Renoverar för närvarande ett hus byggt 1949. Konstruktionen är reveterad puts fasad på stående plank.

Tanken är att isolera huset innåt då huset har en total yta på 400kvm och fasaden är putsad. (Betala några kvm för att slippa putsa om hela fasaden).

Min initiala plan var att gå på med träfiberisolering direkt på det befintliga ytskiktet som består av tapetserad tretex men har nu efter lite rivning fått för mig att plocka rent in till de stående planket då jag insåg hur mycket den befintliga konstruktionen byggde innåt.

Då jag har dålig koll på plank konstruktioner så tänkte jag kolla två saker här med den kollektiva kunskapsbanken!

1. Är något av det jag plockat bort på bilderna (liggande gles/bräda) tänkt att knyta ihop planket och bidra till bärigheten/styvheten i konstruktionen ellet är det enbart för att skapa en luftspalt mellan planken och sponten tretexen sitter på?

2. Behöver jag en luftspalt mellan planket och tilltänkt träfiberisolering?

(För den intresserade så är tanken att sätta träfiberisolering sedan vindpapp sen ytskikt. Huset består av fullstor källare, två våningsplan och en fullstor vind med trapp likt ett lägenhetshus)

Bild 1. Sektionen av konstruktionen som är byggd på den stående planken (yttervägg)

Bild 2. Liggande bräda/gles med stående spont samt tretex skiva.

Bild 3. Baksidan av den seltion som plockats bort.

Mvh jag har att göra tills jag dör.

• Renoveringsarbete i rum med trävägg, delvis borttagen tretex och synliga stående plankor. Fönster och verktyg syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektion av yttervägg med stående plank och skikt av borttagen panel, visar konstruktionens inre skikt och taket ovanför.
    Skapa konto
  • Riven innervägg av träpanel där träreglar och isolering syns. En kofot ligger på golvet bredvid.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.