Hus byggt 1910. Det har källare och är i grunden ett tegel/trähus. Är dålig på konstruktioner. Dock känns trästörar upp mot takkonstruktion i källaren märkligt? Kan det vara så att håligheten längst upp mot tak vid väggen tidigare varit träd som tagits bort? Är konstruktionen ett problem och hur kan det i sådana fall åtgärdas?
Det förefaller som att väggen är påbyggd inåt och att träreglarna sedan blivit inmurade. Kan inte riktigt avgöra från bilderna om de är inmurade eller står löst ovanpå väggutbyggnaden.
Man har antagligen lämnat öppet upp mot trossbotten för att kunna komma åt rör och ledningar mm.
Generellt är påbyggnad/isolering på insidan av ytterväggar dåligt, och i synnerhet för källare i gamla hus där det brukar skjuta till mkt markfukt både genom golvet och väggarna. Organiskt mtrl som trä är definitivt olämpligt då risk för mögel och röta är stor.
Man har antagligen lämnat öppet upp mot trossbotten för att kunna komma åt rör och ledningar mm.
Generellt är påbyggnad/isolering på insidan av ytterväggar dåligt, och i synnerhet för källare i gamla hus där det brukar skjuta till mkt markfukt både genom golvet och väggarna. Organiskt mtrl som trä är definitivt olämpligt då risk för mögel och röta är stor.
De ska träbitarna eller pålar eller vad man ska kalla dem är inte ingjutna utan ser ut att sågade och sedan inslagna med hammare eller dylikt för att staga upp antar jag? Det är ett gammalt hus så det är kanske inte så konstigt?Oldboy skrev:
Det förefaller som att väggen är påbyggd inåt och att träreglarna sedan blivit inmurade. Kan inte riktigt avgöra från bilderna om de är inmurade eller står löst ovanpå väggutbyggnaden.
Hur skulle det sett ut eller vad är faran med konstruktionen som den är nu? (Skickar med lite fler bilder) Jag kan inte förstå alls varför man skulle bygga på inåt. Verkar inte heller som de gjort det på alla sidor av källaren.
Slänger ur mig en ren gissning delvis baserat på hur vår källare ser ut, men jag tror inte väggarna är påbyggda inåt, utan att det är en "inmurad" naturstensgrund. Finns ingen annan rimlig förklaring till tjockleken tänker jag. Kanske är huset byggt på en gammal grund, kanske har det byggts så från början?Toblin77 skrev:
Reglarna är säkert för att staga upp bjälklaget. Inte helt osannolikt pga någon strukturell skada. Kan vara en poäng att undersöka lite närmare vad de bär och försöka förstå varför.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Är inne på samma linje som cpalm. Den tjocka väggen verkar gå upp till markhöjd och är nog menad att vara en konstruktion som ska ta upp marktryck, fungera som grundläggning e.dyl. Medan den tunna väggen ovanför "bara" har funktionen att vara en bärande yttervägg. Att släta av till en plan överkant gör utrymmet mer användbart som förvaringshylla.
Klicka här för att svara