15 624 läst ·
131 svar
16k läst
131 svar
Kontantinsats till första husköpet - så kan du spara
Du är naturligtvis fullt medveten om att det inte alls bara är att ta ut 400k i utdelning kapitalbeskattat ur ett företag. Utdelningen tas också ut efter bolagsskatt. Jag tror snarare det ligger på knappa 200k. Med ett gäng anställda och en rimlig (fullbeskattad) lön till ägarna kommer förutsättningar till riktiga utdelningar.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 358 inlägg
400 är efter bolagsskatt före kapitalinkomstskatt (20 procent).F fsn skrev:Du är naturligtvis fullt medveten om att det inte alls bara är att ta ut 400k i utdelning kapitalbeskattat ur ett företag. Utdelningen tas också ut efter bolagsskatt. Jag tror snarare det ligger på knappa 200k. Med ett gäng anställda och en rimlig (fullbeskattad) lön till ägarna kommer förutsättningar till riktiga utdelningar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 358 inlägg
Tr
Tråden handlar om kontantinstats vid första husköpet. Iallafall så jag gick in i debatten.
F fribygg skrev:
Tråden handlar om kontantinstats vid första husköpet. Iallafall så jag gick in i debatten.
Att köpa hus som ”ungdom” låter väldigt märkligt. Däremot kan man som ungdom drömma om hus, och allt annat man vill ha eller uppnå här i livet. Men sen måste man arbeta (hårt?), och SPARA. För det är den enda rimliga handlingsplanen i mina öron. Ja, det låter ju tufft. Men det är uppoffringar som måste göras. I skolan fick man lära sig - du ska inte köpa saker för pengar du inte har. Spara först - köp sedan.
Att bo i hus är inte en mänsklig rättighet, däremot är det fantastiskt härligt. Och dyrt . Bor i hus sedan 3 år tillbaka, efter en halv livstids sparande och gnetande. Är över 40 år idag.
Men vill man ha motorcykel när man är 25 år, och behöver betala hutlösa summor i försäkring och är student dessutom. Eller man gillar att resa, långt och mycket. Ja, då blir det tufft att få ihop pengarna…i slutänden. Även om inte hus var i tankarna då.
Att bo i hus är inte en mänsklig rättighet, däremot är det fantastiskt härligt. Och dyrt . Bor i hus sedan 3 år tillbaka, efter en halv livstids sparande och gnetande. Är över 40 år idag.
Men vill man ha motorcykel när man är 25 år, och behöver betala hutlösa summor i försäkring och är student dessutom. Eller man gillar att resa, långt och mycket. Ja, då blir det tufft att få ihop pengarna…i slutänden. Även om inte hus var i tankarna då.
Du tycker det är dyrt? Jag tycker att vi bor med 6000% högre levnadsstandard och betydligt billigare i hus än vi gjorde i hyresrätt.E Etrompa skrev:Att köpa hus som ”ungdom” låter väldigt märkligt. Däremot kan man som ungdom drömma om hus, och allt annat man vill ha eller uppnå här i livet. Men sen måste man arbeta (hårt?), och SPARA. För det är den enda rimliga handlingsplanen i mina öron. Ja, det låter ju tufft. Men det är uppoffringar som måste göras. I skolan fick man lära sig - du ska inte köpa saker för pengar du inte har. Spara först - köp sedan.
Nä, inte dyrt när man har råd. MEN har du inte pengarna, är det dyrt. Och det KAN bli stora kostnader för den enskilde. Särskilt vid oväntade överraskningarF fsn skrev:
på vilket sätt då tänker du? Det är billigare att låna 5 miljoner än att betala hyra på nåt man inte äger. Har man inte pengar till det ena så har man inte pengar till det andra heller. Bara generera en kontantinsats och köpa hus efter sin egen plånbok.E Etrompa skrev:
Beakta underhållet av ett hus också. Ta t.ex. ett badrum, lägg det på 30 år så kan det handla om 700kr/mån bara där. Tak, dränering, vitvaror, ommålning mm. Helt plötsligt är det några tusen kronor i månaden beroende på vad man gör själv.F fsn skrev:
Just precis!
Låna 5 miljoner
Betala 4375 kr/månad i ränta (1,5 % ränta)
Driftkostnader - varierar såklart men kan säkert ligga på 5-6 tkr/mån (försäkring, larm, extra tv-kanaler(ingår ofta i hyran i lgh), bredband, värme, el, vatten&sopor, …),
Avsättning för underhåll, yttre och inre…
Sedan gärna marginal på detta, att ena parten (om man är två) blir sjukskriven/arbetslös etc…Har man fortfarande råd då?
I detta bortser jag från en presumtiv värdeökning av fastigheten, den effekten kommer först då fastigheten realiseras.
Låna 5 miljoner
Betala 4375 kr/månad i ränta (1,5 % ränta)
Driftkostnader - varierar såklart men kan säkert ligga på 5-6 tkr/mån (försäkring, larm, extra tv-kanaler(ingår ofta i hyran i lgh), bredband, värme, el, vatten&sopor, …),
Avsättning för underhåll, yttre och inre…
Sedan gärna marginal på detta, att ena parten (om man är två) blir sjukskriven/arbetslös etc…Har man fortfarande råd då?
I detta bortser jag från en presumtiv värdeökning av fastigheten, den effekten kommer först då fastigheten realiseras.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 358 inlägg
Jag tycker nog du bör ha 8 till 10 miljoner i eget kapital för att köpa en 15 miljonersvillaF fribygg skrev:
vi bor ändå billigare i hus än i en sunkig skitlägenhet. Förutsätter kanske att man är normalhändig och är beredd att analysera och jobba lite själv och inte stå helt jävla handfallen i alla situationer. Men det är väl så att vissa inte är skapta att bo i nåt annat än allmännyttans lägenheter där det alltid finns nån att ringa och gnälla på.J Johan456 skrev: