Det åskade litegrann i morse, inte särskilt nära.
På morgonen fungerade inte luftvörmepumpen eller ugnen. Inga vippsäkringar hade löst ut på elcentralen och inga smältsäkringar i huvudskåpet (eller vad det heter) hade gått, men jag har bytt alla säkringar där ändå.
Vid elvatiden fungerade ugnen och lvp igen och jag kunde andas ut, men nu på em när vi kom hem så är det fler saker som inte funkar (lampor, lvp, kyl, ugn osv).
Inga grannar verkar ha problem.
Kan felet ligga hos mig så att jag ska kontakta elektriker eller kan det vara ute i elskåpet på gatan något har hänt så att jag borde kontakta ellevio?
Finns det ett enkelt sätt att avgöra om felet ligger i eller utanför huset?
(OBS, jag har inga som helst färdigheter inom området el)
På morgonen fungerade inte luftvörmepumpen eller ugnen. Inga vippsäkringar hade löst ut på elcentralen och inga smältsäkringar i huvudskåpet (eller vad det heter) hade gått, men jag har bytt alla säkringar där ändå.
Vid elvatiden fungerade ugnen och lvp igen och jag kunde andas ut, men nu på em när vi kom hem så är det fler saker som inte funkar (lampor, lvp, kyl, ugn osv).
Inga grannar verkar ha problem.
Kan felet ligga hos mig så att jag ska kontakta elektriker eller kan det vara ute i elskåpet på gatan något har hänt så att jag borde kontakta ellevio?
Finns det ett enkelt sätt att avgöra om felet ligger i eller utanför huset?
(OBS, jag har inga som helst färdigheter inom området el)
Det måste mätas var ett avbrott kan vara. Allt mellan utifrån linjen - elmätaren - anslutningar - i din el-central -jordfelsbrytare e.t.c. Men en med kunskap om el och har ett instrument klurar ut det på 1/2 timma. Ingen granne du kan få hälp av. Jour kostar skortan att ta ut.
Om du tittar på elmätaren så kan du se om du har alla faser in. Det är steg 1
Saknas det fas(er) så är det dags för nätägaren, har du alla faser in i din mätare så får du kalla på en elektriker.
Ps
Har du svårt att få ut nätägaren så kanske du ska be en elektriker att kalla på dom, det brukar gå mycket enklare.
Saknas det fas(er) så är det dags för nätägaren, har du alla faser in i din mätare så får du kalla på en elektriker.
Ps
Har du svårt att få ut nätägaren så kanske du ska be en elektriker att kalla på dom, det brukar gå mycket enklare.
Tryck på knappen några gånger så borde du kunna se spänning på respektive faser
L1-L2-L3 ska samtliga ligga på ca 230V
Om en saknas så kan det vara en säkring som har gått, antingen ute i gatan eller i ditt eget skåp, det är inte alltid den lilla pluppen ramlar av heller!
L1-L2-L3 ska samtliga ligga på ca 230V
Om en saknas så kan det vara en säkring som har gått, antingen ute i gatan eller i ditt eget skåp, det är inte alltid den lilla pluppen ramlar av heller!
Tyvärr var det rena grekiskan för mig när jag tryckte på knappen!J John Karlsson skrev:
Men jag lägger bilderna här: