Finns garanterat men vet inte vad det heter så det är svår sökt.
Jag vill ha en kontaktor/relä som när det matas med 230 står i ett läge (skickar igenom fas och nolla, max 5A) när 230spänningen försvinner bryter och växlar över till två andra. Hittat färdig lösning för 3600kr men det måste ju finnas kontaktorer som löser detta gissar jag. Enda ja hittar är dock kontaktorer som bryter 3 eller 4 tåtar, av eller på...
Jag vill ha en kontaktor/relä som när det matas med 230 står i ett läge (skickar igenom fas och nolla, max 5A) när 230spänningen försvinner bryter och växlar över till två andra. Hittat färdig lösning för 3600kr men det måste ju finnas kontaktorer som löser detta gissar jag. Enda ja hittar är dock kontaktorer som bryter 3 eller 4 tåtar, av eller på...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt om någon vet om man kan köpa en UPS till datorer för 300W och koppla in ett par bilbatterier istället för det interna lillbatteriet som bara räcker i några minuter... då landar man ju på rimlig peng
tackar, dumm fråga kanske men är det samma mekaniska grejj som växlar mellan det två olika lägena? Dvs ingen risk att det blir kortis mellan ingångarna...
Tanken är ju att koppla in en backup till en pump om strömmen går och sedan automatisk koppla tillbaka när strömmen kommer tillbaks.
På bilden i länken syns hur reläet är uppbyggt. Två rörliga kontakter påverkas av elektromagneten och ändrar läge.
Säkerheten i just detta relä vågar jag inte uttala mig om. Ska dina ups-grejor kopplas på elnätet krävs det annan utrustningr som säkerställer att spänning inte matas ut på elnätet etc.
Säkerheten i just detta relä vågar jag inte uttala mig om. Ska dina ups-grejor kopplas på elnätet krävs det annan utrustningr som säkerställer att spänning inte matas ut på elnätet etc.
Det måste vara ett sådant här relä du letar efter, fast växlande, se bild:
Detta relä från Firma Hager har manöverspole för 230 V, och 2 poler som sluter och 2 poler som öppnar då spänning läggs på manöverspolen. kostar ca 600 kr. Monteras på en DIN-skena.
Klarar 16 A och 400 V.
Annat fabrikat kan vara Finder eller ABB.
Hittar du ett växlande relä, så är det bättre, klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta relä från Firma Hager har manöverspole för 230 V, och 2 poler som sluter och 2 poler som öppnar då spänning läggs på manöverspolen. kostar ca 600 kr. Monteras på en DIN-skena.
Klarar 16 A och 400 V.
Annat fabrikat kan vara Finder eller ABB.
Hittar du ett växlande relä, så är det bättre, klart.
Redigerat:
E4004627 för dinskena och E4004427 som skruvas fast alternativt sätts i en sockel bägge av bar kvalitet och två växlande kontakter.
Växlande kontakter ska man ha för att om det blir nått fel så ska strömmen inte kunna matas från två olika källor som kan bli fallet om man använder två tvåpoliga med enbart slutande funktion.
Växlande kontakter ska man ha för att om det blir nått fel så ska strömmen inte kunna matas från två olika källor som kan bli fallet om man använder två tvåpoliga med enbart slutande funktion.
Det går att göra så med vilken ups som helst. Hur snyggt det ser ut beror på hur mycket jobb du vill lägga på det. Det finns dock ett par saker att tänka på. Det ena är att laddaren i ups:en kanske inte är galvaniskt skild från elnätet. Därför måste du isolera batteripolerna som du skulle isolera 230V kopplingar. Det andra är att transformatorn i ups:en kanske inte är dimensionerad för långvarig drift. Därför kan det vara bra att välja en lite större ups än bara titta på dess maxeffekt och förväntad förbrukning.Arne999 skrev:
Du kan använda valfritt växlande relä. T.ex https://www.elbutik.se/product.html...la-er12-universaler12-001-uc?category_id=1824 (välj den nedre -002).
Det som etompau föreslår fungerar också.
Du bör fundera kring hur den alternativa strömkällan startas. Om det inte är helautomatiskt finns ingen anledning att köra med relä, du kan lika gärna ha en stickpropp.
Jag skulle inte heller rekommendera att faktiskt koppla ett växlande relä på detta sätt i vad som blir en reservkraftomkopplare. Om det mot förmodan skulle bli kortslutning mellan de två "ingångarna" riskerar du att bakmata nätet vid bortfall och grilla dig själv eller en linjearbetare.
Det som etompau föreslår fungerar också.
Du bör fundera kring hur den alternativa strömkällan startas. Om det inte är helautomatiskt finns ingen anledning att köra med relä, du kan lika gärna ha en stickpropp.
Jag skulle inte heller rekommendera att faktiskt koppla ett växlande relä på detta sätt i vad som blir en reservkraftomkopplare. Om det mot förmodan skulle bli kortslutning mellan de två "ingångarna" riskerar du att bakmata nätet vid bortfall och grilla dig själv eller en linjearbetare.
Nej det är precis därför jag vill ha ett relä som aldrig kan koppla ihop ingångarna. Är det EN mekanisk pryl som växlar fram å tebaks kan la detta inte hända... eller snarare ja vill ju ha ett relä som absolut inte kan göra det
Sätt en kontaktor på inkommande matning så ökar du säkerhet ifall det växlande reläet nu skulle gå sönder.
Kontaktorn faller vid spänningsbortfall och frånskiljer matningen till reläet.
Rätt relä på rätt plats är en mycket säker komponent, som bland annat styr signalsystemen för tågen.
Kontaktorn faller vid spänningsbortfall och frånskiljer matningen till reläet.
Rätt relä på rätt plats är en mycket säker komponent, som bland annat styr signalsystemen för tågen.
Ok annars låter ju UPS-varianten som en bra grejj. Dvs att koppla in ett extra batteri på den. Antar att en köpt UPS har alla skydd mot nätet som behövs och att man bara gör ett litet mindre ingrepp om man byter ut batteribanken mot ett bilbatteri. Man kan ju vara snäll mot laddaren och ladda batteriet med en extern batteriladdare.
Förstår ju problemet med kontinuerlig drift men en cikrulationspump drar ju inte 300W som verkar vara standard
Förstår ju problemet med kontinuerlig drift men en cikrulationspump drar ju inte 300W som verkar vara standard
Arne999,
Det där reläet, som en forumsmedlem länkar till på Kjel&Co, det kan du sätta på en relä-sockel, och med där på Kjell&Co. Relä-sockeln trycker du fast på en DIN TS35-skena. Har du en modern elcentral så sitter det sådana DIN-skenor där. Kanske inte blir så dumt?
Det där reläet, som en forumsmedlem länkar till på Kjel&Co, det kan du sätta på en relä-sockel, och med där på Kjell&Co. Relä-sockeln trycker du fast på en DIN TS35-skena. Har du en modern elcentral så sitter det sådana DIN-skenor där. Kanske inte blir så dumt?