5 727 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Konstruktionsplywood och gips i badrum
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Vi har plank väggar från 39’. Ingen ångbroms. Sattes inte upp 2009 och inte 2024 på snickarnas inrådan. Som sagt ångan i duschen lämnar inte rummet om allt är tätt och riktigt. Sågspånen och plankväggarna behöver andas.
Innerväggarna är ju långt ifrån täta, det är bara gamla brädor. Så om jag inte sätter ångbroms på dem borde det bli otätt vid de rödmarkerade platserna?Smisksågen skrev:
Rent tekniskt behövs ingen ångbroms bakom tätskiktet. Snarare innebär det en lite ökad risk att fukt blir kvar i väggen. Anledningen till att man ritat in det i standardkonstruktionen för våtrumsvägg är för att det är enklaste och bästa sättet att få en heltäckande diffspärr när man bygger nytt och har alla väggar och tak öppna.
Vid en ombyggnad/renovering går det ju ändå inte att få helt tätt så man får nog nöja sig med att dra ut ångbromsen en bit på de anslutande innerväggarna.
Vid en ombyggnad/renovering går det ju ändå inte att få helt tätt så man får nog nöja sig med att dra ut ångbromsen en bit på de anslutande innerväggarna.
Nej det är ju så i ett gammalt hus. Typ så här då, lite överlappande på inneväggar och sedan tejpa i slutet?useless skrev:
Rent tekniskt behövs ingen ångbroms bakom tätskiktet. Snarare innebär det en lite ökad risk att fukt blir kvar i väggen. Anledningen till att man ritat in det i standardkonstruktionen för våtrumsvägg är för att det är enklaste och bästa sättet att få en heltäckande diffspärr när man bygger nytt och har alla väggar och tak öppna.
I taket har jag också satt träfiberisolering. Ovanför har jag luft så det kan blåsa igenom. Under isoleringen mot rummet tänkte jag sätta samma ångbroms och överlappa en bit ner på väggarna. Frugan säger att hon sedan ska sätta pärlspont i taket.useless skrev: