Hej!
Jag vill kunna styra min elpatron med ett wifi-relä och har gjort ett kopplingsschema hur det är kopplat och tog då hjälp utav en bekant som är elektriker. Uppenbarligen gick något fel då den började låta och ryka när vi stängde kontakterna (NO).
Även jag är utbildad elektriker men väldigt många år sedan men jag lyckas inte hitta något fel heller? Vid nästa skede får jag hyra en en firma som fixar detta
Jag vill kunna styra min elpatron med ett wifi-relä och har gjort ett kopplingsschema hur det är kopplat och tog då hjälp utav en bekant som är elektriker. Uppenbarligen gick något fel då den började låta och ryka när vi stängde kontakterna (NO).
Även jag är utbildad elektriker men väldigt många år sedan men jag lyckas inte hitta något fel heller? Vid nästa skede får jag hyra en en firma som fixar detta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.hager.se/e-katalog/elce...orer/kontaktorer-brumfria/esc325s/21571.htm#/U Uffe A skrev:
Det är denna kontaktorn
Brumfri kontaktor 3NO, 25A, 230VAC
Märkspänning AC 400 V
Isolationsspänning 440 V
Ser onekligen ut att vara rätt styrspänning på kontaktorn
Att det börjar ryka från en kontaktor beror vanligtvis att styrsänningen är för hög
Vad är det för relä som du har?
Ta gärna en bilder på dom så att märkningarna syns
Att det börjar ryka från en kontaktor beror vanligtvis att styrsänningen är för hög
Vad är det för relä som du har?
Ta gärna en bilder på dom så att märkningarna syns
Har inget med elpatronen att göraHojte skrev:
Kontaktbanorna på den klarar 25 A
Kan vara att kontaktorn har styrspänning 24 V, är den köpt från en webbshop så kan den ha blivit felplockad
Sådant händer om prylarna ligger på fel lagerplats
Därför efterlyser jag foto på kontaktor och relä där märkning syns
Och även bild på hur det kopplades in
Enligt kretsschemat har den fått 230 V men det kanske blivit fel vid inkoppling
Det är brukligt att spolspänningen är märkt med en liten skylt eller tryckt på själva spolen, måste vara rätt sort av den för att inte fallera. 400 som får 240 brummar häftigt. i övrigt så om styrspänningen är högre än vad spolen är märkt med så brinner den upp.
U Uffe A skrev:Har inget med elpatronen att göra
Kontaktbanorna på den klarar 25 A
Kan vara att kontaktorn har styrspänning 24 V, är den köpt från en webbshop så kan den ha blivit felplockad
Sådant händer om prylarna ligger på fel lagerplats
Därför efterlyser jag foto på kontaktor och relä där märkning syns
Och även bild på hur det kopplades in
Enligt kretsschemat har den fått 230 V men det kanske blivit fel vid inkoppling