25 652 läst ·
60 svar
26k läst
60 svar
Kontant betalning vid köp av tomt
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Detta luktar identitetsbedrägeri. Tänk om de du köper av inte är de riktiga personerna utan några påhittade identiteter som har fejkad lagfart. Jag hade gjort upp affären på din eller deras bank så personalen kan göra en ID-check. Då brukar sådant här uppdagas. Om man har fejkat ID och förfalskad lagfart vill man naturligtvis undvika ID-check och spårbara pengar. Har du falsk ID kan det ju vara besvärande att tvingas uppge sitt icke existerande bankkonto för personalen.
Man vill bara ha det så av ren princip och gammal vana.Krille4 skrev:
Jag är bekant med folk som fortfarande sköter i stort sett hela sin ekonomi med kontater så det är inte rikigt så ovanligt som man kan tro.
Jag har försöker använda mer kontanter, man ska kunna köpa en begagnad gräsklippare, en bil, en liter mjölk eller ett kilo köttfärs utan att det ska behöva registreras någonstans.
Men kortet är ju praktiskt...
Det beror ju på varför kontakter efterfrågas. Om kontanter efterfrågas just för att man vill dölja transaktionen skulle jag blir väldigt tveksam. Om säljaren säger att de inte fått betalt och påstår att jag förfalskat kvittot/köpeavtalet, vad gör jag då? Finns inget bevis på att jag betalat.DIY_freak skrev:
Jo, men postväxel är ju otroligt vanligt vid den här typen av affärer. Om postväxel hade varit ett godtagbart alternativ, så tror jag att säljarna hade föreslagit det. Möjligtvis att säljarna inte känner till postväxlar och om så är fallet, lär de inte vilja ha dem nu heller.
Det finns som sagt många anledningar till att man vill ha kontanter. En del skumma anledningar och en del mindre skumma. Men postväxlar är inte speciellt likt kontanter i de flesta avseenden. Enda likheten är egentligen att de är säkra (mot kreditförluster) betalningsmedel och överlämnas fysiskt.
Det finns som sagt många anledningar till att man vill ha kontanter. En del skumma anledningar och en del mindre skumma. Men postväxlar är inte speciellt likt kontanter i de flesta avseenden. Enda likheten är egentligen att de är säkra (mot kreditförluster) betalningsmedel och överlämnas fysiskt.
Fast just en fastighetsaffär registreras ju ändå alltid och är enkelt sökbar via internet. Så jag har lite svårt att förstå vad säljarna har för rimlig orsak att vilja ha betalt i kontanter. Det gör ju bara affären besvärligare både för säljare och köpare utan att ge någon fördel.Fotografen skrev:Man vill bara ha det så av ren princip och gammal vana.
Jag är bekant med folk som fortfarande sköter i stort sett hela sin ekonomi med kontater så det är inte rikigt så ovanligt som man kan tro.
Jag har försöker använda mer kontanter, man ska kunna köpa en begagnad gräsklippare, en bil, en liter mjölk eller ett kilo köttfärs utan att det ska behöva registreras någonstans.
Men kortet är ju praktiskt...
Så det troliga är kanske ändå som du skriver att det är av princip och gammal vana.
/Krille
Det är en väldigt enkel kontroll att ringa till kronofogdemyndigheten och fråga om personnummer finns där.
Och till skillnad från en UC som spåras och personen får ett meddelande går det inte här, iaf inte om du ringer.
Därmed inte sagt att de är oärliga eller en risk för dig om de har prickar i registret men isf är du iaf närmare veta varför de vill ha kontanta medel.
Och till skillnad från en UC som spåras och personen får ett meddelande går det inte här, iaf inte om du ringer.
Därmed inte sagt att de är oärliga eller en risk för dig om de har prickar i registret men isf är du iaf närmare veta varför de vill ha kontanta medel.
En rimlig anledning att vilja ha kontanter är att man har stora skulder hos kronofogden som man inte vill betala. Jag skulle tro att dom bevakar bankkonton och pengar dras automatiskt från dessa om de kommer in summor överstigande vissa belopp.
Men då begär väl bara KF tomten och ev andra fastigheter i kvarstad och då går den inte att sälja. Dock måste domstol besluta om kvarstad.ronolo skrev:
Nu är affären helt klar.
Vi betalade med postväxel.
Sen kan dom ta ut beloppet i kontanter i sin bank om dom önskar det.
Allt blev frid och fröjd.
Jag tackar för alla svar och engagemang.
Vi betalade med postväxel.
Sen kan dom ta ut beloppet i kontanter i sin bank om dom önskar det.
Allt blev frid och fröjd.
Jag tackar för alla svar och engagemang.
Medlem
· Blekinge
· 12 265 inlägg
Jag gillar kontantupplägget. Cash is king!