1 937 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Kontaktor eller Relä?
Sida 1 av 2
Hej. Jag har en fråga om vad jag kan använda för att styra 230 volt att starta en 5v enhet att starta vid strömavbrott.
Hoppas någon förstår mitt dilemma. Läs rubrik.
Tack på förhand.
Hoppas någon förstår mitt dilemma. Läs rubrik.
Tack på förhand.
Du vill alltså använda 230 V för styrningen?
Valfritt kopplingsrelä som har som är godkänt borde funka bra. Det viktiga är att reläet har godkänd separation mellan kretsarna eftersom du inte vill ha 230 V någonstans i närheten av 5 V-sidan.
Ett specifikt exempel på ett sådant är Eltako KR09-230V
Valfritt kopplingsrelä som har som är godkänt borde funka bra. Det viktiga är att reläet har godkänd separation mellan kretsarna eftersom du inte vill ha 230 V någonstans i närheten av 5 V-sidan.
Ett specifikt exempel på ett sådant är Eltako KR09-230V
Ja, gå inte över ån efter vatten här. Köp en lagom stor UPS och ställ under akvariet. Då slipper du pula med något med oklar funktion som troligen inte blir billigare i slutändan ändå.
Jag antar att fiskarna i akvariet dör efter ett tag om syrepumpen lägger av så det kanske är värt att lägga lite pengar på detta för att undvika den händelsen.
Jag antar att fiskarna i akvariet dör efter ett tag om syrepumpen lägger av så det kanske är värt att lägga lite pengar på detta för att undvika den händelsen.
Ja jag håller på att kolla detta. Så du har helt rätt inställning.tommib skrev:
Ja, gå inte över ån efter vatten här. Köp en lagom stor UPS och ställ under akvariet. Då slipper du pula med något med oklar funktion som troligen inte blir billigare i slutändan ändå.
Vill man utöka säkerheten ytterligare finns det en möjlighet att sätta en gammal mobiltelefon som alltid har laddning via laddare, och ställa in den så att ett sms skickas till valfritt nummer när den går på batteri. På så sätt vet du oavsett var du är om akvariet går på nät eller batteri. En personlig favorit bland appar som enkelt kan göra just detta är Macrodroid till android.
Är man riktigt paranoid (är vi inte alla det mer eller mindre?
, så kan du köra dubbla syrepumpar. En som du kör parallellt med laddaren till mobilen kopplad före UPS, och en som du kör via UPS. Om en pump lägger av så hinner du upptäcka det alltmedan den andra fortsätter jobba.