det inte blir precis som han/hon vill. Att kalla besiktningsman och mäklare för "köpta" när de gör precis det de skall men inte ställer upp på TS sida i tvisten tyder lå att någon sluggar hej vilt...
Nej TS, bara för att jag inte håller med dig är jag inte köpt.![]()
Det är även rätt utav besiktningsmannen att inte reagera när säljaren får frågan: "Vad har ni dränerat med för material?" och säljaren svarar "Tjärpapp".
Det är en grov miss utav ofantliga proportioner.
Men visst ha du en attityd. Hjälper nog.
Nej, denna mäklaren fanns inte med vid något av banktillfällena då hon hade visning osv. Vid kontraktsskrivningen skickade hon en som hade varit med på 1 skrivning innan som inte kunde någonting överhuvudtaget.
Mäklaren visste heller inte vad Radon var för något.
Fullkomligt värdelös.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Att mäklaren inte var med vid kontraktskrivningen är anmärkningsvärt. Vet dock inte om det är så allvarligt att det kan ge en prickning.
Jag tror inte att någon överhuvudtaget kan svara säkert på frågan om ett fel på utförd dränering kan gå som dolt fel. Så det är inget konstigt svar från bes. mannen. Det finns i princip inga dolda fel som är så självklara att någon vågar lova att detta kommer ni att få ersättning för. Och då pratar jag om dolda fel som är upptäckta, där det faktiska felet är utrett, att då uttala sig om alla de moment som ev. kan vara fel på en dränering är helt omöjligt.
Svaret att dräneringsmaterialet är tjärpapp är ett "goddag yxskaft svar" som visar att frågan har missuppfattats eller att personen som svarar inte har någon koll. Det är ungefär som om du skulle få frågan om vad du tankar bilen med, och svarar bromspedalen.
På frågan om dräneringsmaterial så förväntar man sig svaret Singel, eller pordrän eller annat genomsläppligt system. Inte ett tätskiktsmaterial.
Jag tror inte att någon överhuvudtaget kan svara säkert på frågan om ett fel på utförd dränering kan gå som dolt fel. Så det är inget konstigt svar från bes. mannen. Det finns i princip inga dolda fel som är så självklara att någon vågar lova att detta kommer ni att få ersättning för. Och då pratar jag om dolda fel som är upptäckta, där det faktiska felet är utrett, att då uttala sig om alla de moment som ev. kan vara fel på en dränering är helt omöjligt.
Svaret att dräneringsmaterialet är tjärpapp är ett "goddag yxskaft svar" som visar att frågan har missuppfattats eller att personen som svarar inte har någon koll. Det är ungefär som om du skulle få frågan om vad du tankar bilen med, och svarar bromspedalen.
På frågan om dräneringsmaterial så förväntar man sig svaret Singel, eller pordrän eller annat genomsläppligt system. Inte ett tätskiktsmaterial.
Menar du allvar?Stoppable skrev:
För det första tror jag att detta lärs ut i högstadiet. För det andra måste ju radonfrågan vara en av de vanligast förekommande på husvisningar. När jag var ute i "husvisningssängen" tyckte jag att detta var det enda folk frågade om.
Är du säker på att det var en "riktig" mäklare och inte någon mäklarassistent eller liknade? Skulle så vara fallet har du verkligen ett case gentemot mäklarfirman. Jag tror att det är ett solklart brott mot fastighetsmäklarlagen att felaktigt utge sig för att vara mäklare. Det är iaf. inte tillåtet att förmedla fastigheter utan att vara registrerad mäklare.
Å andra sidan har jag varit med om en mäklare som trodde att man kunde slipa om laminatgolv, så man kanske inte skall ha så höga förväntningar på deras kunskap:
Mäklaren: Det ligger ett laminatgolv i sovrummet. Det är lite slitet, men det går ju alltid att slipa om man vill.
Redigerat:
Det fanns ett fall i skåne för ca tre år sen med en 'köpt' mäklare som samarbetade med ett byggföretag. Här gjorde de motsvarande, 'renoverade' hus, alltså fixade ytan med en hel massa felaktigheter under. Här sattes mäklaren åt eftersom han gick ut med information som han borde vetat/visste var fel. Jag var på visning av ett av husen innan de sattes åt och stackars de som köpte det huset...
Petter
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Petter
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast det är en tung uppförsbacke att bevisa att en mäklare vet något om huset.
