Nytt hus = mycket pengar
Därför tänkte vi ta garaget stegvis. Först plattan. Sen får byggnaden komma efterhand när tid/pengar är i balans. Så mycket som möjligt egenarbete på de delar där det är möjligt.

Kommunen vill ha en konstruktionsritning på plattan. För mig som total lekman så hade jag ritat ett rätblock på ett A4 och skrivit "Betong" :cool:
Men jag antar att det kan finnas några saker till. Vad behöver man egentligen ha med? Det finns ju bygglovsritningar men där är bara lite olika mått med bredd, höjd och längd med. Plattan ska ju vara en helt standard bottenplatta som på huset.

Observera att det gäller enbart plattan i detta läget. När det väl blir dags för själva byggnaden ska det ju självklart in ytterligare ritningar men det får bli då.

Lite frågande. Att gjuta en platta är ju inte i sig inte något du behöver bygglov för.

Däremot så kommer du att behöva visa konstruktionsritningar för garaget och plattan för bygglov resp. startbesked när garaget skall byggas.

Så i nuläget borde du antingen behöva komma in med kompletta bygglovsritningar för hela garaget, eller inga alls.

Förtydligande:

Bygglov för garaget finns.

För att börja bygga (även plattan enligt deras utsago) ska kommunen ge ett startbesked.
För att ge detta vill dom ha en konstruktionsritning för plattan. (Sen vill dom ha ytterligare konstruktionsritning för byggnaden när det väl är dags för den)

*Vet inte om det var helt korrekt sub-forum då jag redan har bygglovet men hittade inget bättre och det hängde ju lite ihop.

Aha, det ändrar nog saken.

De vill troligen ha in en ritning med uppgifter om armering, vilka belastningar som det blir på plattan från husets väggar tak osv, troligen även något om underlaget, med ev. isolering makadamm osv.

Jag gissar att de vill ha in en ritning med din rektangel, plus ett tvärsnitt där ev kantbalkar och liknande plus isolering framgår.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det blir ju lite konstigt då byggnadskonstruktionen inte är planerad att ange belastningar och så.
Kanske ska det anges vilka belastningar som den klarar av?
Men det övriga du nämner är väl sådant som dom vill ha in nu gissar jag.

Vi får rita ihop en och ha en dialog med dom om vad dom vill ha gissar jag. Det är inte akutbråttom så får väl lov att ta lite tid. Det är en del annat att tänka på också med målning och inflytt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.