Jag är ny här på forumet och hoppas på svar på min fråga.
Jag och min sambo skall bygga hus. Han äger en tomt som är värd ca 550 000 kr. (inga lån etc, det är ett arv)
Min fråga är då, när man ska ta banklån till husbygge och hus, kan man på nåt sätt utnyttja det faktum att man äger en tomt?
Som tex istället för de 15% som banken kräver i kontantinsats.
Hoppas någon har en aning :)
Kanske är olika för olika banker?

Det viktiga (som jag har förstått det) är vad det färdiga huset får för värdering sett i relation till de bolån man tar (när man lägger om sitt byggkreditiv till bolån). Då får lånen inte överstiga 85% av värderingen.

Om du har lagt in egna pengar kontant eller i form av en tomt spelar ingen roll.

Ja absolut man gör en värdering av vad fastigheten kan ha för slutligt värde och har ni då kunnat bygga utan tomtkostnaden har ni troligtvis redan där ett mervärde. Sen är det inte ovanligt att med lite eget jobb eller smarta val så blir huset värt minst byggkostnaden och ofta lite mer ändå. Även ett sådant mervärde påverkar upplägget av lån.

T.ex har ni byggt för 2 milj med lite egenjobb och gratis tomt så kanske ni kan ha ett värde på 3 miljoner. Då har ni ett övervärde på ca 33% vilket kan räknas som kontantinsats. Tom så att ni då kan få låna extra för inredning eller annat helt enkelt

Mvh Lorant

Tack för era svar! Då tror jag jag hänger med lite mer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.