Många mäklares okunskap om byggnadsteknik, material och dylika frågor är tyvärr ibland omfattande. Har varit på flertal visningar med svar likt laminatgolvet ovan. Finns såklart kunniga mäklare också, men i det klimatet som rådde (råder) i storstäderna för några år sedan, då kändes det som att det enda som krävs av en mäklare är en kavaj och möjligheten att kopiera papper. Husen säljer sen sig själv....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror att mäklare har en strategi att vara "aktivt okunniga". Ju tydligare deras okunskap är, desto mindre går det att hålla dem ansvariga för. En kunskap som visar sig vara fel är farligare än okunskap.
En besiktningsman borde väl klara av att svara på frågan om det är dolt fel eller ej då det klart och tydligt står i objektsbeskrivningen att det är "Nydränerat".hempularen skrev:Att mäklaren inte var med vid kontraktskrivningen är anmärkningsvärt. Vet dock inte om det är så allvarligt att det kan ge en prickning.
Jag frågade: "Dränerar man inte runt HELA huset vid dränering?" Då svarade han att jo visst gör man så.
När jag senare skickade bilder på ställen runt huset där det inte fanns dränering osv så ville han inte vara tillmötesgående längre osv.
Jo detta svaret med Tjärpapp är ju ett bra exempel på att min besiktningsman är komplett värdelös. Han reagerade inte ens när säljaren sa tjärpapp. Inte ens ett godkänt material för dränering för helvete.
Vid dränering så används förövrigt makadam och inte singel väl?
(De som gör det nu gör med Isodrän samt makadam och fiberduk osv. Enligt branschens alla regler/normer.)
Jo, jag reagerade likadant när jag frågade henne om någon radonmätning hade gjorts samt vilket byggmaterial osv som hade använts.eviljava skrev:Menar du allvar?
För det första tror jag att detta lärs ut i högstadiet. För det andra måste ju radonfrågan vara en av de vanligast förekommande på husvisningar. När jag var ute i "husvisningssängen" tyckte jag att detta var det enda folk frågade om.
Är du säker på att det var en "riktig" mäklare och inte någon mäklarassistent eller liknade? Skulle så vara fallet har du verkligen ett case gentemot mäklarfirman. Jag tror att det är ett solklart brott mot fastighetsmäklarlagen att felaktigt utge sig för att vara mäklare. Det är iaf. inte tillåtet att förmedla fastigheter utan att vara registrerad mäklare.
Å andra sidan har jag varit med om en mäklare som trodde att man kunde slipa om laminatgolv, så man kanske inte skall ha så höga förväntningar på deras kunskap:
Mäklaren: Det ligger ett laminatgolv i sovrummet. Det är lite slitet, men det går ju alltid att slipa om man vill.![]()
Svaret jag fick var: "Vadå Radonhalt? Har jag aldrig hört förr. Vad är det?" Varpå jag då berättade om revan som går diagonalt över hela skåne osv. Hon fattade ingenting.
Jo hon "ska" vara en licenserad mäklare såvitt jag vet.
Besiktningsmannen jag anlitade berättade för mig 1månad efter köpet gick igenom att han hade varit på en annan husvisning med samma säljare.pettervikman skrev:Det fanns ett fall i skåne för ca tre år sen med en 'köpt' mäklare som samarbetade med ett byggföretag. Här gjorde de motsvarande, 'renoverade' hus, alltså fixade ytan med en hel massa felaktigheter under. Här sattes mäklaren åt eftersom han gick ut med information som han borde vetat/visste var fel. Jag var på visning av ett av husen innan de sattes åt och stackars de som köpte det huset...
Petter
De hade funnits så många fel att köparen hade backat.
Han har kanske ingen skyldighet att berätta detta men jag tycker iallafall att det är för jävligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nu börjar det bli lite Off topic. Men tjärpapp eller tjärpappsliknande material ingår för fuktisolering av vissa delar vid dräneringsarbeten, beroende på vilket system man väljer.
Jag tror inte att du kan hitta någon som med säkerhet kan säga om ett fel i dräneringen är ett dolt fel eller ej, förrän efter att det har hanterats av en domstol. Oavsett vad som står i objektbeskrivningen. Det finns inga enkla svar på den frågan.
Jag tror inte att du kan hitta någon som med säkerhet kan säga om ett fel i dräneringen är ett dolt fel eller ej, förrän efter att det har hanterats av en domstol. Oavsett vad som står i objektbeskrivningen. Det finns inga enkla svar på den frågan.