1 071 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Kontrakt på entreprenad
Hej!
Vi ska bygga hus från ett husföretag och som det ser ut just nu verkar det bli med generalentreprenad. Vi har tänkt låta en jurist läsa igenom kontraktet innan vi skriver på, men det är ju alltid bra att tänka igenom det hela själv först också. Vi kommer att använda ABS05, men vad ska man tänka på mer? Vad har ni saknat i era kontrakt, eller vad är ni glada att ni lade till?
Saker vi har funderat på är tex:
Timpris + tak för det markarbete som inte ingår i grundpriset
Specificering av exakt vad som ingår i kostnadskalkylen
Vite vid försening, summa/vecka?
mvh
TeWa
Vi ska bygga hus från ett husföretag och som det ser ut just nu verkar det bli med generalentreprenad. Vi har tänkt låta en jurist läsa igenom kontraktet innan vi skriver på, men det är ju alltid bra att tänka igenom det hela själv först också. Vi kommer att använda ABS05, men vad ska man tänka på mer? Vad har ni saknat i era kontrakt, eller vad är ni glada att ni lade till?
Saker vi har funderat på är tex:
Timpris + tak för det markarbete som inte ingår i grundpriset
Specificering av exakt vad som ingår i kostnadskalkylen
Vite vid försening, summa/vecka?
mvh
TeWa
Har du valt KA än? Det blir troligen billigare att använda "honom" såvida det är en KA som har lång erfarenhet - i jämförelse med en jurist och behöver alls inte vara sämre. Min KA var med redan i inledningsskedet och skrev om vissa partier i entreprenörens avtalsförslag.
Nu använde jag ju KA'n under hela byggnationen och hade utvidgad kontrollfunktion. Det gäller bara att finna en sådan stjärna!
Nu använde jag ju KA'n under hela byggnationen och hade utvidgad kontrollfunktion. Det gäller bara att finna en sådan stjärna!
Specificering "EXAKT" vad en kostnadskalyl innebär lär du aldrig få. En kalkyl är en kalkyl och i det här fallet dessutom en kalkyl från en husförsäljare vilket innebär att du inte skall se den som något annat än en glädjekalkyl.
För att vara säker på kostnaderna för allt arbete (för det är ju bara själva hussatsen du har fått ett fast pris på) som ingår måste du ta in offerter från varje hantverkare (snickare, elektriker, rörmokare mm) eller från den byggare som du tänker anlita.
För att vara säker på kostnaderna för allt arbete (för det är ju bara själva hussatsen du har fått ett fast pris på) som ingår måste du ta in offerter från varje hantverkare (snickare, elektriker, rörmokare mm) eller från den byggare som du tänker anlita.
Hej Hemmakatten!
Uttryckte mig kanske lite konstigt ang kalkylen.
Vi har alltså en kalkyl, där olika delar ska övergå i ett fast pris i kontraktet. Tex, kalkel och klinker i badrum. Där står nu bara en totalumma. Det vi vill att det ska stå är att i den summan ska ingå arbete, fix, fog och plattor a' tex 150 kr/m2 (vilket är det som är beräknat just nu) och att vi betalar den extra summan för ev dyrare plattor (alt får avdrag om vi köper billigare, vilket kanske inte är så troligt
)
Så att det inte blir tjaft sen om vad som egentligen skulle ingå....
TeWa
Uttryckte mig kanske lite konstigt ang kalkylen.
Vi har alltså en kalkyl, där olika delar ska övergå i ett fast pris i kontraktet. Tex, kalkel och klinker i badrum. Där står nu bara en totalumma. Det vi vill att det ska stå är att i den summan ska ingå arbete, fix, fog och plattor a' tex 150 kr/m2 (vilket är det som är beräknat just nu) och att vi betalar den extra summan för ev dyrare plattor (alt får avdrag om vi köper billigare, vilket kanske inte är så troligt
Så att det inte blir tjaft sen om vad som egentligen skulle ingå....
TeWa
Hej
Här kommer lite råd som jag kommer att tänka på efter vårt bygge
Mitt första råd är att allt, verkligen allt, som ni kommer överens om ska stå med i kontraktet oavsett hur enkelt det är eller om det ska fixas i efterhand. Känner ni minsta osäkerhet om någonting så begär att det ska finnas med i ert kontrakt. Det kan ni säkert få bra information om från eran jurist också vad som är viktigt. När ni skriver på kontrakt och en eventuell spärrförbindelse så se till att ni inte skriver på för hela beloppet utan att ni har kvar minst 10% som ni kan utnyttja att åtgärda fel som inte fixas vid en slutbesiktning. När det gäller kalkylen så kolla saker som indexuppräkning etc är med och kolla gärna en extra gång med hustillverkaren om ni är osäkra på några uppgifter. Även om det är säljaren som förmedlar ert husköp så tveka inte att vända er till husföretaget för att kolla att allt är OK och om eventuella ändringar och tillägg verkligen är som ni har tänkt er.
Oavsett vad som utlovats så se till att alla ÄTA (ändrings och tilläggsarbeten) skall avtalas skiftligt och att det tydligt framgår i kontraktet så att entreprenören inte i efterhand kan komma med ytterligare krav. Det finns med i ABS05 med är knappast någon nackdel att ytterligare trycka på det i avtalet.
När det gäller vite vid försening så se till att få ett så högt belopp som möjligt. Om argument att det det aldrig är några problem med slutdatum så borde inte ett rejält vite heller vara något problem. Hellre att ni skjuter fram datumet i kontraktet någon vecka istället för att gå med på ett lågt vite vid försening.
Extra kostnader vid markarbete är också viktigt att ni håller koll på och är medvetna om vad som ingår i ert fasta pris och vad som eventuellt kan tillkomma. Om det är troligt att det som ingår i kontraktet inte räcker till så se till att få klara besked om vad ytterligare kostnader kommer ligga på.
För allas säkerhet, både eran och hustillverkarens, så spela gärna in era samtal när det gäller kontraktsdiskussioner och andra punkter som gäller vad som ska ingå. Det är svårt att komma ihåg alla punkter som man diskuterar och det ger er också en säkerhet i efterhand om ni inte är överens om något.
Se till att hitta en KA som ni litar på och som ni har bra referenser från och lita inte på eventuella förslag från hustillverkaren. Kostnaden är väldigt liten i sammanhanget och ni tjänar absolut på att ha en oberoende part som håller koll på bygget. Är ni "okunniga" så anlita gärna KA som en extra hjälp som löpande håller koll på att allt är OK.
När det gäller besiktningsman så se till så att ni hittar en som ni verkligen litar på och som inte har någon koppling till eran entreprenör/husleverantör.
Oavsett vad ni har avtal om och hur säker ni känner er på att er entreprenör gör ett bra jobb så se till att ni eller någon byggkunnig är på plats under byggtiden och ta gärna många kort och engagera er i hela processen. Vår största miss var att vi trodde att allt var klappat och klart när avtalet väl var undertecknat men det var då problemen för oss började. Förhoppningvis så är det inte så i de flesta fall men det är ändå viktigt att engegera sig i bygget under hela processen.
Här kommer lite råd som jag kommer att tänka på efter vårt bygge
Mitt första råd är att allt, verkligen allt, som ni kommer överens om ska stå med i kontraktet oavsett hur enkelt det är eller om det ska fixas i efterhand. Känner ni minsta osäkerhet om någonting så begär att det ska finnas med i ert kontrakt. Det kan ni säkert få bra information om från eran jurist också vad som är viktigt. När ni skriver på kontrakt och en eventuell spärrförbindelse så se till att ni inte skriver på för hela beloppet utan att ni har kvar minst 10% som ni kan utnyttja att åtgärda fel som inte fixas vid en slutbesiktning. När det gäller kalkylen så kolla saker som indexuppräkning etc är med och kolla gärna en extra gång med hustillverkaren om ni är osäkra på några uppgifter. Även om det är säljaren som förmedlar ert husköp så tveka inte att vända er till husföretaget för att kolla att allt är OK och om eventuella ändringar och tillägg verkligen är som ni har tänkt er.
Oavsett vad som utlovats så se till att alla ÄTA (ändrings och tilläggsarbeten) skall avtalas skiftligt och att det tydligt framgår i kontraktet så att entreprenören inte i efterhand kan komma med ytterligare krav. Det finns med i ABS05 med är knappast någon nackdel att ytterligare trycka på det i avtalet.
När det gäller vite vid försening så se till att få ett så högt belopp som möjligt. Om argument att det det aldrig är några problem med slutdatum så borde inte ett rejält vite heller vara något problem. Hellre att ni skjuter fram datumet i kontraktet någon vecka istället för att gå med på ett lågt vite vid försening.
Extra kostnader vid markarbete är också viktigt att ni håller koll på och är medvetna om vad som ingår i ert fasta pris och vad som eventuellt kan tillkomma. Om det är troligt att det som ingår i kontraktet inte räcker till så se till att få klara besked om vad ytterligare kostnader kommer ligga på.
För allas säkerhet, både eran och hustillverkarens, så spela gärna in era samtal när det gäller kontraktsdiskussioner och andra punkter som gäller vad som ska ingå. Det är svårt att komma ihåg alla punkter som man diskuterar och det ger er också en säkerhet i efterhand om ni inte är överens om något.
Se till att hitta en KA som ni litar på och som ni har bra referenser från och lita inte på eventuella förslag från hustillverkaren. Kostnaden är väldigt liten i sammanhanget och ni tjänar absolut på att ha en oberoende part som håller koll på bygget. Är ni "okunniga" så anlita gärna KA som en extra hjälp som löpande håller koll på att allt är OK.
När det gäller besiktningsman så se till så att ni hittar en som ni verkligen litar på och som inte har någon koppling till eran entreprenör/husleverantör.
Oavsett vad ni har avtal om och hur säker ni känner er på att er entreprenör gör ett bra jobb så se till att ni eller någon byggkunnig är på plats under byggtiden och ta gärna många kort och engagera er i hela processen. Vår största miss var att vi trodde att allt var klappat och klart när avtalet väl var undertecknat men det var då problemen för oss började. Förhoppningvis så är det inte så i de flesta fall men det är ändå viktigt att engegera sig i bygget under hela processen.
Redigerat:
Tänk på att inte materialleveransen behöver betalas förrän de komponenter som avses har levererats. Om materialleveransen endast är en delbetalning så skall den altså inte betalas när stommen levereras, utan när den sista garderobsdörren/vitvaran/plåtbiten kommit till platsen.
Dessutom har man rätt (enligt konsumentköplagen) att hålla inne 5% på leveransen till godkänd slutbesiktning.
På entreprenaden skall dock 10% hållas inne till godkänd slutbesiktning.
Var noga vid val av entreprenör och kolla upp referenser innan ni skriver på.
Dessutom har man rätt (enligt konsumentköplagen) att hålla inne 5% på leveransen till godkänd slutbesiktning.
På entreprenaden skall dock 10% hållas inne till godkänd slutbesiktning.
Var noga vid val av entreprenör och kolla upp referenser innan ni skriver på.
Klicka här för att svara