Hej, första posten i forumet då jag köpt mitt(vårt) första hus. Flyttade in för 6 månader sedan och sedan dess har en kontaktor i garagets elskåp surrat. Och när jag kände på den nyligen så är den även varm. Varför jag nu startar denna tråd, p.g.a. brandrisken. Jag tror att det bara är säkringsskåp för garaget bara där tidigare ägare installerat 3-fas för verkstad med kraftigare verktyg, men kan vara så att det driver kompressorn för värmepumpsystemet med, jag är osäker på det. Behöver elschema eller helst någon elkunnig som hjälper mig förstå vad som går till vad känner jag.

Kan kontaktorn bytas till någon annan med liknande spec. Kanske högre ampere för att inte gå varm? (om det nu kan vara orsak, underdimensionering?)

Kontaktorn är en Merlin Gerin 9 ct 20A AC1 415V 15384

Om så vad för typ av kontaktor bör den bytas mot. Har svårt att hitta samma kontaktor i Sverige.

Tänker jag kan köpa kontaktorn och sedan ta hit elektriker som bara gör jobbet att byta den. Så jag slipper betala överpris på komponent och bara betalar elektrikerns timpris. Vilket bör vara kort på ett sådant jobb.

• Elskåp med en kontaktor som surrar och är varm, etiketterade säkringar och automatsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
PelleBjork och 3 till
  • Laddar…
Visst var den det, men nu har jag ändrat till en annan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar. Då vet jag vad jag ska leta efter. Ska kolla med elektrikern så att den jag väljer funkar.

Det är säkerligen ett enkelt jobb att byta. Men eftersom det handlar om starkström så överlåter jag det till utbildad. Misstag kan lätt ske annars...

R Rickard JA skrev:
Tack för svar. Då vet jag vad jag ska leta efter. Ska kolla med elektrikern så att den jag väljer funkar.

Det är säkerligen ett enkelt jobb att byta. Men eftersom det handlar om starkström så överlåter jag det till utbildad. Misstag kan lätt ske annars...
R Rickard JA skrev:
Hej, första posten i forumet då jag köpt mitt(vårt) första hus. Flyttade in för 6 månader sedan och sedan dess har en kontaktor i garagets elskåp surrat. Och när jag kände på den nyligen så är den även varm. Varför jag nu startar denna tråd, p.g.a. brandrisken. Jag tror att det bara är säkringsskåp för garaget bara där tidigare ägare installerat 3-fas för verkstad med kraftigare verktyg, men kan vara så att det driver kompressorn för värmepumpsystemet med, jag är osäker på det. Behöver elschema eller helst någon elkunnig som hjälper mig förstå vad som går till vad känner jag.

Kan kontaktorn bytas till någon annan med liknande spec. Kanske högre ampere för att inte gå varm? (om det nu kan vara orsak, underdimensionering?)

Om så vad för typ av kontaktor bör den bytas mot. Har svårt att hitta samma kontaktor i Sverige.

Tänker jag kan köpa kontaktorn och sedan ta hit elektriker som bara gör jobbet att byta den. Så jag slipper betala överpris på komponent och bara betalar elektrikerns timpris. Vilket bör vara kort på ett sådant jobb.
R Rickard JA skrev:

Tänker jag kan köpa kontaktorn och sedan ta hit elektriker som bara gör jobbet att byta den. Så jag slipper betala överpris på komponent och bara betalar elektrikerns timpris. Vilket bör vara kort på ett sådant
Denna blir bäst [länk]

• Gilla
Rickard JA
  • Laddar…
Jag är elektriker vi sätter dessa brumfria vid byte

Börja med att reda ut vad den används till.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Brummar den mkt så är det som du säger läge att byta. Vad det gäller kontaktorer så blir de varma även utan last. Uppåt 50 grader vill jag minnas är normalt. Varm men man ska inte bränna dig på den.

• Gilla
Rickard JA
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Jag är elektriker vi sätter dessa brumfria vid byte
Okej, ja det hade varit en fördel att slippa det där brummandet/surrandet.

D Dilato skrev:
Börja med att reda ut vad den används till.
Jo, det hade såklart varit en fördel, än att bara byta i blindo, dock vet jag inte hur jag letar reda på det. Försöker hitta något elschema för huset.

J Johan456 skrev:
Brummar den mkt så är det som du säger läge att byta. Vad det gäller kontaktorer så blir de varma även utan last. Uppåt 50 grader vill jag minnas är normalt. Varm men man ska inte bränna dig på den.
Jag tror den var där någonstans faktiskt, inte så att jag brände mig när jag höll någon sekund, 40-50 gissar jag. Men surrandet vill jag bli av med i vilket fall, då jag är i garaget en del.

Det är så enkelt att byta så jag vill nästan påstå att det är svårare att göra fel än rätt. Se bara efter vart dom olika trådarna sitter, kontaktorerna som länkats till är i princip alldeles lika som den du har.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
R Rickard JA skrev:
Jo, det hade såklart varit en fördel, än att bara byta i blindo, dock vet jag inte hur jag letar reda på det. Försöker hitta något elschema för huset.
Om du stänger av den måste ju något sluta fungera. Om det är något viktigt lär du märka det.

• Gilla
Rickard JA
  • Laddar…
R Rickard JA skrev:

misstänker ena av dom går till ytterbelysning du har säkert en ljussensor ute som tänder och släcker ?
Den andra går kanske till elementslingan vid elvärme och en central termostat som du styr med ? Eller går den till en ventilationsfläkt ? Lite gissningar

Jag tror den var där någonstans faktiskt, inte så att jag brände mig när jag höll någon sekund, 40-50 gissar jag. Men surrandet vill jag bli av med i vilket fall, då jag är i garaget en del.
R Rickard JA skrev:

R Rickard JA skrev:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.